Programplaner og emneplaner - Student
M1KP2001 Praksis, 2.år Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Training, 2nd Year
- Omfang
- 0.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
-
Innledning
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
Praksis skal være en arena for systematisk læring og øvelse fram mot det å bli kvalifisert som lærer generelt og i kroppsøving og idrettsfag spesielt. Praksislærer og faglærer ved OsloMet tilrettelegger i samarbeid for læring og øvingssituasjoner der studentene får profesjonsfaglige erfaringer. Praksis skal virke integrerende i utdanningen slik at forskning om læring, undervisning, vurdering og profesjonsutøvelse korresponderer med emnet studentene tar det gjeldende semesteret, og tilsvarende at studentenes erfaringer fra praksis plukkes opp igjen i undervisningen når de er tilbake på universitetet. Dette gjelder for alle praksisperiodene enten det er undervisningsfag 1, undervisningsfag 2 eller undervisningsfag 3.
Praksis skal foregå på ulike arenaer slik som i sal, i svømmehall og i klasserom, og utendørs til alle årstider. Studentene skal gis mulighet til å reflektere over elevenes læring og egen lærerrolle ved undervisning på ulike arenaer, og i møte med elever både på grunnskolens barnetrinn og ungdomstrinn, i videregående opplæring, eller i alternativ praksis slik som f.eks. ved en folkehøyskole. All praksis skal være veiledet og vurdert.
-
Læringsutbytte
Syklus 1
Etter fullførte praksisstudier i syklus 1 (1.-3. studieår) har studenten oppnådd følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- lærerens oppgaver og roller i skolen, klasseledelse, og relasjonsarbeid
- tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer gode inkluderende klasse- og læringsmiljø
- elevenes læringsprosesser generelt og tilpasset det enkelte fag
- gjeldende lov- og planverk, og skolen som organisasjon og dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer for trinn 1-13
- samhandle med elever, foresatte, kollegaer og andre interne og eksterne aktører
- reflektere over og vurdere bruk av ulike kartleggingsverktøy og på bakgrunn av resultat følge opp den enkelte elev
- identifisere og drøfte tiltak for å håndtere mobbing og bidra til positiv utvikling av skolens læringsmiljø
- gjennomføre undervisning som fremmer elevenes digitale kompetanse og andre grunnleggende ferdigheter
- bruke forskningsbasert kunnskap om elevenes utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring og tilpasset / universell undervisning
- gjensidig kombinere forskning og teoretiske perspektiver og begreper med profesjonsrettet erfaringskunnskap
Generell kompetanse
Studenten har
- kunnskaper til å gjennomføre faglige oppgaver for alle elever og tilrettelegge for læringsaktiviteter på ulike arenaer
- endrings- og utviklingskompetanse som bidrar til samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- utviklet egen læreridentitet, kommunikasjons- og relasjonskompetanse
- utviklet profesjonsetisk kompetanse
Syklus 2
Etter fullført praksis i syklus 2 (4.-5. studieår) har studenten oppnådd følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer inkluderende læringsmiljø
- inngående kunnskap om barns utvikling, læring og danning i ulike sosiale, flerkulturelle kontekster og om hvordan kunnskap kan anvendes for å tilpasse undervisning til alle elevers forutsetninger og behov
- kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i praksisskolen
Ferdigheter
Studenten kan
- ta ansvar for å utvikle og lede inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der undervisningen tilpasses elevenes behov
- planlegge, gjennomføre og vurdere forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til praksis
- argumentere for og gjennomføre tverrfaglige undervisningsopplegg
- analysere sammenhengen mellom forskning og teoretiske perspektiver og begreper med profesjonsrettet erfaringskunnskap
Generell kompetanse
Studenten har
- evne til aktivt å gjennomføre endrings- og utviklingsprosesser
- evne til å ta ansvar for samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen og involvere lokalt samfunns-, arbeids- og kulturliv i undervisningen
- evne til å kunne vurdere egen praksis med støtte i forskningsbasert kunnskap og relevante teoretiske perspektiv
- kunnskaper om internasjonale og flerkulturelle perspektiv ved skolens virksomhet og kan trekke inn aktuelle samarbeidspartnere ved og utenfor skolen
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Upon completing the course, the student should have achieved the following learning outcomes defined in knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The student has:
- advanced knowledge of communication theory and various aspects of interpersonal communication and interaction as a foundation for building good relationships
- in-depth knowledge of the dynamics of interpersonal interactions and the communicative prerequisites for building good relationships
- insight into how one's own communication style affects others, and strategies to adapt it to promote better collaboration
Skills
The student can:
- explain fundamental theories of communication and interaction between people
- analyze interaction processes, recognize communication differences, and apply relevant strategies, methods, and techniques to achieve effective communication and resolve conflicts
- reflect on their own communication practices and adjust them to improve leadership and collaboration
General competence
The student can:
- apply advanced knowledge and skills in communication to improve organizational processes and promote a positive work environment
- develop and implement strategies for effective communication in leadership roles, contributing to enhanced collaboration and organizational culture
- critically assess and adapt their own communication style to meet various situations and needs in a leadership context, with a focus on continuous improvement and professional development
-
Vurdering og eksamen
The teaching methods will alternate between lectures including interaction, student presentations, practical exercises, and case discussions, supplemented by the use of digital resources. The working methods involve extensive dialogue and collaboration, and require both physical and active participation.
-
Vurderingsuttrykk
To be eligible to take the exam, the student must have the following approved coursework:
- Coursework 1: Individual submission equivalent to 500 words (+/- 10%)
- Coursework 2: Individual submission equivalent to 500 words (+/- 10%)
- Coursework 3: Individual submission equivalent to 500 words (+/- 10%)
The purpose of the coursework is for the student to reflect on academic phenomena and relate these to their own experiences and practice. The coursework will be related to experiences/activities in the course. Font and size: Arial / Calibri 12 pt. Line spacing: 1.5.
The coursework is assessed as approved/not approved, and must be completed and approved by the set deadline for the student to be eligible to take the exam. If one or more coursework assignments are not approved, the student is given the opportunity to submit an improved version once within the specified deadline.
-
Sensorordning
The exam for the course is an individual take-home exam over a period of three days (72 hours). The submission should be 4000 words (+/- 10%). The cover page, table of contents, and reference list are not included in the word count. Font and size: Arial / Calibri 12 pt. Line spacing: 1.5.