Programplaner og emneplaner - Student
M1GPE2100 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pedagogy, Subject 3
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GPE1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 1.
Skolestart for 6-åringen er en viktig milepæl i barns liv. Barna er i en overgangsfase fra barnehagebarn til skolebarn som skal være fylt med utvikling og læring for hvert enkelt barn. Det er avgjørende at skolen anerkjenner barnas kunnskap og erfaringer når de kommer til skolen og at kjente arbeidsmåter fra barnehagen videreføres. Pedagogiske prinsipper som bør prege begynneropplæringen (1.-4.trinn) er en lekende, oppdagende og fysisk aktiv tilnærming til læring. I dette emnet arbeider studentene spesielt med begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk med støtte fra faget pedagogikk og elevkunnskap. Tidlig innsats og progresjon i elevenes utvikling av grunnleggende ferdigheter og fagkompetanse er også viktige prinsipper i pedagogikk og elevkunnskap.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om sammenhengen i utdanningsløpet og overgangen fra barnehage til skole
- har kunnskap om lek og lekens betydning for elever i småskolen
- har kunnskap om betydningen av skole-hjem samarbeid i begynneropplæringen
- har kunnskap om didaktiske prinsipp som er aktuelle i begynneropplæringen
- har kunnskap om sosiale, emosjonelle og kroppslige dimensjoner ved elevenes læring
- har kunnskap om ulike lærevansker og atferdsutfordringer
- har kunnskap om flerspråklighet og flerspråklig utvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende prinsipper om utforskende og lekende læringsprosesser og begrunne didaktiske valg i teori om begynneropplæring
- kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å etablere god klasseledelse fra skolestart og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
- kan begrunne didaktiske valg i arbeid med barn med lære- og atferdsvansker
- kan legge til rette for vennskap og inkluderende relasjoner mellom barn i skolehverdagen
- kan legge til rette for samspill og dialogisk undervisning
- kan tilrettelegge for begynneropplæring i en flerspråklig kontekst
Generell kompetanse
Studenten
- kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
- har innsikt i hvordan de første årene i skolen danner grunnlaget for barnets sosiale og faglige mestring
Innhold
The exam in the course is an individual supervised exam of 6 hours.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
InRetten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 3 må følgende tre arbeidskrav være godkjent:
Arbeidskrav 1: Flerfaglig arbeid med begynneropplæring
En flerfaglig gruppeoppgave knyttet til fagene norsk, matematikk og pedagogikk og elevkunnskap om begynneropplæring. Utgangspunktet for arbeidskravet er to observasjonsdager i 1. klasse. Arbeidskravet inneholder en skriftlig oppgave med et omfang på 3000 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er å få reflektert over flerfaglige perspektiver knyttet til begynneropplæring.
Dersom den skriftlige delen ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til. Dersom studentene ikke møter til observasjonsdagene, vil det bli gitt en kompensatorisk oppgave etter nærmere avtale med faglærer. Denne kompensatoriske oppgaven kan gis individuelt.
Målform: Bokmål
Arbeidskrav 2
En skriftlig gruppeoppgave knyttet til praksis i barnehage (1500 ord +/- 10 %). Innholdskrav beskrives nærmere i oppgaveteksten. Formålet med arbeidskravet er at studenten gjør seg kjent med barnehagebarns forutsetninger ved overgangen til skolen.
Arbeidskrav 3
Arbeidskravet er knyttet til fagene IKT og PEL. Det består av to deler og utføres individuelt.
3a: Observasjon
I løpet av praksisperioden skal hver enkelt student gjøre en observasjon som kan relateres til temaet, tilpasset opplæring.
3b: Presentasjon
I etterkant av praksis skal hver enkelt student bruke observasjonen til å lage en digital presentasjon. Presentasjonen leveres individuelt på Canvas og presenteres i gruppe i klassen.
Pensumlitteratur og refleksjon knyttes til presentasjonen.
Innholdskrav, framgangsmåte og kriterier beskrives nærmere i oppgaveteksten.
Formålet med arbeidskravet er at studenter får kunnskap om hvordan de kan ta i bruk et bredt spekter av pedagogiske tilnærmingsmåter for å kunne tilpasse undervisningen til et stort mangfold av elever.
Arbeidskravene vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskravene innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. For nærmere beskrivelse av arbeidskrav se fagplanen.
Obligatorisk 4: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Læring i pedagogikk og elevkunnskap forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene i emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men som må utvikles i dialog og ved tilstedeværelse i undervisning. Gjennom studentaktive arbeidsformer som undervisningsøvinger, dramatisering og rollespill skal studentene gis muligheter til å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 % forelesninger/faglige aktiviteter knyttet til dette emnet. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.
Fagovergripende tema
I programplanen er det beskrevet ulike fagovergripende temaer på de ulike studieårene. Det er krav om deltakelse i disse faglige aktivitetene. Knyttet til emne 3 er følgende faglige aktiviteter:
- kurs i forskningsmetode (aksjonsforskning-læring)
- lesegruppe
- kurs i kroppsøving. Studentene skal ha kunnskap om begynneropplæring. For å oppnå dette skal studiet blant annet gi studentene innsikt i betydningen av barns behov for læring gjennom lek og aktiv fysisk utfoldelse. Det arrangeres et kurs i kroppsøving for å bidra til at studentene oppnå dette. Rammene for kurset kommer frem i eget skriv.
- tema psykososialt miljø
-
INTER1200
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer.
Vurdering og eksamen
None.
Hjelpemidler ved eksamen
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge about how sustainability is understood and negotiated in policy processes
- has advanced knowledge about the processes of social policy making
- has specialised insight on the history and development of social policies and their influence on contemporary understandings of this in Nordic welfare states
- has thorough knowledge of the ways in which the Nordic welfare states have responded to global challenges
Skills
The student
- can identify different social policy issues and challenges related to sustainability, and critically analyse how local, national, and supranational organisations shape these perspectives
- critically analyse existing theories and interpretations in the field of social policy, and reflect on how specific conceptualisations shape social policy agendas and understandings
- can critically analyse how context- and power-based perspectives shape social policy ideologies and policy development and the ways in which policy responses may reinforce these perspectives
- can critically evaluate measures to promote sustainability, i.e. which measures can best promote the ability of citizens, social groups to maintain and further develop their living conditions given the societal challenges they face
- can apply theoretical perspectives on the making of Nordic social policies, and their relevance for social policies globally
- can critically analyse the political processes that shape Nordic social policy
General competence
The student
- can analyse relevant academic knowledge concerning different policy process perspectives on key issues taken up within social policy
- can apply their knowledge and skills to carry out advanced assignments on how dominant norms within social policy function to set the premises for models applied and the meaning this has at the social and individual levels
- can take this knowledge to contribute it to new thinking and innovation processes within the field of social policy
Vurderingsuttrykk
The teaching takes place with in-person attendance on campus. The course is based on lectures, class exercises, homework assignments and assigned literature. Students are expected to read the course literature and actively participate in the course meetings, emphasising dialogue.
Sensorordning
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
- Coursework 1. Paper
The student must submit a coursework paper of at least 1700 words (in addition to front page, list of content and list of references), written individually or in groups of max 4 students. A student must have approval from the course lecturer in order to write individually. The paper must be approved by the course lecturer.
Students whose papers are not approved after the first submission will be given the chance to resubmit once. Papers that are not approved after two submissions will disqualify students from sitting the final examination.
- Coursework 2. Presentation
The coursework papers are to be presented at a seminar, or poster session, or zoom gathering. Participation in the seminar, or poster session, or zoom gathering is mandatory.
A student who is absent from the presentation will have to submit a compensatory coursework requirement within a given deadline.