Programplaner og emneplaner - Student
M1GMT2100 Matematikk 1, emne 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics 1, Subject 3
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir oversikt over vitenskapsteori og forskningsmetoder som er relevant for det praktiskestetiske feltet og for fagdidaktisk forskning og utviklingsarbeid. Vitenskapsteori skal gi innsikt i ulike tradisjoner og paradigmer, herunder også praksisbasert og praksisledet forskning. Emnet presenterer en bredde av forskningsmetoder og vitenskapelige posisjoner. Forskningsetikk inngår i emnet. Emnet skal gi grunnlag for arbeid med masteroppgaven.;
Forkunnskapskrav
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap; Studenten;
- har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, tradisjoner og paradigmer, relevant for fagdidaktisk forskning og de praktisk-estetiske fagene.
- har inngående kunnskap om ulike forskningsmetodiske perspektiv som grunnlag for analyse og refleksjon over fagområdets tradisjoner, egenart, innhold og praksis.; har bred kunnskap om forskningsetikk, relevant for fagdidaktisk forskning og de praktiskestetiske fagene.
- har kjennskap til ulike former for kunnskapsinnhenting og kildekritikk i vitenskapelig publisering.
Ferdigheter; Studenten;
- kan drøfte og sammenstille ulike, relevante vitenskapelige tradisjoner og paradigmer.;
- kan anvende forskningsmetoder som er relevant for fagdidaktisk forskning og det praktiskestetiske feltet, på en selvstendig måte.;
- kan foreta forskningsmetodiske valg og anvende egen innsikt for å formulere faglige resonnementer.;
- kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder som grunnlag for forskningsprosessen.
- kan vurdere ulike etiske perspektiv knyttet til forskningsprosessen.
Generell kompetanse;
Studenten;
- kan arbeide selvstendig med eget fagfelt og beherske ulike relevante, forskningsmetoder.
- kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv innen utdanning og praktisk-estetiske fag.;
- kan kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skolen og egen profesjonsutøvelse.
Læringsutbytte
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops samt selvstudium. Dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. Studentene oppfordres til å etablere kollokviegrupper. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, drøfting i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.;
Innhold
I emne 3 arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7, inkludert utforsking, argumentasjon, begrunnelse og kommunikasjon i matematikk. Det legges spesiell vekt på begynneropplæringen, inkludert barns utvikling av tallforståelse, samt ulike aspekt ved tall og tallbehandling knyttet til posisjonssystemet, addisjon og subtraksjon. I tillegg arbeides det med didaktiske og faglige sider ved måling og algoritmisk tenkning. I emnet arbeides det med psykososialt læringsmiljø i matematikkundervisningen, inkludert kommunikasjon, interaksjonsmønstre, matematikkvansker og høyt presterende elever.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se programplanen
Vurdering og eksamen
Generell studiekompetanse eller tilsvarende.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.;
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Opptakskrav
MEST4320 -;Prosjekt i praksis.