EPN-V2

M1GKP3100 Kroppsøving 2, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical Education 2, Subject 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Bestått emne PPUN6000, PPUD6000 (deltidsstudium) eller PPUH6000 (heltidsstudium).

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner til skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag, og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag-, eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)
  • har kunnskap om ulike arbeids- og vurderingsformer
  • kjenner til HMS-arbeid i aktuelle organisasjoner
  • har kunnskap om ungdomskultur, utvikling og læring i flerkulturelle kontekster
  • sosialisering, identitetsutvikling, likestilling og likeverd
  • kan tilrettelegge opplæring og har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner, deres rettigheter og hjelpeapparatet
  • kjenner til utviklings- og endringsarbeid i skolen og skolen som en lærende organisasjon
  • kjenner til nyere nasjonal og internasjonal forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for yrkesfaglærere

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende pedagogisk, yrkesdidaktisk og yrkesfaglig kunnskap fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe selvstendige, begrunnede valg
  • behersker bruk av faglitteratur og forholder seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til yrkesutøvelse som lærer på 8.-13. trinn
  • kan gi vurdering som bidrar til at eleven kan reflektere over egen og andres læring
  • behersker systematisk arbeid med grunnleggende ferdigheter
  • kan lede læringsprosesser som ivaretar elevmedvirkning
  • behersker relevante arbeidsprosesser og reflekterer over egen yrkesutøvelse og kan videreutvikle denne under veiledning

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i tilknytning til yrkesutøvelsen og ha endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens utfordringer i sin yrkesutøvelse
  • kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap og bygge gode relasjoner til foresatte og kommunisere og samarbeide med relevante grupper,
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen og gjennom dette bidrar til god, oppdatert og fremtidsrettet praksis
  • kan tilrettelegge for et helsefremmende psykisk og fysisk arbeidsmiljø for elevene/lærlingene og samarbeide med internt/eksternt støtteapparat
  • kan anvende yrkesetisk kompetanse i alt lærerarbeid

Læringsutbytte

Læringsarbeidet vil skje gjennom aktiv bruk av IKT. Dette kan for eksempel være individuelle/gruppeoppgaver, oppgaver på nettet, diskusjonsforum på nettet, forelesninger via nettet, studentpresentasjoner på nettet, lyd/bildepresentasjoner eks. bruk av digitale bildefortellinger og veiledning på filmopptak gjort i praksis

Pedagogisk praksis

Det er én obligatorisk praksisperiode i emnet:

  • Praksisperiode 3: 30 dager pedagogisk praksis knyttet til eget programområde i videregående opplæring

Det skal være progresjon i praksis, og det stilles strengere krav til bestått praksis i denne perioden enn i periode 1 og 2.

Innhold

Kroppsøving 2 består av følgende:

1);;; Kropp og læring 2

2);;; Aktivitetslære

3);;; FoU-oppgave

Kropp og læring 2

Kropp og læring 2 bygger videre på flere av temaene fra Kroppsøving 1, og inneholder kroppsøvingsdidaktikk, kunnskap om kroppen i bevegelse og fysisk aktivitet i skole og samfunn. Studiet skal også forberede studentene på å gjennomføre valid forskning innenfor sentrale temaer i faget.

  • Allmenndanning, physical literacy og danning i livslangt perspektiv
  • Mangfold og forskjellighet i kroppsøving, tilpasset opplæring
  • Flerkulturell skole
  • Fysisk aktiv læring og uteskole
  • Fysisk aktivitet i skolehverdagen
  • Overgang barnehage-barneskole, og barneskole-ungdomsskole
  • Barn og unges kroppsbilde og selvoppfatning
  • Forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til kroppsøving
  • Nytenking og innovasjon i faget kroppsøving
  • Livslang fysisk aktivitet
  • Barns motoriske utvikling og -læring 2
  • Barns fysiske vekst og -utvikling 2
  • Barn og unge vekst og utvikling i et treningsperspektiv
  • Observasjon og vurdering av grunnleggende bevegelser og ferdigheter hos barn
  • Kunnskap om kroppen i bevegelse

Aktivitetslære

I aktivitetslære får studentene en videreføring av noen aktivitetene fra Kroppøving 1, og i tillegg noen nye aktiviteter.

  • Dans
  • Turn og akrobatikk
  • Andre tidsaktuelle bevegelsesaktiviteter
  • Nettspill, kinball og andre ballspill
  • Friluftsliv i ulike miljø
  • Egentur
  • Arrangement, aktivitetsdag for barneskoleelever;;;;

FoU-oppgave

Sentralt i emnet er FoU-oppgaven. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. FoU-oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av et faglig problem som er relevant i grunnskolen.

Studentene skal velge å fordype seg i ett eller flere temaer i fagplanen, og kan velge å skrive en teoretisk oppgave, en empirisk oppgave eller en kombinasjon. En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn.

I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til Norsk senter for forskningsdata (NSD) ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.;

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamensform

To deleksamener:

Deleksamen 1: Hjemmeeksamen i gruppe. Det vil legges mest vekt på temaene rasjonale tall samt bevis og argumentasjon, vurdering inkludert diagnostisk undervisning. Eksamenen kan inkludere matematikkfaglige tema der rasjonale tall bare utgjør en mindre del. Det vil også legges vekt på studentenes evne til å planlegge, analysere og vurdere matematikkundervisning for alle elever på barnetrinnet. Omfang: Tilsvarende 10 sider. Varighet: tre dager.

Deleksamen 2 (tilsvarer 5 studiepoeng): Nasjonal deleksamen i matematikk innen temaet algebraisk tenkning. Varighet: fire timer.

Karakter og studiepoeng i emnet oppnås når begge deleksamenene er gjennomført med bestått karakter. Deleksamenene vektes likt ved samlet karakter.

Ny/utsatt eksamen

Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

Deleksamen 1: Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ny/utsatt eksamen kan deleksamen 1 gjennomføres individuelt.

Deleksamen 2: Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Deleksamen 1: Alle.

Deleksamen 2: Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.

Vurdering og eksamen

Deleksamen 1: Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Deleksamen 2: Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Sensorordning

Dette emnet bygger på PPUN6000 (PPUH6000/PPUN6000) og inneholder fordypning og videreføring av sentrale temaer. I tillegg er følgende temaer vektlagt:

  • videreutvikling av egen pedagogisk praksis
  • kommunikasjon og samarbeid i skole og bedrift
  • varierte arbeidsmetoder
  • skolen som organisasjon
  • pedagogisk og yrkesdidaktisk utviklingsarbeid
  • nasjonalt og internasjonalt samarbeid og forskning

Opptakskrav

I emne 2 arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7, med spesiell vekt på algebraisk tenkning, rasjonale tall, brøkforståelse, bevis og argumentasjon og vurdering. Algebraisk tenkning går på tvers av ulike matematiske temaer som det jobbes med på 1.-7.

trinn. Slik tenkning innebærer søk etter samvariasjon, generelle strukturer, mønstre og

relasjoner, beskrivelse av disse ved bruk av ord og symboler, og resonnering og

argumentasjon. Det skjer her i arbeid med tall og regneoperasjoner, og situasjoner fra

matematikk eller «virkeligheten» som omhandler samvariasjon mellom størrelser. Et viktig

aspekt ved algebraisk tenking er bruk av ord eller symboler til å beskrive vilkår en størrelse

skal oppfylle, som for eksempel i arbeid med ligninger og ulikheter. Grunnleggende begrepsmessig forståelse av brøk og rasjonale tall behandles også grundig. I tillegg vil det arbeides med bevis og argumentasjon og vurdering og diagnostisk undervisning.