Programplaner og emneplaner - Student
M1GEN2200 Engelsk 1, emne 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- English 1, Module 2
- Studieprogram
-
Skolefag for kroppsøving og idrettsfagGrunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR 2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om tilegnelse av ordforråd og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
- har kunnskap om hvordan barn lærer språk, med fokus på begynneropplæring
- har kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
- har kunnskap om læreplanverket, nasjonale prøver, kartleggingsverktøy, og læremidler for engelskfaget
- kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 1-7
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
- kan oppdage lese- og skrivevansker og legge til rette for tilpasset opplæring
- kan bruke underveisvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 1-7 ¿
- kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
- kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse
Innhold
Engelsk 1 for trinn 1-7 omfatter engelskundervisning for hele barnetrinnet, hva som kjennetegner elevene i denne aldersgruppen og deres tidlige språkutvikling i engelsk. Emnet gir en innføring i engelskdidaktikk og strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå.
Engelsk språk og språklæring
- Strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
- Begynneropplæring
- Grunnleggende ferdigheter med fokus på skriftlige, muntlige og digitale ferdigheter
- Progresjon i engelsk og overgang til barnetrinnets siste del ¿
- Vurdering for læring ¿
- Lærerarbeid i det mangfoldige klasserommet
- Undervisningsmetoder for tilpasset opplæring
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Arbeidskravene er knyttet til studenters utvikling av egne ferdigheter i faget og til et bestemt antall tekster. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Et arbeidskrav relatert til grunnleggende fonetikk (Del A) og grammatikk (Del B). Individuell oppgave med tekst på 900 ord +/- 10 % og lydfil på 3-5 minutter.
- Et arbeidskrav relatert til analyse av elevtekst. Individuell oppgave: tekst som svar på 8-12 spørsmål. ¿
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Krav om deltakelse i undervisningen er beskrevet i den innledende delen av fagplanen.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Vurdering og eksamen
Individuell seks timers skriftlig eksamen under tilsyn.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.
Opptakskrav
Se fagplanen.