EPN-V2

M1GEN2100 Engelsk 1, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
English 1, Module 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
Timeplan
  • Fagplan

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om sanger, rim, og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervisning av barn
    • har kunnskap om engelsk skjønnlitteratur fra ulike tider for barn og unge
    • har kunnskap om teori om lesing, den andre leseopplæringa og lesestrategier
    • har kunnskap om estetiske læringsformer
    • har noe kunnskap om barnelitteraturteori og litteraturdidaktiske tilnærminger
    • har kunnskap om læreplanverket og læremidler for engelskfaget
    • kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 1-7

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan muntlig og skriftlig diskutere et utvalg av skjønn- og faglitteratur
    • kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen
    • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
    • kan bruke underveisvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 1-7 ¿
    • kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
    • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
    • kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse
  • Innhold

    Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se fagplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

    Arbeidskrav

    Arbeidskravene er knyttet til studenters utvikling av egne ferdigheter i faget og til et bestemt antall tekster. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

    • En gruppeoppgave knyttet til lesing og metode, tekst på 900 ord +/- 10 %.
    • En gruppeoppgave med fokus på estetiske arbeidsmåter og litterære tekster. Fremføring på 10 minutter, samt skriftlig refleksjonsnotat 350 ord +/- 10 %.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Krav om deltakelse i undervisningen er beskrevet i den innledende delen av fagplanen.

    Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

  • Vurdering og eksamen

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om norsk historie
    • har kunnskap om samarbeid og konflikt omkring bærekraftig utvikling og ressursutnyttelse
    • har kunnskap om ideologier, makt og det norske styringssystem
    • har kunnskap om medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser
    • har kunnskap om FN og menneskerettigheter i et nasjonalt og globalt perspektiv
    • har kunnskap om samene som urfolk og de nasjonale minoritetene
    • har kunnskap om kulturelt mangfold, globalisering og migrasjon
    • har kunnskap om sosialisering, identitetsdanning og ulikhet i et samfunnsfaglig perspektiv
    • har kunnskap om digital dømmekraft og samfunnsdeltakelse

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan fremme bærekraftig handlingskompetanse hos elevene
    • kan arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag, stimulere til undring og respekt for mangfold og bruke dette som en ressurs i arbeidet med elevene
    • kan trene elever til digital dømmekraft og bruke digitale kanaler til aktivt demokratisk medborgerskap
    • kan sammenligne og forklare ulikhet i levekår i forskjellige deler av verden
    • kan fremme politisk sosialisering hos barn og unge

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan legge til rette for demokratisk læringsfellesskap
    • kan stimulere til at elevene kan undersøke selv, samarbeide og ta ansvar
    • kan stimulere til kritisk tenkning hos elevene
    • kan reflektere kritisk omkring læremidler og læringsressurser i samfunnsfag
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Se fagplanen.

  • Vurderingsuttrykk

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon finnes i den innledende fagplandelen.

    Prosjektarbeid om bærekraftig utvikling

    Studentene arbeider i grupper på ca. fire som utformer og undersøker en problemstilling knyttet til bærekraftig utvikling. Prosjektarbeidet skal munne ut i en presentasjon på ca. 15 minutter. Studentene velger selv presentasjonsform. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med prosjektorganisert gruppearbeid som utforskende arbeidsmåte innen utdanning for bærekraftig utvikling.

    Refleksjonsnotat om norsk politikk

    Individuelt didaktisk refleksjonsnotat knyttet til ekskursjon til Stortinget eller en annen viktig samfunnsinstitusjon. Notatet skal inneholde forberedelse til ekskursjonen, hvordan elevene kan aktiviseres faglig underveis og relevant etterarbeid. I tillegg skal notatet inneholde didaktiske begrunnelser for opplegget og refleksjon rundt det faglige innholdet. Opplegget skal forankres i gjeldende lærerplan. Omfang 1000 ord (+/-10 %) med minimum fem elektroniske bilder. Formålet med arbeidskravet er å få kjennskap til ekskursjon som undervisningsmetode i demokratiopplæringen.

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon finnes i den innledende fagplandelen.

    Deltakelse på eksamensseminar

    Deltakelse på eksamensseminar der studentene forbereder, samarbeider om og presenterer løsningsforslag til tenkte eksamensoppgaver.

    Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

  • Sensorordning

    Eksamensform

    Femtimers skriftlig individuell eksamen under tilsyn.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    15 sider egenproduserte notater. Sidene må være paginerte.