Programplaner og emneplaner - Student
M1GBO5100 Begynneropplæring 3 - Fagovergripende perspektiver Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Initial Education 3
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7 med steinerpedagogikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Skriftlig individuell eksamen under tilsyn, fire timer.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Forkunnskapskrav
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Læringsutbytte
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Innhold
- begynneropplæringsperspektiver i ulike fag og på tvers av fag på småskoletrinnet
- begynneropplæring for det lekende og lærende barnet, som tar i betrakting både kroppslige, affektive, kognitive, praktisk-estetiske og utforskende perspektiver
- klasserom, uterom og natur som læringsarena
Arbeids- og undervisningsformer
Emne 2 består av følgende temaer med undertemaer:
Tema 1: Klasseledelse og undervisning
- klasseledelse, relasjon og læringsmiljø
- arbeids- og vurderingsformer
- motivasjon og selvoppfatning
Tema 2: Profesjonsetikk
- etiske teorier
- profesjonsetiske dilemmaer i skolen
Tema 3: Læreren i organisasjonen
- læreren i profesjonsfelleskapet
- skolen som organisasjon
Tema 4: Det mangfoldige klasserommet
- identitet, livssyn og verdier
- oppvekst og sosialisering
- demokratisk kompetanse
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensresultatet kan ikke påklages.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes gradert karakterskala fra A til F.
Sensorordning
To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet - storbyuniversitetet.