EPN-V2

M1GBO5100 Begynneropplæring 3 - Fagovergripende perspektiver Emneplan

Engelsk emnenavn
Initial Education 3
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7 med steinerpedagogikk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Skriftlig individuell eksamen under tilsyn, fire timer.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Forkunnskapskrav

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Læringsutbytte

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Innhold

  • begynneropplæringsperspektiver i ulike fag og på tvers av fag på småskoletrinnet
  • begynneropplæring for det lekende og lærende barnet, som tar i betrakting både kroppslige, affektive, kognitive, praktisk-estetiske og utforskende perspektiver
  • klasserom, uterom og natur som læringsarena

Arbeids- og undervisningsformer

Emne 2 består av følgende temaer med undertemaer:

Tema 1: Klasseledelse og undervisning

  • klasseledelse, relasjon og læringsmiljø
  • arbeids- og vurderingsformer
  • motivasjon og selvoppfatning

Tema 2: Profesjonsetikk

  • etiske teorier
  • profesjonsetiske dilemmaer i skolen

Tema 3: Læreren i organisasjonen

  • læreren i profesjonsfelleskapet
  • skolen som organisasjon

Tema 4: Det mangfoldige klasserommet

  • identitet, livssyn og verdier
  • oppvekst og sosialisering
  • demokratisk kompetanse

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensresultatet kan ikke påklages.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes gradert karakterskala fra A til F.

Sensorordning

To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet - storbyuniversitetet.