EPN

LSUM6400 Oppgavedesign og kommunikasjon. Forskningsmetoder i matematikkdidaktikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Task Design and Communication. Research Methods in Mathematics Education
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i matematikk for trinn 1–7
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Sentralt i dette emnet står studentenes fremtidige rolle som lærerspesialister i sitt kollegium, inkludert perspektiver på samarbeidsprosesser mellom matematikklærere. Oppgavedesign er et tema innen matematikkdidaktikk som både er viktig for den enkelte matematikklærer og som har potensial i å bistå lærerspesialister i sin rolle. Forskningsmetode er viktig for å gjøre studentene selvstendig i å gjennomføre forskningsprosjekter knyttet til egen praksis og forberede for en eventuell masteroppgave.

Forkunnskapskrav

Opptak til programmet.

Undervisningen i emne 3 og 4 går parallelt.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om hvordan en kan ta initiativ til, støtte og utfordre kollegaer i skolebasert kompetanseutvikling
  • har avansert teoretisk kunnskap om forskningsmetoder i matematikkdidaktikk
  • har omfattende kunnskap om kollektive læringsprosesser for matematikklærere
  • har fordypet kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon knyttet til undervisning og klasseromskultur
  • oppgavedesign

Ferdigheter

Studenten

  • kan søke ny kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning, analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier og metoder, bruke slik innsikt i profesjonsutøvelsen og til å reflektere over og begrunne ulike sider ved denne
  • initiere og lede undervisningsstudier i et kollega-fellesskap basert på matematikkdidaktisk teori
  • anvende ulike forskningsmetoder for å studere skolens praksis med et forskerblikk

Generell kompetanse

Studenten

  • skal kunne analysere og vurdere behov for, samt ta initiativ til utvikling på egen skole
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
  • kan analysere og vurdere profesjons- og forskningsetiske problemstillinger med relevans for matematikkundervisning

Innhold

  • Design av undervisning, tilpasning av opplegg og differensiering
  • Kritisk analyse av bruk av læreverk, ressurser og ulike hjelpemidler (f.eks. konkretiseringsmateriell, digitale verktøy)
  • Kommunikasjon og inkludering i matematikkundervisning
  • Det kvalitative forskningsparadigmet
  • Forskningsdesign, inkludert utvikling av forskbare spørsmål, litteratursøk, planlegging av datainnsamling og analyse av data
  • Etiske perspektiver på forskning i matematikkdidaktikk, herunder aksjonsforskning

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen i emne 3 og emne 4 utgjør til sammen tre samlinger i høstsemesteret og tre samlinger i vårsemesteret. Den første samlingen går over tre dager, og de resterende over to dager. Samlingene er obligatoriske. Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring. OsloMets digitale læringsplattform vil bli benyttet. Studentene arbeider i grupper gjennom hele studieåret. Se programplanen for utfyllende informasjon.

Praksis

Studiet inkluderer ikke veiledet praksisopplæring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Arbeidskrav består av fem arbeider i gruppe, og er knyttet til faglige og didaktiske tema. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • To arbeidskrav inkluderer planlegging, gjennomføring av et arbeid med elever (for eksempel observasjon, samtale, undervisning) og drøfting opp mot nyere forskning. Omfang: 5000 ord (+/- 10%) per besvarelse.
  • To arbeidskrav fokuserer og går videre på problemstillinger og faglige temaer som blir tatt opp og drøftet i samlingene. Omfang: 3000 ord (+/- 10%) per besvarelse.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Samlinger er obligatoriske. En sentral del av læringsutbyttet på samlingene er knyttet til drøftinger og erfaringsutveksling mellom studentene. Denne typen læring kan bare tilegnes ved tilstedeværelse og deltakelse. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra samlingene får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse.

Vurdering og eksamen

Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av en individuell skriftlig hjemmeeksamen med utgangspunkt i en problemstilling som kunngjøres minst 10 uker før eksamen. Omfang 4000 - 6000 ord. 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter, A-F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Opptakskrav

Se programplanen.