EPN

LSUM6300 Perspektiver på algebraisk tenkning på barnetrinnet Emneplan

Engelsk emnenavn
Perspectives on Algebraic Reasoning in Primary School
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i matematikk for trinn 1–7
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Sentrale temaer i dette emnet er ulike teoretiske perspektiver på hva algebraisk tenkning, elevers potensial om å resonnere algebraisk og undervisningstilnærminger for å støtte opp under barns utvikling av algebraisk tenkning. Forskning om slike teorier danner grunnlaget for studentenes utprøving, drøfting og refleksjoner om egen rolle som matematikklærer. I tillegg vil forskningsperspektivet synliggjøre mulighetene og begrensingene som ligger i empirisk forskning på læring og undervisning i matematikk og hvordan forskningsmetoder kan utnyttes i lærerkollegiet. 

Forkunnskapskrav

Opptak til programmet.

Undervisningen i emne 3 og 4 går parallelt.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • ha omfattende kunnskap om grunnskolens algebra og om de matematiske prosessaspektene som inngår
  • har avansert teoretisk kunnskap om læring og undervisning av algebra på 1.-7. trinn
  • har fordypet kunnskap om matematikkundervisning hvor elevers matematiske tenkning og samarbeid står sentralt

Ferdigheter

Studenten

  • kan begrunne fagdidaktiske valg i undervisning av algebra på bakgrunn av selvstendige analyser og vurderinger av eksisterende teorier og metoder
  • kan vurdere elevinnspill og ta begrunnede valg om respons, også når innspillene er uventede
  • kan undervise forsknings- og erfaringsbasert
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet, evne til samarbeid og til å arbeide systematisk for å utvikle sin algebraiske tenkning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere faglige problemstillinger
  • arbeide selvstendig med å videreutvikle egen kompetanse, justere egen praksis og bistå andre matematikklærere i å utvikle deres praksis
  • kan vurdere og anvende relevant teori og relevante forskningsresultater som grunnlag for sin undervisningspraksis og kan begrunne faglig sine valg, også i lærerkollegiet 

Innhold

Sentrale elementer vil være:

  • Aspekter ved algebraisk tenkning på barnetrinnet - struktur, sammenhenger (inkludert funksjonssammenhenger), generalisering, abstrahering
  • Metaperspektiv på algebraisk tenkning på tvers av kunnskapsområdene
  • Tenkning som kommunikasjon - elevers utvikling av algebraisk tenkning   
  • Lærers rolle i å utvikle et læringsmiljø som fremmer algebraisk tenkning
  • Forskingsperspektiv på ulike tilnærminger til algebra på barnetrinnet

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen i emne 3 og emne 4 utgjør til sammen tre samlinger i høstsemesteret og tre samlinger i vårsemesteret. Den første samlingen går over tre dager, og de resterende over to dager. Samlingene er obligatoriske. Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring. OsloMets digitale læringsplattform vil bli benyttet. Studentene arbeider i grupper gjennom hele studieåret. Se programplanen for utfyllende informasjon.

Praksis

Studiet inkluderer ikke veiledet praksisopplæring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Arbeidskrav består av fem arbeider i gruppe, og er knyttet til faglige og didaktiske tema. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • To arbeidskrav inkluderer planlegging, gjennomføring av et arbeid med elever (for eksempel observasjon, samtale, undervisning) og drøfting opp mot nyere forskning. Omfang: 5000 ord (+/- 10%) per besvarelse.
  • To arbeidskrav fokuserer og går videre på problemstillinger og faglige temaer som blir tatt opp og drøftet i samlingene. Omfang: 3000 ord (+/- 10%) per besvarelse.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Samlinger er obligatoriske. En sentral del av læringsutbyttet på samlingene er knyttet til drøftinger og erfaringsutveksling mellom studentene. Denne typen læring kan bare tilegnes ved tilstedeværelse og deltakelse. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra samlingene får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse.

Vurdering og eksamen

Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av individuell muntlig eksamen med omfang om lag 30 minutter. Eksamen tar utgangspunkt i en problemstilling som gis minst tre uker i forveien. En disposisjon (omfang om lag 1200 ord) må sendes til faglæreren senest én uke før muntlig eksamen starter. 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter, A-F.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensor. Tilsynssensor benyttes til evaluering av vurderingsordningen. 

Opptakskrav

Se programplanen.