Studieinfo emne LSPB6400 2020 HØST
LSPB6400 Aksjonsforskning og FoU-arbeid med spesialisering i norsk eller matematikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Action Research and R&D in initial education for years 1 – 4 in primary school
- Studieprogram
-
Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring for 1. - 4. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emne 4 får studentene undervisning og veiledning om aksjonsforskning og om hvordan de kan bruke aksjonsforskning i eget FoU-arbeid. På bakgrunn av skissen som er laget i emne 3 skal studentene utvikle og gjennomføre et aksjonsforskningsprosjekt som leder fram til en skriftlig FoU-oppgave. Denne FoU-oppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid der studenten må demonstrere innsikt i problemstillinger knyttet til begynneropplæring, teori om begynneropplæring og aksjonsforskning.
Læringsstoffet fra emne 1 - 3 danner grunnlaget for undervisningen i emne 4.
Forkunnskapskrav
Opptak på programmet
Læringsutbytte
Etter fullført emne 4 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
-
har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans særlig for begynneropplæring på 1. - 4. trinn i norsk eller matematikk.
-
har kunnskap om aksjonsforskning i begynneropplæring spesielt.
-
har dypere kunnskap innenfor FoU-oppgavens kunnskapsgrunnlag.
-
har oversikt over relevant forskningslitteratur innen begynneropplæring for 1. - 4. trinn i norsk eller matematikk som er relevant for FoU-oppgaven.
-
har dybdekunnskap til å analysere faglige problemstillinger og forskningslitteratur innenfor begynneropplæring for 1. - 4. trinn
Ferdigheter
Studenten
-
kan bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innenfor begynneropplæringen på for 1. - 4. trinn.
-
kan gjøre forskningsmessige studier innenfor begynneropplæringen 1. - 4. trinn.
-
kan skrive en lengre vitenskapelig FoU-oppgave.
-
kan gjennomføre analyser av teorier og empiriske forskningsresultater innenfor begynneropplæringen på 1. - 4. trinn.
-
kan formidle forskningsbasert informasjon og utforme forskningsbaserte tiltak for kollegaer på egen skole innenfor begynneropplæringen 1. - 4. trinn.
Generell kompetanse
Studenten
-
kan bidra med ny kunnskap til fagutvikling innenfor begynneropplæringen på 1. - 4. trinn.
-
kan identifisere behov for ny forskningsbasert kunnskap relevant for begynneropplæringen på 1. - 4. trinn.
-
kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet.
-
kan bruke sin kompetanse på nye områder innenfor begynneropplæringen på 1. - 4. trinn.
Innhold
FoU-oppgaven skal faglig og forskningsmessig tilhøre fagutvikling innenfor begynneropplæring på 1. - 4. trinn i norsk eller matematikk, fortrinnsvis på egen arbeidsplass. Det er en forutsetning at studenten bruker aksjonsforskning i den datainnsamlingen og dataanalysen som leder frem til FoU-oppgaven. Innenfor denne rammen har studenten mulighet for selv å velge tema og problemstilling, men tema og problemstilling skal godkjennes av veileder. Problemstilling, forskningslitteratur og analyser skal i vesentlig grad ses i sammenheng med aksjonsforskning.
Arbeids- og undervisningsformer
Se programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Individuelle arbeidskrav
-
Studentene skal utvikle et forskningsdesign med tanke på egen FoU, og studentene skal beskrive hvordan de vil bruke aksjonsforskning i dette FoU-prosjektet. Omfang på omlag 500 ord. Nærmere retningslinjer framgår av undervisningsplanen.
-
Studentene skal utvikle en digital presentasjon (f.eks. podcast, bildepresentasjon, film eller Power-Point presentasjon med lyd/film) for å formidle erfaringer fra egen FoU. Målgruppe for presentasjonen er medstudenter og andre lærere. Omfang omlag 10 minutter. Nærmere retningslinjer framgår av undervisningsplanen.
Arbeidskrav i gruppe
-
En gruppeoppgave (to til fire studenter pr gruppe) knyttet til presentasjon og refleksjon rundt litteratur om aksjonsforskning. Presentasjonen skal holdes for medstudenter. Omfang av presentasjonen er omlag 15 minutter. Alle gruppedeltakerne skal delta i presentasjonen. Nærmere retningslinjer framgår av undervisningsplanen.
Se fagplandelen for utfyllende informasjon om arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell skriftlig FoU-oppgave med omfang 6000 ord +/- 10% (eksl. forside og litteraturliste).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.