EPN

Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring for 1. - 4. trinn Programplan

Engelsk programnavn
Teacher Specialist in Early Literacy and Mathematics, level 1 - 4
Gjelder fra
2020 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk

Innledning

Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring for 1. -

4. trinn skal gi lærere som allerede jobber i skolen, oppdatert og forskningsbasert kompetanse i begynneropplæring med vekt på tidlig innsats på 1.-4. trinn. Studietilbudet består totalt av fire emner à 15 studiepoeng, hvorav to emner foreligger våren 2018. De to siste emnene utvikles høsten 2018. Studietilbudet er en videreutdanning på mastergradsnivå. Ved fullført 60 studiepoeng kan studiet inngå som del av masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap (120 studiepoeng) med fordypning i begynneropplæring, eventuelt i andre relevante masterstudier.

Kandidater som ønsker at studiet i lærerspesialistutdanning i begynneropplæring skal kunne inngå som del av et masterstudium, må søke om opptak til dette masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det aktuelle masterstudiet (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av bestått studium i lærerspesialist i begynneropplæring. Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.

Studieprogrammet legger vekt på å øke lærernes kompetanse innenfor begynneropplæring med særlig vekt på å styrke elevenes grunnleggende ferdigheter, og til å ivareta prinsippet om tidlig innsats. Studentene skal dessuten utvikle kompetanse som gjør dem rustet til å utøve en faglig lederrolle innen begynneropplæring i skolen og lærerkollegiet. Studiet inneholder derfor også temaer som aksjonsforskning, skoleutvikling, veiledning og kollegiale læringsfellesskap.

I læringsløpet vil elevperspektivet være framtredende. For alle elever er det viktig at de får mulighet til å bygge opp grunnleggende kompetanse, faglig og sosialt, ut fra egne forutsetninger. Dette fordrer at lærerne har god kjennskap til hvordan elevene de første årene i skolen utvikler skriftspråklig og matematisk kompetanse. Studiet skal utvikle studentenes evne til å avdekke og sette seg inn i de forskjellige elevers kunnskaper og ferdigheter for å kunne tilrettelegge begynneropplæringen best mulig. På denne måten skal undervisningen gi elevene mulighet til engasjement og fremme deres fantasi og nysgjerrighet, både individuelt og i fellesskap. Et overordnet mål for fordypningen er at studentene skal tilegne seg forskningsbasert kunnskap og utvikle evne til kritisk refleksjon og handlingsrettet lærerkompetanse i arbeidet med begynneropplæring for 1. til 4. trinn.

Fagplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 7. juni 2016, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen trinn 1-7 av 1. september 2016 og programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 ved Høgskolen i Oslo og Akershus, godkjent av studieutvalget 16. november 2016. Fagplanen bygger på retningslinjer i oppdrag fra Utdanningsdirektoratet november 2017.

Målgruppe

Målgruppe for lærerspesialistutdanning i begynneropplæring er lærere som underviser på 1.¿4. trinn og som har særlig kompetanse og interesse for å jobbe med begynneropplæring. Utdanningen er for lærere som allerede har lang erfaring og god kompetanse i begynneropplæring, og som kan få muligheten til ytterligere kompetanseutvikling og spesialisering gjennom spesialistutdanning.

Opptakskrav

Opptakskrav er godkjent lærerutdanning med 30 studiepoeng i norsk og 30 studiepoeng i matematikk, med ytterlige 30 studiepoeng fordypning i ett av disse fagene eller fordypning i relevante fagområder. Dette kan for eksempel være fordypning i andre realfag, lesing og skriving, norsk som andrespråk; begynneropplæring eller regning som grunnleggende ferdighet. I tillegg er det krav om minst tre års undervisningspraksis i begynneropplæring på 1. – 4. trinn. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer i studieperioden.

Læringsutbytte

Læringsutbyttet er nærmere beskrevet i emneplanene.

Innhold og oppbygging

Høst: LSPB6100 Den praktiserende og reflekterende lærer

Vår: LSPB6200 Den forskende og reflekterende lærer

Høst: LSPB6300 Fagovergripende perspektiver i begynneropplæring for 1.¿4. trinn

Vår: LSPB6400 Aksjonsforskning og FoU-arbeid med spesialisering i norsk eller matematikk

Lærerspesialist i begynneropplæring skal knytte begynneropplæringens emner til ulike utdannings- og samfunnsmessige kontekster som klasserom, praksisfelt, historiske tradisjoner og samtidskultur. Fordypningen skal gi kunnskap om og innsikt i både forskningslitteratur og erfaringskunnskap og tradisjoner i praktisk skolearbeid. Det vil si at deler av fagstoffet gjerne kan være praktisk-metodisk, men det skal hele tiden være koblet til didaktisk refleksjon. Studiet er skolerettet og kombinerer komparative perspektiver på begynneropplæring. Både likheter og kontraster mellom ulike fag i begynneropplæring kan være utgangspunkt for studier. Et sentralt mål er at slike sammenlikninger skal bidra til å problematisere og reflektere over begynneropplæringens og fagenes egenart og skolens generelle mål.

Læringsledelse og dypere forståelse av elevmangfold

Ledelse av undervisnings- og læringsprosesser i begynneropplæringen stiller krav til at læreren kjenner elevenes ulike utgangspunkt som skolestartere. Her vil alder, kjønn, sosial og språklig bakgrunn være variabler. Forskning om overgang fra barnehage til skole poengterer betydningen av at lærere kjenner barnehagens lærings- og arbeidsformer slik at barnas læringsprosesser situeres i noe som er kjent. 

Forsknings- og utviklingsarbeid relatert til skolen

Studiet skal gi lærere som allerede jobber i skolen oppdatert og forskningsbasert kompetanse i begynneropplæring med vekt på tidlig innsats på 1.-4. trinn. Et av målene med studiet er at lærere skal utvikle kompetanse som gjør dem rustet til å utøve en faglig lederrolle innen begynneropplæring i skolen og lærerkollegiet Modulene inneholder temaer som aksjonsforskning, skoleutvikling, veiledning og kollegiale læringsfellesskap.

Klasseledelse og lærerrollen sett fra faget

Lærerspesialist i begynneropplæring er et flerfaglig studium der et helhetlig perspektiv på undervisningen av de yngste elevene vektlegges. Elevmangfoldet og barns ulike forutsetninger ved skolestart og de første årene i grunnskolen krever lærere som har utvidet kunnskap om ulike måter å lede klasser og elevgrupper på.

Praksistilknytning

Studiet ivaretar en tett tilknytning til begynneropplæringspraksis gjennom pensumartikler, og arbeidskrav knyttet til studentenes egen arbeidsplass og erfaringsdeling i seminargrupper.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

Arbeids- og undervisningsformer

Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring for 1. ¿ 4. trinn er samlingsbasert og går over fire semester. Det er tre samlinger á to dager hvert semester de tre første semestrene og to samlinger siste semester. I tillegg til undervisning blir samlingene brukt til diskusjoner og erfaringsdeling, blant annet med utgangspunkt i praksisopplegg deltakerne gjennomfører på egen skole. Dialogen mellom student og lærer, oppgaveinnleveringer, deling av faglige ressurser og individuell oppfølging fra lærer skjer i nettbasert forum på OsloMets læringsplattform. Deltakerne arbeider selvstendig med teoretiske og didaktiske oppgaver mellom samlingene. Oppgavene knytter sammen teoretisk fagstoff, didaktisk refleksjon og praksisaktiviteter i klasserommet. Deltakerne arbeider i faste grupper gjennom hele studieåret. Gruppene støtter hverandre i arbeidet, utveksler erfaringer, kommenterer hverandres innlegg og diskuterer faglig i digitalt diskusjonsforum.

Praksisstudier

x

Internasjonalisering

x

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til¿ Godkjent¿ eller¿ Ikke godkjent¿. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent¿, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Vurdering og sensur

LSPB6100 Den praktiserende og reflekterende lærer: Individuell muntlig eksamen. Gradert skala, A-F.

LSPB6200 Den forskende og reflekterende lærer: Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Gradert skala, A-F.

LSPB6300 Fagovergripende perspektiver i begynneropplæring for 1.¿4. trinn: Individuell muntlig eksamen. Gradert skala, A-F.

LSPB6400 Aksjonsforskning, FoU-arbeid med spesialisering i norsk eller matematikk: Individuell skriftlig hjemmeeksamen/ prosjektoppgave. Gradert skala, A-F.

Vurderingskriterier

A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i begynneropplæring. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i begynneropplæring. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i begynneropplæring. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i begynneropplæring. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i begynneropplæring. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdetss egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

F (Ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i begynneropplæring. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

Rettigheter og plikter ved eksamen

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen.

Øvrig informasjon

Teacher Specialist in Early Literacy and Mathematics, Level 1 ¿ 4.

60 studiepoeng.

Videreutdanning, deltid over to år.

Studieprogramkode: LSPBO Emnekoder: emne 1 LSPB6100 emne 2 LSPB6200 emne 3 LSPB6300 emne 4 LSPB6400

Emne 1 og 2 godkjent av studieutvalget 5. februar 2018 Emne 3 og 4 godkjent av studieutvalget 10. desember 2018

Siste revisjon godkjent 24. januar 2019 Redaksjonell endring 09.09.2019 Gjeldende fra høstsemester 2020

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning

Programplanen gjelder fra kull 2020/2021