EPN

LSPB6200 Den forskende og reflekterende lærer Emneplan

Engelsk emnenavn
The Researching Teacher
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring for 1. - 4. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Sentrale temaer i emnet Den forskende og reflekterende lærer er rollen som profesjonsutøver og lærerspesialist i et systemperspektiv, vurderings og kartleggingspraksiser, analyser av fag og læreplaner med relevans for arbeid på 1-4 trinn og digital kompetanse knyttet til begynneropplæringen.

Anbefalte forkunnskaper

x

Forkunnskapskrav

Bestått emne 1.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet innsikt i vurdering av elevers læringsprosesser og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og samfunnsnivå
  • har inngående kunnskap om fagdidaktisk, pedagogisk og annen relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter
  • har fordypet kunnskap om bevis og argumentasjon i matematikk på 1.-4. trinn
  • har omfattende kunnskap om undervisningsformer i matematikk om hvor elevers tenkning står sentralt
  • har utvidet kunnskap om språkutvikling og leseutvikling hos de yngste elevene
  • har utvidet kunnskap om begynneropplæring sett i lys av den digitale samfunnsutviklingen
  • har forskningsbasert kunnskap om skoleutvikling og kollegaveiledning

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere teorier og metoder med relevans for begynneropplæring og bruke slik innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid og for å fremme elevers tenkning, utvikling og læring
  • kan søke ny kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning, analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier og metoder, bruke slik innsikt i profesjonsutøvelsen og til å reflektere over og begrunne ulike sider ved denne
  • kan observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling i matematikk og norsk på en selvstendig og kritisk måte, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og gjøre nødvendige endringer i undervisningen som ivaretar elevenes behov
  • kan samarbeide med og lede og veilede kolleger i prosjekter med sikte på å utvikle begynneropplæringen på 1.4.  trinn.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med relevans for begynneropplæring og videreutvikle egen kompetanse, justere egen praksis og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
  • kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor begynneropplæring i grunnopplæringen
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Innhold

  • ·Begynneropplæring sett i lys av utviklingstrekk i utdanning og samfunn
  • ·Ulike pedagogiske tilnærminger i opplæringen på 1.-4.trinn
  • Didaktiske utfordringer i begynneropplæring i det digitale samfunnet
  • Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser og bruk av ulike kartleggingsverktøy i begynneropplæringen
  • Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
  • En forskningstilnærming til bruk av klasseromobservasjoner for å videreutvikle egen praksis ¿

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Individuelle arbeidskrav

  • Studentene skal skrive en refleksjonslogg etter hver samling, i alt tre slike på 500-800 ord hver. Nærmere retningslinjer om innhold vil bli gitt i undervisningsplanen.
  • Studentene skal utarbeide to fagtekster knyttet til utprøving i egen praksis (én med utgangspunkt i matematikk og én i norsk). Omfang: om lag 1500 ord pr tekst +/- 10%. Oppgavebesvarelsene er knyttet til faglige og didaktiske tema, og inkluderer også drøfting av erfaringer i etterkant av arbeid med elever (for eksempel observasjon, samtale, undervisning) opp mot nyere forskning og pensumteori. Nærmere retningslinjer om arbeidskravet vil bli gitt i undervisningsplanen.
  • Studentene skal gjennomføre kunnskapsdeling på egen skole og formidle i et digitalt forum på studiets læringsplattform hva de har gjort. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Arbeidskrav i gruppe (to til fire studenter pr gruppe)

  • En gruppeoppgave knyttet til rollen som lærerspesialist

o   Oppgaven inkluderer planlegging og gjennomføring av et arbeid med elever (for eksempel observasjon, samtale, undervisning) i samarbeid med én eller flere kollegaer.

o   Resultatene drøftes skriftlig. Maksimum 4000 ord per oppgave.

Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 10 (arbeids)dager.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan fagartikkelen omarbeides én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. 

Opptakskrav

Se programplanen.