Programplaner og emneplaner - Student
KOMLP6300 Praksis, 5 semester Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Training, 5th Term
- Studieprogram
-
Kompletterende lærerutdanningKompletterende lærerutdanning
- Omfang
- 0.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Individuell muntlig eksamen uten forberedelsestid, ca. 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Forkunnskapskrav
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om klasseledelse og tilpasset opplæring
- har kunnskap om hvordan bruke mangfoldet i klasserommet som en ressurs i undervisningen
- har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
Ferdigheter
Studenten
- kan fremme dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler og foreldresamtaler
- kan bruke observasjon og intervju som metoder i pedagogisk arbeid i skolen
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og håndtere ulike former for mangfold i klasserommet og i skolen
- kan legge til rette for demokratisk praksis i klasserommet
Innhold
I denne praksisperioden er mangfold i skolen vektlagt: utvikling av gode læringsmiljø og inkluderende læringsfellesskap og barn og unges sosialisering. Praksisopplæringen skal trene studenten i å lede elevers læring og å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning tilpasset elevers ulike bakgrunn og behov. Temaer og krav til veiledet praksis er spesifisert i veiledningsrapporten.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Profesjonell utvikling
- Case-studier
- Svømming og livberging
- Dans
Vurdering og eksamen
Praksis i tredje semester inneholder 20 dager veiledet praksis
Vurdering skal støtte opp om læring og utvikling hos den enkelte student. I vurderingen vektlegges progresjon særlig når det gjelder faglig trygghet. Studenten har rett til jevnlig veiledning slik at de hele tiden er orientert om hvordan de fungerer vurdert opp mot læringsutbyttene for den enkelte praksisperiode. Vurderingsmøtet mellom praksislærere og kontaktlærere er et viktig treffpunkt for denne vurderingen.
I hver praksisperiode skriver studenten refleksjonslogger. Praksislærer setter innholdskrav for loggen, men den skal som minstekrav inneholde en egenvurdering. Egenvurderingen inngår som en del av vurderingsgrunnlaget for praksislærer.
Praksislærer skriver vurderingsrapport etter avsluttet praksisperiode etter hvert semester. Kriteriene for vurderingen er profesjonstemaene og læringsutbyttebeskrivelsene for praksisopplæringen. Vurderingen av studentene foregår i samarbeid mellom praksislærer, praksisskolens rektor og kontaktlærer fra høgskolen. Praksislærer har ansvar for at vurderingsarbeidet blir gjennomført, og setter karakter. Praksisopplæringen vurderes med karakteruttrykket «bestått/ikke bestått».
Studenter som står i fare for å ikke bestå en praksisperiode skal ha melding om dette senest midtveis i hver praksisperiode. Ved «ikke bestått praksis» må praksisperioden gjennomføres på nytt. Hvis praksisperioden blir vurdert til «ikke bestått» ved andre gangs forsøk, må studiet normalt avbrytes. For nærmere spesifisering av bestemmelsene, se forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått