EPN-V2

KOML6300 Mangfold i skolen Emneplan

Engelsk emnenavn
Diversity in the School
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Se fagplanen.

  • Forkunnskapskrav

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon finnes i den innledende fagplandelen.

    Estetisk arbeidskrav

    Studentene utformer et estetisk arbeidskrav knyttet til ett av emnets undervisningstemaer, som f. eks. et storyline-produkt. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter, og produktet presenteres gjennom et kort muntlig framlegg for klassen støttet av en digital presentasjon. Formålet med arbeidskravet er å fremme estetiske arbeidsformer i arbeid med fagstoff.

    Undervisningsopplegg og skriftlig fagtekst

    Studentene utvikler et undervisningsopplegg knyttet til ett av emnets undervisningstemaer. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter, og opplegget presenteres med muntlig framlegg på ca. 15 minutter. Studentene skriver en individuell fagtekst på bakgrunn av undervisningsopplegget. Omfang 2000 ord (+/-10%). Formålet med arbeidskravet er å utvikle studentenes muntlige og skriftlige ferdigheter, samt faglige og fagdidaktiske refleksjoner.

    Gruppepresentasjon av praksiserfaringer

    Praksisgruppene presenterer en problemstilling som bygger på erfaringer fra praksis. Problemstillingen skal begrunnes og drøftes i lys av faglitteratur og fagdidaktisk litteratur. Omfang av gruppepresentasjon er ca. 10 minutter. Gruppens presentasjon danner grunnlaget for den individuelle fagteksten som utgjør deleksamen 1.

    Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglig arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 for nærmere informasjon om arbeidskravene.

    Deltakelse på ekskursjon

    I løpet av semesteret blir det gjennomført en eller flere kortvarige endagsekskursjoner, med obligatorisk deltagelse. Ekskursjonen(e) vil være tilknyttet sentrale undervisningstemaer i semesteret og vil kunne kreve studentaktivitet både i forkant og etterkant, så vel som underveis i ekskursjonen. Eksempler på mulige ekskursjonsmål er Demokratisenteret på Eidsvoll og Hovedøya. Ekskursjonenes formål er å utvikle faglig kompetanse i samfunnsfag, samt ekskursjon og bruk av lokal- og utemiljø som metode. 

    Refleksjonsnotat fra ekskursjon

    Individuelt didaktisk refleksjonsnotat knyttet til en gjennomført samfunnsfaglig ekskursjon. Refleksjonsnotatet skal inneholde forberedelse til ekskursjonen, hvordan elevene kan aktiviseres faglig underveis i ekskursjonen og relevant etterarbeid. I tillegg skal notatet inneholde didaktiske begrunnelser for opplegget og drøfting av det faglige innholdet. Opplegget skal forankres i gjeldende lærerplan. Omfang 1000 ord (+/-10 %) Formålet med arbeidskravet er å få kjennskap til ekskursjon som undervisningsmetode i samfunnsfagopplæringen.

    Deltakelse på eksamensseminar

    Deltakelse på eksamensseminar der studentene legger fram løsningsforslag i grupper eller individuelt til tenkte eksamensoppgaver. Omfanget av presentasjonene er ca. 10 minutter.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

     

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om ulike vurderingsformer og sammenhengen mellom vurdering og læring.
    • har kunnskap om tilpasset opplæring, inkludering og opplæring av elever med ulike behov og forutsetninger, da spesielt elever med flerspråklig bakgrunn og spesielle behov.
    • har kunnskap om spesialundervisning, spesialpedagogisk praksis og sentrale styringsdokumenter knyttet til elevers rettigheter og skolens plikter i møte med spesielle behov.
    • har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
    • har kunnskap om sosialisering og sosialiseringsprosesser og identitetsutvikling i barne- og ungdomsårene.
    • har kunnskap om flerspråklig utvikling, om hvordan elevenes språklige erfaringer har innvirkning på læringsprosesser og om betydningen av å trekke inn elevenes språklige ressurser i undervisningen

     

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre tilpasset undervisning i det mangfoldige klasserommet og ha en kultursensitiv tilnærming til håndtering av ulike tradisjoner, verdier, kulturelle og religiøse praksiser med utgangspunkt i overordnede perspektiver slik de fremkommer i sentrale styringsdokumenter for skolen.
    • kan bruke ulike vurderingsformer og se sammenhengen mellom vurdering og læring
    • kan planlegge og igangsette tiltak som kan forebygge mobbing og konflikter.
    • kan bruke observasjon og intervju som metoder i pedagogisk arbeid i skolen
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler og foreldresamtaler
    • kan gi klare, detaljerte beskrivelser og presentasjoner av komplekse emner, utdype og videreutvikle viktige momenter, argumentere overbevisende for et standpunkt og gi adekvate tilsvar til komplekse motargumenter
    • kan delta i ulike typer meningsutvekslinger på en språklige passende måte uten at språket setter noen begrensninger for kommunikasjonen og fremme dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold

     

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har en kultursensitiv tilnærming til håndtering av ulike tradisjoner, verdier, kulturelle og religiøse praksiser med utgangspunkt i overordnede perspektiver slik de fremkommer i sentrale styringsdokumenter for skolen.
    • kan analysere og håndtere ulike former for mangfold med utgangspunkt i overordnede perspektiver slik de fremkommer i sentrale styringsdokumenter for skolen.
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler og foreldresamtaler
    • kan synliggjøre kulturelt og språklig mangfold i norsk skole
    • har videreutviklet forståelse for den rollen språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
  • Innhold

    • lesing, skriving og muntlighet som grunnleggende ferdigheter
    • fagspråk, fagtekster og læremiddelanalyse
    • språk- og fagstimulerende arbeidsmåter i klasserommet
    • norsk språk i et kontrastivt perspektiv

     

    Praksis

    For nærmere beskrivelser av praksisopplæring, se egen plan for praksisopplæring.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

     

    Kunnskap

    Studenten

    • har kjennskap til barn og unges språk- og litterasitetsutvikling
    • har kunnskap om norsk språk i et typologisk og kontrastivt perspektiv, og kan se eget morsmål i lys av dette
    • har kunnskap om flerspråklighet på individ- og samfunnsnivå og om spesielle språklige utfordringer andrespråkselever kan ha i norsk skole

     

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bruke varierte arbeidsmåter for å legge til rette for språk- og litterasitetsutvikling hos elevene
    • kan på en selvstendig måte og i samarbeid med andre integrere de grunnleggende ferdighetene muntlig, skriving og lesing i fagopplæringen
    • kan skrive ulike typer akademiske tekster om komplekse profesjonsrelaterte tema med en oversiktlig, leservennlig og hensiktsmessig oppbygging og uttrykksform og med utfyllende og nyansert argumentasjon og drøfting

     

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan bruke norsk skriftlig og muntlig på en tilfredsstillende måte i sin yrkesutøvelse som lærer
    • kan bruke språket muntlig og skriftlig til å videreformidle, bearbeide og sammenfatte informasjon på en hensiktsmessig måte
    • har kjennskap til språksituasjonen i Norge med to sidestilte skriftlige målformer og ikke-normert talemål og har strategier for å forholde seg til begge målformer og ulike talemålsvarianter i profesjonssammenheng
    • kan videreutvikle egen og andres språkforståelse ved å utforske nye språklige uttrykk, å gjøre komplekst og utfordrende innhold mer tilgjengelig for målgruppen og bruke sine flerspråklige og faglige ressurser og erfaringer i sin yrkesutøvelse som lærer
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Se fagplanen.

  • Vurdering og eksamen

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

     

    Arbeidskrav 1: Muntlig presentasjon av en didaktisk plan

    Studentene skal utarbeide et flerfaglig undervisningsopplegg knyttet til grunnleggende ferdigheter som skal gjennomføres i praksis. En didaktisk plan for undervisningsopplegget skal presenteres for lærer og medstudenter. Det skal gis begrunnelser for valgene studenten har gjort. Lærerne og medstudenter skal gi innspill på presentasjonen. Omfang: ca. 15 minutter.

     

    Arbeidskrav 2: Fagtekst med drøfting

    Skriftlig oppgave: Drøfting knyttet til en problemstilling som er relevant for semesteroppgaven Omfang: 1200 ord +/- 10 %.

     

    Arbeidskrav 3: Utkast til semesteroppgaven

    Skriftlig oppgave: Studentene skal levere et utkast på oppgaven de senere skal levere til eksamen. Det gis obligatorisk veiledning på utkastet, og studentene skal med bakgrunn i veiledningen arbeide videre med semesteroppgaven frem mot eksamen. Omfang: 2000-3000 ord.

     

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Emnet har krav om 80 % deltakelse i undervisningen. Fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplandelen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor.