Programplaner og emneplaner - Student
KOM6400 Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Science Philosophy and Research Methods
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Studentene skal i løpet av studiet utvikle kompetanse til å forstå sammenhenger mellom relevant forskning og pedagogisk praksis og utvikle sin egen forsknings- og utviklingskompetanse.
Studenten skal gjennom arbeidet med FoU-oppgaven gjennomføre et forskningsbasert og selvstendig arbeid som drøfter en avgrenset problemstilling innenfor et selvvalgt tema/fagområde. Fagområdet skal være relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Tematisk skal FoU-oppgaven ha forankring i profesjonsfaget, men kan i tillegg knyttes opp mot ett annet skolefag studenten har gjennomført i tidligere studier.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale vitenskapsteorier innen utdanningsforskning
- har kunnskap om forskningsmetoder knyttet til skolens virksomhet
- har kunnskap om spesifikke kunnskapsområder knyttet til det faglige temaet for bacheloroppgaven
Ferdigheter
Studenten
- kan kunne gjennomføre analyse av forsknings-, utviklings- og læringsarbeid
- kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utforming av en egen FoU-oppgave
- behersker akademisk skriving og presentasjon
Generell kompetanse
Studenten
- behersker vitenskapelig tenkemåte og metode
-
Innhold
Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt.
Kalkulator.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne faglig kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner og senere i studiet.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen forkunnskapskrav.
-
Vurdering og eksamen
FoU-oppgaven skal ha et omfang på cirka 6000 ord +/- 10 %. Den skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. Nærmere beskrivelser av de formelle kravene til FoU-oppgaven blir gitt i forbindelse med undervisningen. Studentenes norskspråklige nivå forventes å ligge på tilsvarende B2-nivå. For å sikre dette skal en av sensorene ha norskfaglig bakgrunn.
Ved ikke bestått eksamen vil det være anledning til å omarbeide FoU-oppgaven ved ny eksamen. Ved ønske om å forbedre karakteren må det skrives ny oppgave, dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling
-
Hjelpemidler ved eksamen
Det undervises i fellesforelesning og øving. I øvingstimene arbeider studentene med oppgaver, dels individuelt, dels i grupper og får veiledning av faglærer.
-
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
6-7 individuelle skriftlige innleveringer.
-
Sensorordning
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.