Programplaner og emneplaner - Student
KOM6400 Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Science Philosophy and Research Methods
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Studentene skal i løpet av studiet utvikle kompetanse til å forstå sammenhenger mellom relevant forskning og pedagogisk praksis og utvikle sin egen forsknings- og utviklingskompetanse.
Studenten skal gjennom arbeidet med FoU-oppgaven gjennomføre et forskningsbasert og selvstendig arbeid som drøfter en avgrenset problemstilling innenfor et selvvalgt tema/fagområde. Fagområdet skal være relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Tematisk skal FoU-oppgaven ha forankring i profesjonsfaget, men kan i tillegg knyttes opp mot ett annet skolefag studenten har gjennomført i tidligere studier.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale vitenskapsteorier innen utdanningsforskning
- har kunnskap om forskningsmetoder knyttet til skolens virksomhet
- har kunnskap om spesifikke kunnskapsområder knyttet til det faglige temaet for bacheloroppgaven
Ferdigheter
Studenten
- kan kunne gjennomføre analyse av forsknings-, utviklings- og læringsarbeid
- kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utforming av en egen FoU-oppgave
- behersker akademisk skriving og presentasjon
Generell kompetanse
Studenten
- behersker vitenskapelig tenkemåte og metode
-
Innhold
FoU-oppgave, vitenskapsteori og forskningsmetode:
- innføring i vitenskapsteori
- kurs i forskningsmetode
- kurs i akademisk skriving
- veiledning
- oppgaveskriving
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder. Individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsing veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen og forelesninger. Flere oppgaver og arbeidskrav vil være nært knyttet til studentens erfaring og arbeid på praksisskolen
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 4 kan avlegges:
Presentasjon: Presentasjon og godkjenning av FoU-oppgavens problemstilling
Utkast: Utkast til FoU-oppgave på ca 1500 ord. Teksten skal leveres veileder i forkant av første veiledningstime
Muntlig framlegg: Muntlig fremlegg (15-20 minutter) for medstudenter knyttet til FoU-oppgaven
Kurs: Gjennomført obligatoriske kurs (se omtale i programplanen)
Arbeidskravene vurderes til -godkjent- eller -ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
For å kunne avlegge eksamen i emnet kreves deltakelse i undervisning
- udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen
- studenter med dokumentert gyldig fravær fra undervisning som overstiger 20 %, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet
Se nærmere omtale av obligatorisk tilstedeværelse i programplanen.
-
Vurdering og eksamen
FoU-oppgaven skal ha et omfang på cirka 6000 ord +/- 10 %. Den skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. Nærmere beskrivelser av de formelle kravene til FoU-oppgaven blir gitt i forbindelse med undervisningen. Studentenes norskspråklige nivå forventes å ligge på tilsvarende B2-nivå. For å sikre dette skal en av sensorene ha norskfaglig bakgrunn.
Ved ikke bestått eksamen vil det være anledning til å omarbeide FoU-oppgaven ved ny eksamen. Ved ønske om å forbedre karakteren må det skrives ny oppgave, dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt, men litteraturen skal oppgis og det skal benyttes korrekt kildehenvisning
-
Vurderingsuttrykk
Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
-
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor.