EPN-V2

KOM6400 Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Science Philosophy and Research Methods
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Studentene skal i løpet av studiet utvikle kompetanse til å forstå sammenhenger mellom relevant forskning og pedagogisk praksis og utvikle sin egen forsknings- og utviklingskompetanse.

    Studenten skal gjennom arbeidet med FoU-oppgaven gjennomføre et forskningsbasert og selvstendig arbeid som drøfter en avgrenset problemstilling innenfor et selvvalgt tema/fagområde. Fagområdet skal være relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Tematisk skal FoU-oppgaven ha forankring i profesjonsfaget, men kan i tillegg knyttes opp mot ett annet skolefag studenten har gjennomført i tidligere studier.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om sentrale vitenskapsteorier innen utdanningsforskning
    • har kunnskap om forskningsmetoder knyttet til skolens virksomhet
    • har kunnskap om spesifikke kunnskapsområder knyttet til det faglige temaet for bacheloroppgaven

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan kunne gjennomføre analyse av forsknings-, utviklings- og læringsarbeid
    • kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utforming av en egen FoU-oppgave
    • behersker akademisk skriving og presentasjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • behersker vitenskapelig tenkemåte og metode
  • Innhold

    Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt.

    Kalkulator.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne faglig kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner og senere i studiet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Vurdering og eksamen

    FoU-oppgaven skal ha et omfang på cirka 6000 ord +/- 10 %. Den skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. Nærmere beskrivelser av de formelle kravene til FoU-oppgaven blir gitt i forbindelse med undervisningen. Studentenes norskspråklige nivå forventes å ligge på tilsvarende B2-nivå. For å sikre dette skal en av sensorene ha norskfaglig bakgrunn.

    Ved ikke bestått eksamen vil det være anledning til å omarbeide FoU-oppgaven ved ny eksamen. Ved ønske om å forbedre karakteren må det skrives ny oppgave, dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Det undervises i fellesforelesning og øving. I øvingstimene arbeider studentene med oppgaver, dels individuelt, dels i grupper og får veiledning av faglærer.

  • Vurderingsuttrykk

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    6-7 individuelle skriftlige innleveringer.

  • Sensorordning

    Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.

    Eksamensresultat kan påklages.