Programplaner og emneplaner - Student
KOM6400 Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Science Philosophy and Research Methods
- Studieprogram
-
Kompletterende lærerutdanning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal i løpet av studiet utvikle kompetanse til å forstå sammenhenger mellom relevant forskning og pedagogisk praksis og utvikle sin egen forsknings- og utviklingskompetanse.
Studenten skal gjennom arbeidet med FoU-oppgaven gjennomføre et forskningsbasert og selvstendig arbeid som drøfter en avgrenset problemstilling innenfor et selvvalgt tema/fagområde. Fagområdet skal være relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Tematisk skal FoU-oppgaven ha forankring i profesjonsfaget, men kan i tillegg knyttes opp mot ett annet skolefag studenten har gjennomført i tidligere studier.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale vitenskapsteorier innen utdanningsforskning
- har kunnskap om forskningsmetoder knyttet til skolens virksomhet
- har kunnskap om spesifikke kunnskapsområder knyttet til det faglige temaet for bacheloroppgaven
Ferdigheter
Studenten
- kan kunne gjennomføre analyse av forsknings-, utviklings- og læringsarbeid
- kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utforming av en egen FoU-oppgave
- behersker akademisk skriving og presentasjon
Generell kompetanse
Studenten
- behersker vitenskapelig tenkemåte og metode
Innhold
FoU-oppgave, vitenskapsteori og forskningsmetode:
- innføring i vitenskapsteori
- kurs i forskningsmetode
- kurs i akademisk skriving
- veiledning
- oppgaveskriving
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder. Individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsing veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen og forelesninger. Flere oppgaver og arbeidskrav vil være nært knyttet til studentens erfaring og arbeid på praksisskolen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 4 kan avlegges:
Presentasjon: Presentasjon og godkjenning av FoU-oppgavens problemstilling
Utkast: Utkast til FoU-oppgave på ca 1500 ord. Teksten skal leveres veileder i forkant av første veiledningstime
Muntlig framlegg: Muntlig fremlegg (15-20 minutter) for medstudenter knyttet til FoU-oppgaven
Kurs: Gjennomført obligatoriske kurs (se omtale i programplanen)
Arbeidskravene vurderes til -godkjent- eller -ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
For å kunne avlegge eksamen i emnet kreves deltakelse i undervisning
- udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen
- studenter med dokumentert gyldig fravær fra undervisning som overstiger 20 %, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet
Se nærmere omtale av obligatorisk tilstedeværelse i programplanen.
Vurdering og eksamen
FoU-oppgaven skal ha et omfang på cirka 6000 ord +/- 10 %. Den skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. Nærmere beskrivelser av de formelle kravene til FoU-oppgaven blir gitt i forbindelse med undervisningen. Studentenes norskspråklige nivå forventes å ligge på tilsvarende B2-nivå. For å sikre dette skal en av sensorene ha norskfaglig bakgrunn.
Ved ikke bestått eksamen vil det være anledning til å omarbeide FoU-oppgaven ved ny eksamen. Ved ønske om å forbedre karakteren må det skrives ny oppgave, dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt, men litteraturen skal oppgis og det skal benyttes korrekt kildehenvisning
Vurderingsuttrykk
Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor.