EPN-V2

KOM6400 Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Science Philosophy and Research Methods
Studieprogram
Kompletterende lærerutdanning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal i løpet av studiet utvikle kompetanse til å forstå sammenhenger mellom relevant forskning og pedagogisk praksis og utvikle sin egen forsknings- og utviklingskompetanse.

Studenten skal gjennom arbeidet med FoU-oppgaven gjennomføre et forskningsbasert og selvstendig arbeid som drøfter en avgrenset problemstilling innenfor et selvvalgt tema/fagområde. Fagområdet skal være relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Tematisk skal FoU-oppgaven ha forankring i profesjonsfaget, men kan i tillegg knyttes opp mot ett annet skolefag studenten har gjennomført i tidligere studier.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale vitenskapsteorier innen utdanningsforskning
  • har kunnskap om forskningsmetoder knyttet til skolens virksomhet
  • har kunnskap om spesifikke kunnskapsområder knyttet til det faglige temaet for bacheloroppgaven

Ferdigheter

Studenten

  • kan kunne gjennomføre analyse av forsknings-, utviklings- og læringsarbeid
  • kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utforming av en egen FoU-oppgave
  • behersker akademisk skriving og presentasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • behersker vitenskapelig tenkemåte og metode

Innhold

FoU-oppgave, vitenskapsteori og forskningsmetode:

  • innføring i vitenskapsteori
  • kurs i forskningsmetode
  • kurs i akademisk skriving
  • veiledning
  • oppgaveskriving

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder. Individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsing veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen og forelesninger. Flere oppgaver og arbeidskrav vil være nært knyttet til studentens erfaring og arbeid på praksisskolen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 4 kan avlegges:

Presentasjon: Presentasjon og godkjenning av FoU-oppgavens problemstilling

Utkast: Utkast til FoU-oppgave på ca 1500 ord. Teksten skal leveres veileder i forkant av første veiledningstime

Muntlig framlegg: Muntlig fremlegg (15-20 minutter) for medstudenter knyttet til FoU-oppgaven

Kurs: Gjennomført obligatoriske kurs (se omtale i programplanen)

Arbeidskravene vurderes til -godkjent- eller -ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

For å kunne avlegge eksamen i emnet kreves deltakelse i undervisning

  • udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen
  • studenter med dokumentert gyldig fravær fra undervisning som overstiger 20 %, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet

Se nærmere omtale av obligatorisk tilstedeværelse i programplanen.

Vurdering og eksamen

FoU-oppgaven skal ha et omfang på cirka 6000 ord +/- 10 %. Den skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. Nærmere beskrivelser av de formelle kravene til FoU-oppgaven blir gitt i forbindelse med undervisningen. Studentenes norskspråklige nivå forventes å ligge på tilsvarende B2-nivå. For å sikre dette skal en av sensorene ha norskfaglig bakgrunn.

Ved ikke bestått eksamen vil det være anledning til å omarbeide FoU-oppgaven ved ny eksamen. Ved ønske om å forbedre karakteren må det skrives ny oppgave, dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, men litteraturen skal oppgis og det skal benyttes korrekt kildehenvisning

Vurderingsuttrykk

Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.