EPN-V2

KOM6400 Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Science Philosophy and Research Methods
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Studentene skal i løpet av studiet utvikle kompetanse til å forstå sammenhenger mellom relevant forskning og pedagogisk praksis og utvikle sin egen forsknings- og utviklingskompetanse.

    Studenten skal gjennom arbeidet med FoU-oppgaven gjennomføre et forskningsbasert og selvstendig arbeid som drøfter en avgrenset problemstilling innenfor et selvvalgt tema/fagområde. Fagområdet skal være relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Tematisk skal FoU-oppgaven ha forankring i profesjonsfaget, men kan i tillegg knyttes opp mot ett annet skolefag studenten har gjennomført i tidligere studier.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om sentrale vitenskapsteorier innen utdanningsforskning
    • har kunnskap om forskningsmetoder knyttet til skolens virksomhet
    • har kunnskap om spesifikke kunnskapsområder knyttet til det faglige temaet for bacheloroppgaven

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan kunne gjennomføre analyse av forsknings-, utviklings- og læringsarbeid
    • kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utforming av en egen FoU-oppgave
    • behersker akademisk skriving og presentasjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • behersker vitenskapelig tenkemåte og metode
  • Innhold

    FoU-oppgave, vitenskapsteori og forskningsmetode:

    • innføring i vitenskapsteori
    • kurs i forskningsmetode
    • kurs i akademisk skriving
    • veiledning
    • oppgaveskriving
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder. Individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsing veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen og forelesninger. Flere oppgaver og arbeidskrav vil være nært knyttet til studentens erfaring og arbeid på praksisskolen

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 4 kan avlegges:

    Presentasjon: Presentasjon og godkjenning av FoU-oppgavens problemstilling

    Utkast: Utkast til FoU-oppgave på ca 1500 ord. Teksten skal leveres veileder i forkant av første veiledningstime

    Muntlig framlegg: Muntlig fremlegg (15-20 minutter) for medstudenter knyttet til FoU-oppgaven

    Kurs: Gjennomført obligatoriske kurs (se omtale i programplanen)

    Arbeidskravene vurderes til -godkjent- eller -ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.

    Obligatorisk tilstedeværelse

    For å kunne avlegge eksamen i emnet kreves deltakelse i undervisning

    • udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen
    • studenter med dokumentert gyldig fravær fra undervisning som overstiger 20 %, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet

    Se nærmere omtale av obligatorisk tilstedeværelse i programplanen.

  • Vurdering og eksamen

    FoU-oppgaven skal ha et omfang på cirka 6000 ord +/- 10 %. Den skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. Nærmere beskrivelser av de formelle kravene til FoU-oppgaven blir gitt i forbindelse med undervisningen. Studentenes norskspråklige nivå forventes å ligge på tilsvarende B2-nivå. For å sikre dette skal en av sensorene ha norskfaglig bakgrunn.

    Ved ikke bestått eksamen vil det være anledning til å omarbeide FoU-oppgaven ved ny eksamen. Ved ønske om å forbedre karakteren må det skrives ny oppgave, dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt, men litteraturen skal oppgis og det skal benyttes korrekt kildehenvisning

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor.