EPN-V2

KOM6300 Mangfold i skolen Emneplan

Engelsk emnenavn
A Diverse School
Studieprogram
Kompletterende lærerutdanning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir studentene innsikt i ulike perspektiver på læring: utvikling av gode læringsmiljø og inkluderende læringsfellesskap, barn og unges sosialisering. Emnet skal gjøre studenten i stand til å lede elevers læring og å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning tilpasset elevers ulike bakgrunn og behov.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om klasseledelse og tilpasset opplæring
  • har kunnskap om variasjoner i kjønnsidentitet og likheter og forskjeller i gutter og jenters oppvekstbetingelser
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner
  • har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
  • har kunnskap om barn og unges oppvekst/sosialisering

Ferdigheter

Studenten

  • kan fremme dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler og foreldresamtaler
  • kan bruke observasjon og intervju som metoder i pedagogisk arbeid i skolen

Generell kompetanse

Studenten

  • har en kultursensitiv tilnærming til håndtering av ulike tradisjoner, verdier, kulturelle og religiøse praksiser
  • kan analysere og håndtere ulike former for mangfold i klasserommet og i skolen ut i fra overordnede perspektiver

Innhold

Læring og ledelse av læringsarbeid

  • forskning om klasseledelse
  • ulike undervisnings- og arbeidsformer
  • sosialisering i det moderne samfunnet med vekt på kjønn, media og identitet
  • vurdering og vurderingsformer

Tilpasset opplæring

  • det mangfoldige klasserommet
  • didaktikk rettet mot flerspråklige elever
  • elever med særlige behov

Kommunikasjon og samarbeid

  • elevrelasjoner og samhandling
  • sorg og sorgarbeid
  • samarbeid skole - hjem
  • den profesjonelle samtale/utviklingssamtalen

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Hver besvarelse vurderes av to interne sensorer. Ekstern tilsynssensor vil evaluere eksamensformen.

Vurdering og eksamen

MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp eller tilsvarende.                                  MAVIT4060 Kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode, 10 stp

Hjelpemidler ved eksamen

-

Vurderingsuttrykk

Det benyttes graderte karakterer i begge delene. Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F brukes ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.