Programplaner og emneplaner - Student
KOM6300 Mangfold i skolen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- A Diverse School
- Studieprogram
-
Kompletterende lærerutdanning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir studentene innsikt i ulike perspektiver på læring: utvikling av gode læringsmiljø og inkluderende læringsfellesskap, barn og unges sosialisering. Emnet skal gjøre studenten i stand til å lede elevers læring og å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning tilpasset elevers ulike bakgrunn og behov.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om klasseledelse og tilpasset opplæring
- har kunnskap om variasjoner i kjønnsidentitet og likheter og forskjeller i gutter og jenters oppvekstbetingelser
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner
- har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
- har kunnskap om barn og unges oppvekst/sosialisering
Ferdigheter
Studenten
- kan fremme dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler og foreldresamtaler
- kan bruke observasjon og intervju som metoder i pedagogisk arbeid i skolen
Generell kompetanse
Studenten
- har en kultursensitiv tilnærming til håndtering av ulike tradisjoner, verdier, kulturelle og religiøse praksiser
- kan analysere og håndtere ulike former for mangfold i klasserommet og i skolen ut i fra overordnede perspektiver
Innhold
Læring og ledelse av læringsarbeid
- forskning om klasseledelse
- ulike undervisnings- og arbeidsformer
- sosialisering i det moderne samfunnet med vekt på kjønn, media og identitet
- vurdering og vurderingsformer
Tilpasset opplæring
- det mangfoldige klasserommet
- didaktikk rettet mot flerspråklige elever
- elever med særlige behov
Kommunikasjon og samarbeid
- elevrelasjoner og samhandling
- sorg og sorgarbeid
- samarbeid skole - hjem
- den profesjonelle samtale/utviklingssamtalen
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Hver besvarelse vurderes av to interne sensorer. Ekstern tilsynssensor vil evaluere eksamensformen.
Vurdering og eksamen
MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp eller tilsvarende. MAVIT4060 Kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode, 10 stp
Hjelpemidler ved eksamen
-
Vurderingsuttrykk
Det benyttes graderte karakterer i begge delene. Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F brukes ved ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor.