EPN-V2

KJTS3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Studentene skal anvende kunnskap og ferdigheter de har tilegnet seg gjennom studiet, på et realistisk ingeniørproblem. De skal vise evne til å videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter i en teoretisk og/eller praktisk problemløsning. Studentene skal vise en ansvarlig og etisk holdning i sin yrkeskompetanse.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Emnet bygger på 1. og 2. studieår i studieprogrammet.

  • Forkunnskapskrav

    Studenter må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår per 1. oktober, før bacheloroppgave tildeles.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • anvende og/eller bearbeide kunnskap i vitenskap og teknologi for å løse bioteknologiske og/eller kjemirelaterte ingeniørfaglige problemstillinger
    • analysere ulike løsningsalternativer kritisk, og kvalitetssikre resultater med hensyn til metode og hvis aktuelt etiske standarder
    • vurdere og forklare prinsippene bak anvendte metoder i prosjektarbeid

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • omsette kunnskapene sine til praktiske løsninger
    • anvende eller ha utstrakt kunnskap om relevante, moderne metoder og ha kunnskap om sikkert arbeid på laboratorier
    • kvalitetssikre og analysere resultater fremkommet i et prosjekt eller studium ved hjelp av passende statistiske verktøy der det er relevant
    • dokumentere og drøfte resultater slik at det belyser en problemstilling, både skriftlig og muntlig
    • innhente litteratur og annen bakgrunnsinformasjon som er relevant for prosjektet samt skrive rapporter ut fra standardiserte metoder

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • på en selvstendig og systematisk måte, utføre en ingeniøroppgave med en praktisk industriell eller forskningsmessig problemstilling
    • beherske å arbeide både selvstendig og i team med planlegging og gjennomføring av ingeniørfaglige prosjekter
    • sette sitt eget arbeid inn i en større ingeniørfaglig sammenheng
    • formidle resultater både muntlig og skriftlig på norsk og engelsk
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Bacheloroppgaven er en selvstendig prosjektoppgave som utføres av studenter i gruppe. Bacheloroppgaven skal ha et innhold som er relevant for den aktuelle studieretningen. Bacheloroppgaven skal være metode- og problemorientert, og skal legges opp slik at studentene får anledning til å bruke kunnskaper og ferdigheter fra flere områder.

    Bacheloroppgaven kan gjøres i samarbeid med en bedrift eller et forskningslaboratorium. Bacheloroppgaven kan også utføres i et laboratorium på OsloMet eller være en litteraturstudie.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • en muntlig presentasjon
  • Vurdering og eksamen

    Vurdering av bacheloroppgaven i gruppe (2-4 studenter) vil skje på grunnlag av gjennomføringen av prosjektet, rapporten, muntlig presentasjon og poster på engelsk:

    - Del 1: Gjennomføringen og muntlig presentasjon teller 40 % av den endelige karakteren og vurderes ut fra evne til å planlegge, framdrift, initiativ, praktiske ferdigheter (hvis relevant), vurderingsevne, selvstendighet og samarbeidsevne. Denne delen av prosjektet kan ikke påklages.

    - Del 2: Rapporten (20-50 sider, maks 50 sider) og poster teller 60 % av karakteren og vurderes ut fra faglig kvalitet, oversiktlighet, systematikk, språk og kildebruk.

    Begge delene av eksamen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne bestå emnet. Ved eventuell klage på karakter, er det kun del 2, eksamensresultat på rapporten og posteren, som kan påklages.

    Det vil være mulighet for individuell karakter på Del 1 og Del 2.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneansvarlig

    Viola H. Lobert