Veiledning for bruk av kunstig intelligens i studentoppgaver - Student

Statisk artikkel

Veiledning for bruk av kunstig intelligens i studentoppgaver

Hvordan har jeg lov til å bruke KI på eksamen og i oppgaver? Få svar på når du har lov til å bruke dem – og hva som regnes som fusk.

Kunstig intelligens(KI) verktøy som ChatGPT,Microsoft Copilot og lignende kan være nyttige i oppgaver og eksamen. Det er viktig at du setter deg inn i hva du har lov til å gjøre og når det regnes som fusk. 

Kan jeg bruke KI-verktøy på eksamen? 

Ja, du kan bruke KI-verktøy (også kjent som AI) hvis eksamen tillater "alle hjelpemidler". KI regnes som et hjelpemiddel. Hvis det er begrensninger på bruk av hjelpemidler, må det stå tydelig i emneplanen eller eksamensinstruksene. 

Hva regnes som KI-verktøy?

KI-verktøy inkluderer blant annet språkmodeller (som ChatGPT og SIKT), verktøy for bildeanalyse og verktøy som analyserer store datamengder. 

Hva skjer hvis jeg bruker KI når det ikke er lov?

Da regnes det som fusk. Det gjelder også hvis du bruker KI-generert tekst, bilder eller kode uten å opplyse om det. 

Må jeg oppgi at jeg har brukt KI i oppgaven min? 

Ja. Du må forklare hvordan du har brukt KI, til hvilket formål, og hvilket verktøy du har brukt. I noen tilfeller bør du også nevne hvilke spørsmål (prompter) du stilte til KI-verktøyet. 

Skal KI-verktøy stå i referanselisten? 

Nei. KI regnes ikke som en vanlig kilde, fordi teksten den genererer er unik og ikke kan gjenfinnes av andre. Derfor skal den ikke oppgis som en kilde på vanlig måte. 

Hvordan markerer jeg KI-generert innhold i oppgaven? 

Du kan bruke anførselstegn, kursiv, innrykk samt fotnoter for å vise at innholdet er laget av KI. Det viktigste er at det kommer tydelig fram for leseren og sensor. 

Fastsatt veiledning

Veiledningen ble fastsatt 25. juni 2025 av prorektor for utdanning i samråd med prorektor for forskning og utvikling, etter å ha vært diskutert i Utdanningsutvalget og FoU-utvalget. Under følger den originale teksten.

I utgangspunktet er KI-verktøy å regne som et hjelpemiddel på linje med alle andre hjelpemidler og er tillatt når det på eksamen ikke er angitt begrensninger i bruk av hjelpemidler (ofte kategorisert som "alle hjelpemidler tillatt"). Med KI-verktøy regnes her ulike typer KI-verktøy. Fra store språkmodeller til KI-verktøy for bildeanalyse eller analyse av store datamengder. Det betyr at dersom studentene ikke skal kunne benytte seg av KI-verktøy må dette spesifiseres i de enkelte emneplaner eller på den enkelte eksamen.

Dersom det oppdages bruk som ikke er i samsvar med kravene/eller begrensningene som er satt, er det å regne som bruk av ulovlig hjelpemidler og regnes som fusk. Dersom tekst, bilder, kode eller annet generert av KI limes direkte inn i besvarelsen uten å gjøre leseren/sensoren oppmerksom på dette, er det å regne som å utgi noen andres tekst som sin egen og faller inn under begrepet fusk.

KI er ikke å regne som en kilde i vanlig forstand og skal ikke inkluderes i referanselisten eller markeres i teksten på samme måte som andre kilder. Dette begrunnes med at når kilde oppgis skal det både opplyse leserne om at informasjonen eller teksten er hentet fra andre og det skal være mulig for leserne å gjenfinne dette. Det siste er ikke mulig med KI-generert tekst da denne er unik for hver gang man spør.

Det mest hensiktsmessige er at studentene beskriver hvordan og til hvilket formål KI er benyttet. Det bør også oppgis hvilket verktøy som er benyttet og i noen sammenhenger også hvilke spørsmål som er stilt. Dersom tekst, bilder eller annet materiale kopieres fra et KI-verktøy må dette markeres tydelig som KI-generert tekst som for eksempel ved bruk av anførselstegn, kursiv eller innrykk samt fotnote som forklarer hvor teksten kommer fra.