Programplaner og emneplaner - Student
KJTS3100 Biotechnology Course description
- Course name in Norwegian
- Bioteknologi
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Students shall acquire knowledge of different types of methods used in molecular biology. Furthermore, students shall receive training in how production organisms used in biotechnology processes can be developed with the use of classical mutagenesis and recombinant DNA technology. The principles behind fermentation techniques and some unit operations relating to the downstream process will also be reviewed.
Recommended preliminary courses
Gradert karakter A-F.
Required preliminary courses
Approved laboratory course in KJTS2100 General Chemistry, KJM2300 Analytical Chemistry I and KJM2400 Biochemistry and Microbiology, or corresponding qualifications.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- has a basic understanding of the principles of molecular biology
- can explain how biotechnological production organisms are developed through classical mutagenesis, protoplast fusion and recombinant DNA technology
- can describe how DNA is amplified using PCR and real-time PCR
- can outline how hybridisation techniques such as Southern blot, northern blot and colony hybridisation are used
- can name different examples of methods and processes in biotechnology
- is familiar with the principles for microorganism growth and the production of biomolecules in fermenters
- can explain the structure of viruses, how viruses infect cells and develop in both lytic and lysogenic cycles
- can explain non-specific and specific immunity and the structure and function of antibodies in the body
Skills
The student is capable of:
- selecting restriction enzymes and vectors in recombinant DNA technology
- performing a fermentation experiment and carrying out some types of downstream processes to purify and isolate products from fermentation processes
- transforming bacteria with the use of electroporation
- using techniques to isolate DNA fragments from agarose gels
- concentrating DNA fragments with the use of PCR
General competence
The student:
- is capable of planning and performing laboratory experiments in biotechnology and molecular biology
- demonstrates awareness of ethical consequences of genetic engineering methods in connection with the development of genetically engineered organisms, foetal diagnostics, forensic analyses and DNA analyses in connection with genetic disorders
- is capable of assessing and communicating results from biotechnological and genetic engineering laboratory experiments, both orally and in writing
Teaching and learning methods
Emnet fokuserer på videreutviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. Emnet er organisert i form av tre prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet.
Course requirements
Ingen.
Assessment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
- har grunnleggende kunnskap om; innovative og eksperimenterende arbeidsmåter
- har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
- har;grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og formidling
- har begynnende kjennskap til forsknings-og utviklingsarbeid innenfor fagområdet;
- har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har;kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet;
- har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv;
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan;anvende prosjektbaserte arbeidsmåter i faget
- kan;presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i;konkrete sammenhenger
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- har innsikt i etiske og opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet;
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
- kan arbeide utprøvende og eksperimenterende
Permitted exam materials and equipment
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering - Found Objects (individuelt arbeid):
- Et praktisk-estetisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
- En akademisk tekst som er knyttet til det praktisk-estetiske arbeidet (2200 ord +/-10%).
- En skriftlig paratekst (200 ord +/-10%).
Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper (gruppearbeid):
- Praktisk gruppearbeid knyttet til formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper med utarbeidelse av et eget formidlingsdesign.
- En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
- En muntlig og visuell gruppepresentasjon.
Prosjekt 3: Utforsking og eksperimentering II - Postmoderne strategier og visuelle virkemidler (gruppearbeid)
- Et praktisk-estetisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
- En muntlig og visuell gruppepresentasjon som beskriver, drøfter og analyserer det praktisk-estetiske arbeidet.
Grading scale
Et individuelt eksamensprosjekt som består av tre deler som utarbeides i sammenheng. Karakter gis ut fra en samlet vurdering av de tre punktene:
1. Et praktisk-estetisk arbeid.
2. En formidlingstekst (200 ord +/- 10%).
3. En akademisk tekst (1200 ord +/- 10%).
Eksamensresultatet kan påklages.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.