EPN-V2

KJM2400 Biokjemi Emneplan

Engelsk emnenavn
Biochemistry
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Studentene skal tilegne seg kunnskaper om ulike typer celler og deres oppbygning, biokjemiske makromolekyler og de viktigste kjemiske reaksjonene som skjer i celler. De skal også opparbeide seg ferdigheter innen sterilteknikk og dyrking av mikroorganismer, isolering og analyse av proteiner og DNA.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Masteroppgaven skal ha et omfang på 36.000 ord +/- 10 %. Innholdsfortegnelse, sammendrag, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

    Det skal utarbeides et sammendrag på norsk og engelsk på inntil 350 ord.

    Masteroppgaven kan inneholde multimodale dokumentasjonsformer (bilde, video og annet) eller kunstnerisk arbeid.

    Dersom den skriftlige masteroppgaven ikke innfrir de formelle kravene til oppgaven, vil innleveringen registreres som ikke godkjent med karakteren F. Det vil da ikke bli avholdt muntlig eksamen for kandidaten.

    Muntlig eksamen starter med en presentasjon av oppgaven (inntil 15 minutter). Det vil deretter være en samtale om oppgaven med utgangspunkt i spørsmål fra sensorene (inntil 30 minutter).

    Det gis én samlet karakter som primært er basert på det skriftlige arbeidet.

    Ny/utsatt eksamen

    En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny eksamen.

    Vurdering

    Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:

    • problemstillingens originalitet og relevans for barnehagefeltet
    • dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder
    • tydelig avgrensning og sammenheng mellom problemstilling, metodevalg og teoretisk perspektiv, samt drøfting og konklusjoner
    • evne til å samle, systematisere, tolke og diskutere et aktuelt forskningsmateriale og presentere kunnskap på en oversiktlig måte
    • refleksjon over etiske spørsmål i forskningsprosessen
    • skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg

    Publisering

    For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig, må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil ikke-klausulerte masteroppgaver, som er bestått, publiseres i universitetets digitale vitenarkiv.

  • Forkunnskapskrav

    For å kunne ta laboratoriekurset i emnet kreves godkjent laboratoriekurs fra KJM1400 Organisk kjemi og KJM1500 Fysikalsk kjemi eller tilsvarende kvalifikasjoner.

  • Læringsutbytte

    Gjennom masteroppgaven skal studenten dokumentere selvstendig fordypning i et valgt område innenfor barnehagekunnskap.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    For å kunne melde seg opp til avsluttende vurdering i emnet og presentere masteroppgaven må alle arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse være godkjent. Eksamen i alle foregående emner i master i barnehagekunnskap må være bestått.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 6 dagers laboratoriekurs med 4 skriftlige arbeidskrav (gruppe på 2-4 studenter, 10-20 sider pr arbeidskrav)
    • Det kreves godkjent 6 av 8 øvinger (2-4 timer pr øving).
  • Vurdering og eksamen

    Ny eksamen våren 2020: Mappeevaluering der tre laboratorierapporter og en avsluttende og oppsummerende prosjekt/oppgave fra pensum vil utgjøre mappen.

    [Tidligere: Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.]

    Eksamensresultatet kan påklages.

    Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Med utgangspunkt i valgt tema får studenten oppnevnt veileder. Student og veileder skal gjennomgå og undertegne en veiledningskontrakt. Oppgaven skal i utgangspunktet skrives individuelt. Det kan, etter søknad, åpnes opp for at flere studenter skriver masteroppgaven sammen. Dersom flere skriver sammen, skal fordeling av ansvar og omfang godkjennes av studieleder i samråd med emneansvarlig.

    Studentene deltar på et prosess-seminar der felles problemstillinger og utfordringer tilknyttet forsknings- og skriveprosessen blir tematisert og diskutert, og der studentene presenterer og gir hverandre innspill på arbeidet med masteroppgaven.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått.

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneoverlapp

    Alle hjelpemidler tillatt så lenge retningslinjer for god henvisningsskikk følges.