EPN-V2

KDM3300 Signatur Emneplan

Engelsk emnenavn
Signature
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i sentrale begreper og teorier i etikk og vitenskapsteori. Etikkdelen handler om menneskesyn, forvaltning av makt og kunnskap samt utøvelse av faglig skjønn i barnevernets virksomhet. Vitenskapsteoridelen tematiserer kunnskapens betydning for den profesjonelle praksisutøvelsen i barnevernet. Sammenhengen mellom den profesjonelles kunnskap og faglige dannelse i møte med brukere og samarbeidspartnere står sentralt i emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått KDM3100 Designgrep 2.

Forkunnskapskrav

Det er ingen krav til forkunnskaper.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

· har kunnskap om sentrale etiske teorier og begreper med relevans for barnevernets virksomhet, herunder profesjonsetikk.

· har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske posisjoner og begreper med relevans for barnevernsfaglig arbeid.

· har kunnskap om menneskesyn og verdier med relevans for etikk, vitenskapsteori eller barnevernsarbeid.

  • Har kunnskap om forståelser av rettferdighet med relevans for barnevernsarbeid, herunder likeverdige tjenester, inkludering og ikke-diskriminering.

Ferdigheter

Studenten

· kan redegjøre for ulike etiske begreper og tradisjoner

· kan redegjøre for ulike vitenskapsteoretiske posisjoner

· har innsikt i, kan reflektere over og drøfte etiske problemstillinger i barnevernets ulike virksomhetsområder

· opparbeider forståelse av og innsikt i egen profesjonelle dannelse i møter med barn, unge og deres foresatte

· kan reflektere over forholdet mellom forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foresatte som grunnlag for utøvelse av kunnskapsbasert praksis

Generell kompetanse

Studenten

· har forståelse for sammenhengen mellom etikk, vitenskapsteori og profesjonell praksis i barnevernet

· har innsikt i og kan reflektere over betydningen av etikk og kunnskap i barnevernfeltet

· har innsikt i betydningen av og utfordringer med skjønnsutøvelse i profesjonelt arbeid.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgt tema.

I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, prosjektarbeid, veiledning og faglige debatter. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper og idéutvikling, konsept og designutvikling, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Emnet går over om lag 9 uker og arbeidsformen kan være individuell eller gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:

· Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.

Hjelpemidler ved eksamen

Individuell, skriftlig hjemmeeksamen, 7 dager. Besvarelsen skal være på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Sensorordning

To interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Emneoverlapp

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene