Studieinfo emne KDM3300 2020 HØST
KDM3300 Signatur Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Signature
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er en forberedende prosjektperiode til arbeidet med bacheloroppgaven. Studenten blir guidet til å finne egen identitet og visjon gjennom eksperimentering i materialer og teknikker i et nytenkende konsept. Det tas hensyn til design og klesproduksjon i forhold til bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø, for å bli profesjonelt forberedt til å ta plass i en utfordrende mote- og tekstilindustri.
I emnet vil prosjektledelse og Åpen dag inngå som et tverrfaglig samarbeid med studieretningen kunst og formidling.
Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått KDM3100 Designgrep 2.
Forkunnskapskrav
Bestått KDM 3100 Designgrep 2
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
· kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i praktiske prosesser
· kan anvende kunnskap om konseptbygging og design relatert til aktuelle samfunnstendenser i fagområder
· har innsikt i ny teknologi og opphavsrettslige forhold
· har kunnskap om problemstillinger knyttet til form, materialvalg, teknikk, bruksegenskaper, bærekraft og mangfold
Ferdigheter
Studenten
· skal anvende og synliggjøre kompetanse innen fremtidsrettet konsept og design
· skal utvikle egen identitet med eksperimentering i materialer og teknikker
· skal kunne kommunisere egen faglige egenart gjennom teoretisk kunnskap og refleksjon knyttet til fagområdet
· kan anvende vitenskapsteori og forskningsdesign
Generell kompetanse
Studenten
· kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom konsept, materialer, funksjon, teknikk i en designfaglig arbeidsprosess
· kan eksperimentere og tenke nytt når det kommer til faglig identitet og uttrykk
· kan synliggjøre bruk av teknologi og bærekraft innen det tekstile fagområde
· har oppøvet evne til kritisk tenkning
Innhold
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgt tema.
I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, prosjektarbeid, veiledning og faglige debatter. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper og idéutvikling, konsept og designutvikling, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Emnet går over om lag 9 uker og arbeidsformen kan være individuell eller gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:
· Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag åtte uker før innleveringsfristen. Eksamen kan være individuell eller gruppearbeid. Eksamensresultatet kan påklages
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 2000 ord.
Den skriftlige oppgaven vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
· Avgrensing og problematisering av valgt tema.
· Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
· Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
· Refleksjon over fagteoretiske spørsmål.
· Anvendelse av relevant teori.
· Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 2000 ord).
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Begge deleksamener må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne få bestått i emnet. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes vurderingsformen bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Emneoverlapp
5. studiepoeng overlapp mot KDM3200.