EPN

KDM3200 Entreprenørskap og signatur Emneplan

Engelsk emnenavn
Entrepreneurship and signature
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emnet vil forretningsforståelse og prosjektledelse inngå som et tverrfaglig samarbeid med studieretningen kunst og formidling. Emnet er også et forberedende prosjekt til arbeidet med bacheloroppgaven, der egen identitet og eksperimentering i materialer og teknikker anvendes for å få frem et nytenkende konsept.

Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått KDM3100 Designgrep 2.

Forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan anvende kunnskap om entreprenørskap og forretningsforståelse i eget prosjekt
  • kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i praktiske prosesser
  • har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet

Ferdigheter

Studenten

  • kan synliggjøre teoretisk kunnskap og refleksjon knyttet til fagområdet mote og produksjon
  • kan anvende og synliggjøre digital kompetanse
  • kan anvende relevant teori
  • kan profilere og kommunisere egen faglige egenart

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i en designfaglig arbeidsprosess
  • kan eksperimentere og tenke nytt når det kommer til faglig identitet og uttrykk

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Emnet går over om lag åtte uker og arbeidsformen er individuell.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent: 

  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag åtte uker før innleveringsfristen. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.

1. Praktisk-estetisk prosjekt

Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

2. Skriftlig oppgave

Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 2000 ord.

Den skriftlige oppgaven vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

  • Avgrensing og problematisering av valgt tema.
  • Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
  • Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
  • Refleksjon over fagteoretiske spørsmål.
  • Anvendelse av relevant teori.
  • Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 2000 ord).

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Begge deleksamene må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne få bestått i emnet. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes vurderingsformen bestått/ ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.