Programplaner og emneplaner - Student
KDM3000 Designgrep 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Design 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I tredje års studiet blir studenten forberedt til å ta plass i en utfordrende mote- og tekstilindustri, som klesdesigner eller produktutvikler, med en egen kreative visjon. Fokus rettes mot teknologi, design og produksjon av produkter og systemer for bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø.
Emnet starter opp med muntlige og visuelle presentasjoner fra praksisperioden i bedrift/ annen utdanningsinstitusjon i forrige emne. Studentens evne til å oppsummere og reflektere rundt erfaringer fra praksis, gjennom skriftlig, muntlig og visuell presentasjon vektlegges.
Emnet har en praktisk og teoretisk komponent, som omhandler emnet bærekraft rundt kommersiell og konseptuell motedesign.
Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått KDM2400 Praksis i bedrift/ annen utdanningsinstitusjon.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
· har kunnskap om bærekraft knyttet til det tekstile fagområdet
· behersker sentrale begrep og kan anvende relevant teori
· har kunnskap om teknikk og materialbruk knyttet til kommersiell og konseptuell motedesign
· har kunnskap om 2D- og 3D digital konstruksjon
Ferdigheter
Studenten
· kan visualisere, presentere og formidle erfaringer fra praksisperioden
· kan anvende og utvikle tekniske og håndverksmessige ferdigheter på en nyskapende måte innen design og produktutvikling
· kan anvende teknologi i 2D- og 3D digital konstruksjon
· kan arbeide selvstendig ut fra et valgt problemområde
· skal kunne vise til bærekraftig utvikling av egen praksis
Generell kompetanse
Studenten
· skal ha kunnskap om aktuelle samfunnstendenser i fagområder
· kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv
· kan eksperimentere og arbeide selvstendig innenfor fagområdet
Innhold
Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Emnet går over om lag ti uker og arbeidsformen er individuell.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Emnet går over om lag ti uker og arbeidsformen er individuell.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:
· Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær emnet.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 9 uker før innleveringsfristen. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag1000 ord.
Den skriftlige oppgaven vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
· Avgrensing og problematisering av valgt tema.
· Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
· Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
· Refleksjon over fagteoretiske spørsmål.
· Anvendelse av relevant teori.
· Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 2000 ord).
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving med relevant pensum. Arbeidet må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne få godkjent emnet. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes vurderingsformen bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.