Studieinfo emne KDM3000 2019 HØST
KDM3000 Designgrep 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Design 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet starter opp med muntlige og visuelle presentasjoner fra praksisperioden i bedrift/ annen utdanningsinstitusjon i forrige emne. Studentens evne til å oppsummere og reflektere rundt erfaringer fra praksis, gjennom skriftlig, muntlig og visuell presentasjon vektlegges. Emnet gir innsikt i kommersiell og konseptuell motedesign.
Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.
Forkunnskapskrav
Bestått KDM2300 Praksis i bedrift/ annen utdanningsinstitusjon.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om teknikk og materialbruk knyttet til ulike uttrykk og bruksområder
- har kunnskap om aktuelle tendenser i fagområdet
- Behersker sentrale begrep og kan anvende kan anvende relevant teori
Ferdigheter
Studenten
- kan visualisere, presentere og formidle erfaringer fra praksisperioden
- kan benytte faglig kunnskap på en nyskapende måte i eget arbeid
- kan anvende og utvikle tekniske og håndverksmessige ferdigheter
- kan arbeide selvstendig ut fra en problemstilling
Generell kompetanse
Studenten
- kan eksperimentere og arbeide selvstendig innenfor fagområdet
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i designfaglige arbeidsprosesser
Arbeids- og undervisningsformer
Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Emnet går over om lag ti uker og arbeidsformen er individuell.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:
- Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær emnet.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 10 uker før innleveringsfristen. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 2000 ord.
Den skriftlige oppgaven vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
- Avgrensing og problematisering av valgt tema.
- Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
- Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
- Refleksjon over fagteoretiske spørsmål.
- Anvendelse av relevant teori.
- Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 2000 ord).
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Begge deleksamene må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne få bestått i emnet. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes vurderingsformen bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.