EPN-V2

KDM2010 Idé, prosess, produkt og identitet Emneplan

Engelsk emnenavn
Idea, process, product and identity
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

For å fremstille seg til eksamen må arbeidskravet være godkjent.

Eksamen

  • Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
  • Vurderingsform: Individuell skriftlig prøve under tilsyn, 3 timer

Eksamen vil normalt bli arrangert 4 ganger i løpet av studieåret. Dette er en spesialordning som kun gjelder dette emnet. Det må derfor understrekes at eksamensretten følger av Forskrift om studier og eksamen ved HiOA gjelder (§5-4): Studenten har 3 forsøk på å bestå eksamen. Hvis 3. gangs forsøk ikke er bestått, kan studenten søke om et fjerde og siste forsøk.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen.

Læringsutbytte

Kalkulator utlevert fra høgskolen.

Arbeids- og undervisningsformer

Bestått/ikke bestått. For å bestå eksamen må studenten levere en feilfri besvarelse.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle besvarelser blir vurdert av én intern sensor.

Vurdering og eksamen

Eksamen er et praktisk-estetisk prosjekt, individuelt eller i gruppe (2-3 studenter) med tilhørende skriftlig oppgave (om lag 2000 ord). Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes.

Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A til F

Sensorordning

I emnet arbeider studenten videre med kunnskap og ferdigheter fra designgrep 1. Emnet gir videre innsikt i kommersiell og konseptuell motedesign. I emnet inngår også vitenskapsteori og- metode som er et kortere forberedende prosjekt til bacheloroppgaven som tar sikte på å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen av faget. Vitenskapsteori og- metode inngår som et tverrfaglig samarbeid med studieretningen kunst og formidling.

Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.

Emneoverlapp

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om teknikk og materialbruk når det kommer til uttrykk og bruksområde
  • har kunnskap om aktuelle tendenser i fagområdet
  • behersker sentrale begrep og kan anvende relevant teori innen valgt fordypningsområde
  • har kunnskap om problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende og utvikle tekniske og håndverksmessige ferdigheter
  • kan benytte faglig kunnskap på en nyskapende måte i eget arbeid
  • kan arbeide selvstendig ut fra en valgt problemstilling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere, analysere og kunne se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i en designfaglig arbeidsprosess
  • kan eksperimentere og tenke nytt når det kommer til faglig identitet og uttrykk