Programplaner og emneplaner - Student
KDM2010 Idé, prosess, produkt og identitet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Idea, process, product and identity
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
For å fremstille seg til eksamen må arbeidskravet være godkjent.
Eksamen
- Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
- Vurderingsform: Individuell skriftlig prøve under tilsyn, 3 timer
Eksamen vil normalt bli arrangert 4 ganger i løpet av studieåret. Dette er en spesialordning som kun gjelder dette emnet. Det må derfor understrekes at eksamensretten følger av Forskrift om studier og eksamen ved HiOA gjelder (§5-4): Studenten har 3 forsøk på å bestå eksamen. Hvis 3. gangs forsøk ikke er bestått, kan studenten søke om et fjerde og siste forsøk.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen.
Læringsutbytte
Kalkulator utlevert fra høgskolen.
Arbeids- og undervisningsformer
Bestått/ikke bestått. For å bestå eksamen må studenten levere en feilfri besvarelse.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle besvarelser blir vurdert av én intern sensor.
Vurdering og eksamen
Eksamen er et praktisk-estetisk prosjekt, individuelt eller i gruppe (2-3 studenter) med tilhørende skriftlig oppgave (om lag 2000 ord). Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes.
Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A til F
Sensorordning
I emnet arbeider studenten videre med kunnskap og ferdigheter fra designgrep 1. Emnet gir videre innsikt i kommersiell og konseptuell motedesign. I emnet inngår også vitenskapsteori og- metode som er et kortere forberedende prosjekt til bacheloroppgaven som tar sikte på å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen av faget. Vitenskapsteori og- metode inngår som et tverrfaglig samarbeid med studieretningen kunst og formidling.
Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.
Emneoverlapp
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om teknikk og materialbruk når det kommer til uttrykk og bruksområde
- har kunnskap om aktuelle tendenser i fagområdet
- behersker sentrale begrep og kan anvende relevant teori innen valgt fordypningsområde
- har kunnskap om problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende og utvikle tekniske og håndverksmessige ferdigheter
- kan benytte faglig kunnskap på en nyskapende måte i eget arbeid
- kan arbeide selvstendig ut fra en valgt problemstilling
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere, analysere og kunne se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i en designfaglig arbeidsprosess
- kan eksperimentere og tenke nytt når det kommer til faglig identitet og uttrykk