EPN-V2

KDM1100 Idéutvikling og grunnleggende fagforståelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Ideation and basic knowledge
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet gir en innføring i idéskaping og idéutvikling og hvordan idéer kan visualiseres og presenteres. Det gis innføring i grunnleggende formforståelse og sømteknikk, og det undervises gjennomgående i moteteori og motehistorie. Dokumentasjon, formidling og vurdering av eget arbeid både muntlig, skriftlig, visuelt og digitalt står sentralt.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om ulike teknikker, materialer og redskaper som kan benyttes i motefaglige prosesser
    • har kunnskap om fagterminologi knyttet til fagområdet
    • har kunnskap om relevant teori

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan synliggjøre og formidle idéer
    • kan velge ut og ta i bruk egnede metoder i eget arbeid
    • kan vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid
    • kan anvende egnede digitale medier til utprøvinger, redigering og presentasjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kjenner til samtidens moteretninger
    • kan gjennomføre en arbeidsprosess fra idé til resultat
    • kan reflektere over eget arbeid
    • kan begrunne bruk av valgte teknikker og materialer
    • har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
  • Innhold

    The course is organised into a series of lectures and seminars. Students are expected to play an active role. Students will also be required to present papers, and discuss course themes during lectures and seminars.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.

    Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes det arbeidsformer som verksted- og veiledningsundervisning, forelesninger, seminarer og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være utført og godkjent:

    Arbeidskrav, prosjekt 2. Drapering og sømteknikk (individuelt arbeid)

    • Et praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende draperingsteknikker i emnet. Arbeidet skal følges av en skriftlig refleksjon
    • En mappe med utprøvinger av grunnleggende sømteknikker med beskrivelser. Individuelt arbeid. Se undervisningsplaner for nærmere krav.

    Studenten får muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra faglærer og medstudenter.

    Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:

    Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

    Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er et individuelt praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og skriftlige oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 4 uker før innleveringsfristen.

    1. Praktisk-estetisk prosjekt

    Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

    2. Skriftlig oppgave

    Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet og skal omfatte om lag 2000 ord

    Begge eksamensdelene må være bestått for at studenten skal kunne få bestått i emnet.

    Eksamensresultatet kan påklages.

    Fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke-bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

    Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    The course gives a comprehensive introduction to global health problems, health studies, and international and national strategies to meet these problems.

  • Vurderingsuttrykk

    None.

  • Sensorordning

    A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student

    • has advanced knowledge of global health problems and global health policy
    • has thorough knowledge of theories, ethics discussions and empirical methods in the study of health care systems, illness and disease in populations
    • can apply scholarly theories and methods to new areas in international health policy

    Skills

    The student can

    • analyse and deal critically with various sources of information about the global health situation and main challenges to health and health care
    • analyse and deal critically with the relationship between culture and illness
    • evaluate research methods and strategies in investigations of population health
    • apply relevant theories and arguments in debates on health inequalities
    • apply relevant theories and evaluate national health care systems and their main dimensions
    • apply relevant theories and evaluate the role of organisations in international health policies

    General Competence

    The student can

    • apply his/her knowledge and skills in new areas in order to carry out advanced assignments and projects in international health policy
    • communicate about academic issues, analyses and conclusions in international health policy, both with specialists and the general public
    • contribute to new thinking and innovation processes in international health policy