Programplaner og emneplaner - Student
KDM1100 Idéutvikling og grunnleggende fagforståelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Ideation and basic knowledge
 
- Omfang
 - 30.0 stp.
 
- Studieår
 - 2020/2021
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- Pensum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            HØST 2020
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
 
- Programplan
 
- 
    
Innledning
Emnet gir en innføring i idéskaping og idéutvikling og hvordan idéer kan visualiseres og presenteres. Det gis innføring i grunnleggende formforståelse og sømteknikk, og det undervises gjennomgående i moteteori og motehistorie. Dokumentasjon, formidling og vurdering av eget arbeid både muntlig, skriftlig, visuelt og digitalt står sentralt.
 - 
    
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
 - 
    
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike teknikker, materialer og redskaper som kan benyttes i motefaglige prosesser
 - har kunnskap om fagterminologi knyttet til fagområdet
 - har kunnskap om relevant teori
 
Ferdigheter
Studenten
- kan synliggjøre og formidle idéer
 - kan velge ut og ta i bruk egnede metoder i eget arbeid
 - kan vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid
 - kan anvende egnede digitale medier til utprøvinger, redigering og presentasjon
 
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til samtidens moteretninger
 - kan gjennomføre en arbeidsprosess fra idé til resultat
 - kan reflektere over eget arbeid
 - kan begrunne bruk av valgte teknikker og materialer
 - har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
 
 - 
    
Innhold
The course is organised into a series of lectures and seminars. Students are expected to play an active role. Students will also be required to present papers, and discuss course themes during lectures and seminars.
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.
Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes det arbeidsformer som verksted- og veiledningsundervisning, forelesninger, seminarer og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være utført og godkjent:
Arbeidskrav, prosjekt 2. Drapering og sømteknikk (individuelt arbeid)
- Et praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende draperingsteknikker i emnet. Arbeidet skal følges av en skriftlig refleksjon
 - En mappe med utprøvinger av grunnleggende sømteknikker med beskrivelser. Individuelt arbeid. Se undervisningsplaner for nærmere krav.
 
Studenten får muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra faglærer og medstudenter.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:
Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.
 - 
    
Vurdering og eksamen
Eksamen er et individuelt praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og skriftlige oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 4 uker før innleveringsfristen.
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet og skal omfatte om lag 2000 ord
Begge eksamensdelene må være bestått for at studenten skal kunne få bestått i emnet.
Eksamensresultatet kan påklages.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke-bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
The course gives a comprehensive introduction to global health problems, health studies, and international and national strategies to meet these problems.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
None.
 - 
    
Sensorordning
A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of global health problems and global health policy
 - has thorough knowledge of theories, ethics discussions and empirical methods in the study of health care systems, illness and disease in populations
 - can apply scholarly theories and methods to new areas in international health policy
 
Skills
The student can
- analyse and deal critically with various sources of information about the global health situation and main challenges to health and health care
 - analyse and deal critically with the relationship between culture and illness
 - evaluate research methods and strategies in investigations of population health
 - apply relevant theories and arguments in debates on health inequalities
 - apply relevant theories and evaluate national health care systems and their main dimensions
 - apply relevant theories and evaluate the role of organisations in international health policies
 
General Competence
The student can
- apply his/her knowledge and skills in new areas in order to carry out advanced assignments and projects in international health policy
 - communicate about academic issues, analyses and conclusions in international health policy, both with specialists and the general public
 - contribute to new thinking and innovation processes in international health policy