Programplaner og emneplaner - Student
KDM1100 Idéutvikling og grunnleggende fagforståelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Ideation and basic knowledge
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- Pensum
- 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            HØST 2019
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
- Programplan
- 
    InnledningEmnet gir en innføring i idéskaping og idéutvikling og hvordan idéer kan visualiseres og presenteres. Det gis innføring i grunnleggende formforståelse og sømteknikk, og det undervises gjennomgående i moteteori og motehistorie. Dokumentasjon, formidling og vurdering av eget arbeid både muntlig, skriftlig, visuelt og digitalt står sentralt. 
- 
    ForkunnskapskravIngen ut over opptakskrav. 
- 
    LæringsutbytteEtter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten - har kunnskap om ulike teknikker, materialer og redskaper som kan benyttes i motefaglige prosesser
- har kunnskap om fagterminologi knyttet til fagområdet
- har kunnskap om relevant teori
 Ferdigheter Studenten - kan synliggjøre og formidle idéer
- kan velge ut og ta i bruk egnede metoder i eget arbeid
- kan vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid
- kan anvende egnede digitale medier til utprøvinger, redigering og presentasjon
 Generell kompetanse Studenten - kjenner til samtidens moteretninger
- kan gjennomføre en arbeidsprosess fra idé til resultat
- kan reflektere over eget arbeid
- kan begrunne bruk av valgte teknikker og materialer
- har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
 
- 
    InnholdProsjekter i emnet Prosjekt 1. Introduksjonsprosjekt. Idéutvikling (om lag to uker, gruppearbeid): - Prosjektet er en introduksjon til motestudiet og fokuserer på hvordan idéer oppstår, kan bearbeides og visualiseres til et moteuttrykk. Presentasjon av ulike moteuttrykk står også sentralt i prosjektet.
 Prosjekt 2. Drapering og sømteknikk (om lag ti uker, individuelt arbeid): - Prosjektet gir opplæring i ulike teknikker knyttet til drapering og sømteknikk, samt generell bruk av materialer og metoder som anvendes i motefaglige prosesser.
 Prosjekt 3. Eksamensprosjekt (om lag fire uker, individuelt arbeid): - Se under for nærmere beskrivelse av eksamen.
 Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt. 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerProsjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes det arbeidsformer som verksted- og veiledningsundervisning, forelesninger, seminarer og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid. 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterFor å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være utført og godkjent: Arbeidskrav, prosjekt 2. Drapering og sømteknikk (individuelt arbeid) - Et praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende draperingsteknikker i emnet. Arbeidet skal følges av en skriftlig refleksjon (om lag 2000 ord, individuelt arbeid).
- En mappe med utprøvinger av grunnleggende sømteknikker med beskrivelser. Individuelt arbeid. Se undervisningsplaner for nærmere krav.
 Studenten får muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra faglærer og medstudenter. Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav. 
- 
    Vurdering og eksamenEksamen er et individuelt praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og skriftlige oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 4 uker før innleveringsfristen. 1. Praktisk-estetisk prosjekt Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet. 2. Skriftlig oppgave Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet og skal omfatte om lag 2000 ord Begge eksamensdelene må være bestått for at studenten skal kunne få bestått i emnet. Eksamensresultatet kan påklages. Fravær - ikke bestått Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke-bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres. 
- 
    Hjelpemidler ved eksamenAlle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 
- 
    VurderingsuttrykkBestått-Ikke bestått. 
- 
    SensorordningTo interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.