Programplaner og emneplaner - Student
KDM1100 Idéutvikling og grunnleggende fagforståelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Ideation and basic knowledge
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Pensum
-
HØST 2016
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i idéskaping og idéutvikling og hvordan idéer kan visualiseres og presenteres. Det gis innføring i grunnleggende formforståelse og sømteknikk, og det undervises gjennomgående i moteteori og motehistorie. Dokumentasjon, formidling og vurdering av eget arbeid både muntlig, skriftlig, visuelt og digitalt står sentralt.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike teknikker, materialer og redskaper som kan benyttes i motefaglige prosesser
- har kunnskap om fagterminologi knyttet til fagområdet
- har kunnskap om relevant teori
Ferdigheter
Studenten
- kan synliggjøre og formidle idéer
- kan velge ut og ta i bruk egnede metoder i eget arbeid
- kan vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid
- kan anvende egnede digitale medier til utprøvinger, redigering og presentasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til samtidens moteretninger
- kan gjennomføre en arbeidsprosess fra idé til resultat
- kan reflektere over eget arbeid
- kan begrunne bruk av valgte teknikker og materialer
- har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
Arbeids- og undervisningsformer
Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.
Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes det arbeidsformer som verksted- og veiledningsundervisning, forelesninger, seminarer og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Prosjekter i emnet
Prosjekt 1. Idéutvikling (om lag to uker, gruppearbeid):
- Prosjektet er en introduksjon til motestudiet og fokuserer på hvordan idéer oppstår, kan bearbeides og visualiseres til et moteuttrykk. Presentasjon av ulike moteuttrykk står også sentralt i prosjektet.
Prosjekt 2. Drapering og sømteknikk (om lag åtte uker, individuelt arbeid):
- Prosjektet gir opplæring i ulike teknikker knyttet til drapering og sømteknikk, samt generell bruk av materialer og metoder som anvendes i motefaglige prosesser.
Prosjekt 3. Eksamensprosjekt (om lag seks uker, individuelt arbeid):
- Se under for nærmere beskrivelse av eksamen.
Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgendearbeidskrav være utført og godkjent:
Arbeidskrav, prosjekt 1. Drapering og sømteknikk (individuelt arbeid)
En praktisk og skriftlig oppgave som omfattes av følgende:
- Fem til ti utprøvinger av ulike draperingsteknikker.
- Fem til ti prøvelapper av ulike sammenføyningsteknikker.
- Sømtekniske prøvelapper av fasongbelegg og kantinger.
- Et eksperimentelt plagg der en av draperingsteknikkene benyttes.
- En kort, skriftlig begrunnelse for valg av teknikk og materiale (om lag 1000 ord).
Studenten får muntlig tilbakemelding fra faglærer og medstudenter.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent og når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Eksamen og sensorordning
Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 6 uker før innleveringsfristen. Eksamensbesvarelsen skal omfatte om lag 2000 ord. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet.
Både del 1 og del 2 av eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
- Avgrensing og problematisering av valgt tema.
- Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
- Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
- Anvendelse og refleksjon over relevant teori.
- Bruk av egnede visuelle virkemidler i presentasjonen av oppgaven.
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Sensorordning: To interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Pensumliste
Mote og produksjon KD1
Ersmann, Ö. (1999). Mönster och konstruktioner . Stockholm: Natur och Kultur/LTs Förlag. 300 sider
Riegelman, N. (2014). Colors For Fashion. Los Angeles: 9 Heads Media. 100 sider.
Mbonu, E. (2014). Fashion Design Reseacher. London : Laurence King Publisher. 192 sider.
Baugh, G. (2011). The Fashion Designer`s Textile Directory: The Creative Use of Fabrics in Design . London: Thames and Hudson Ltd. 320 sider.
Kompendier: Artikler, brukerveiledninger og nettsteder knyttet til undervisning/forelesningene, om lag 200 sider.
Tilleggslitteratur Mote og Produksjon
Black, S. (2006). Fashioning Fabrics, Contemporary textiles in fashion . London: Black Dog Publishing. 200 sider.
Jones, J. S. (2008). Motedesign. Oslo: Yrkeslitteratur as. 230 sider.
Fellesfag
Digitale medier
Erichsen, H. S. (2009). Mediedesign 3.5 bilde - tekst - lyd . Oslo: Gan Aschehoug forlag. 246 sider.
Kompendier, brukerveiledninger og nettsteder knyttet til forelesningene, om lag 100 sider
Motehistorie
Tortora, P. G. & Eubank, K. (2010). Survey of Historic Costume. A history of Western Dress. New York: Queens College of the City University of New York. Et utvalg av ca. 200 sider.
Kompendium/artikkelsamling: Ca. 50 sider.
Moteteori
Barnard, M. (red.) (2007): Fashion Theory: A reader , Routledge, London. Et utvalg av ca. 100 sider.
Nordgård, K. m.fl. (2008). Motepilot. En undersøkelse av det norske motedesignfeltet , Oslo: KHiO (fakultet for design) & HiO (avdeling for estetiske fag). (30 sider)
Welters, Linda og Abby Lillethun (red.) (2011): The Fashion Reader, Berg Publisher. Et utvalg av ca. 100 sider.
Kompendium/artikkelsamling: Ca. 50 sider.
Material- og miljølære
Diverse kompendier på til sammen ca. 100 sider.
Nilsen, Gerd Uri, & Nilsen, Kjell (oversettere). (1995). Materialkunnskap. Tekstil : Yrkeslitteratur.