EPN

KDK3910 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Bacheloroppgaven i kunst og design studieretning kunst og formidling tar utgangspunkt i et valgt fordypningsområde og består av følgende to deler:

  • et praktisk-estetisk og skriftlig-teoretisk arbeid

Forskningsmetode og oppgaveskriving

Bacheloroppgaven er knyttet til valgt fordypningsområde innen fagområdet kunst og formidling. Kunstteori står sentralt i emnet. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten utvikle evnen til akademisk refleksjon og skriftliggjøring av praksis.

Bacheloroppgaven

I bacheloroppgaven utforsker studenten en problemstilling. Bacheloroppgaven skal baseres på egen praktisk skapende produksjon i et formidlingsperspektiv. I bacheloroppgaven skal studentene benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele studieløpet.

 

Emnet innledes med det bachelorforberedende prosjektet Faglig identitet. Utstilling og portefølje

Forkunnskapskrav

Bestått KDK3000 Kunst, formidling og kontekst.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen fagområdet kunst og formidling
  • er samfunnsorientert og faglig innovativ i sin kunnskap om fagområdet
  • har god kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan identifisere, formulere, strukturere og gjennomføre prosjekt innen kunst og kunstformidling både selvstendig og i samarbeid med andre
  • kan anvende prosjektbaserte arbeidsmetoder og utvikle løsninger tilpasset spesifikke kontekster
  • kan anvende vitenskapsteori og -metode, samt relevante teorier og metoder i fagområdet på eget arbeid
  • kan se og drøfte egen faglig utøvelse i forhold til tendenser i tiden, relevant teori, gitte rammebetingelser, praksisfeltet og kommunisere egen faglig kompetanse
  • kan synliggjøre sin kompetanse skriftlig, muntlig, i digitale format og i andre relevante uttrykksformer

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan delta i ulike kunstproduksjoner og utarbeide formidlingsstrategier innen kunstformidling i privat og offentlig sektor
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser
  • kan anvende kunst-, metode- og vitenskapsteori
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske og økologiske krav og retningslinjer
  • kjenner til undersøkende og eksperimenterende metoder for ideutvikling og problemløsning og kan presentere faglige problemstillinger og utprøvinger både skriftlig, muntlig og i andre relevante uttrykksformer
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og oppøvet evne til kritisk tenkning
  • har kunnskap om prosjektledelse og innovasjon i fagfeltet

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet innledes med det bachelorforberedende prosjektet Faglig identitet - Utstilling og portefølje (individuelt- og gruppearbeid). I prosjektet fokuseres det på ulike formidlingsstrategier med vekt på både praktisk-estetisk arbeid og teoretisk refleksjon.

Arbeidet med bacheloroppgaven vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid i veiledningssituasjoner og gjennom prosessorientert skriving knyttet til forskningsmetodisk arbeid. Studenten vil ha ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen i emnet må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:  Prosjekt Faglig identitet - Utstilling og portefølje (individuelt- og gruppearbeid):

  • En portefølje (individuelt arbeid)
  • En gruppe utstilling (individuelt- og gruppearbeid)

Bachelorprosjektet:

  • innlevering av skriftlig prosjektskisse med fremdriftsplan
  • formidle utprøving av kunstprosjekt i et seminar for medstudenter og faglærere med et muntlig fremlegg av problemstilling og forskningsdesign

Arbeidskravene er obligatoriske og vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

Vurdering og eksamen

Eksamen vår 2021 grunnet Covid-19:

Praktisk-estetisk og skriftlig arbeid (teller 100% av endelig bestått karakter)

  • et praktisk-estetisk arbeid

  • et reflekterende og analyserende skriftlig arbeid (maks 7000 ord sider)

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F på bacheloroppgaven, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til utsatt eksamen skal bacheloroppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig forbedret/bearbeidet. Ved fremstilling til ny eksamen innleveres bacheloroppgaven etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen.

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Eksamensresultatet kan påklages.

[Eksamen tidligere]:

Eksamen i emnet er todelt:

1.     Praktisk-estetisk og skriftlig arbeid (teller 60% av endelig bestått karakter)

  • et praktisk-estetisk arbeid

  • et reflekterende og analyserende skriftlig arbeid (maks 7000 ord sider)

2.     Muntlig og visuell presentasjon (teller 40% av endelig bestått karakter).

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F på bacheloroppgaven, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til utsatt eksamen skal bacheloroppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig forbedret/bearbeidet.   Ved fremstilling til ny eksamen innleveres bacheloroppgaven etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen.

Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Eksamensresultatet av del 1 kan påklages. Eksamensresultatet av del 2 kan ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

For del 1, skriftlig arbeid så er alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.  

Sensorordning

Begge eksamensdelene skal vurderes av intern og ekstern sensor.