EPN-V2

KDK2110 Kunst, rom og formidling Emneplan

Engelsk emnenavn
Art, Space and Dissemination
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet fokuserer videre på utviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Emnet er organisert i form av to prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet.

    Fjerde semester av bachelorstudiet er et internasjonalt semester som er tilrettelagt for inn- og utveksling.

  • Anbefalte forkunnskaper

    KD2000 Entrepreneurship in art and design.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten

    • har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
    • har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
    • har forståelse for hvordan teori og kontekst påvirker praktisk-estetiske uttrykk og har kunnskap om kommunikasjon og formidling i ulike format og til ulike målgrupper
    • har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
    • har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
    • har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet samt miljø, forbruk og materialvalg
    • har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
    • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
    • kan anvende prosjekt - og prosessbaserte arbeidsmåter i fagområdet
    • kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig, skriftlig og praktisk-estetisk i konkrete sammenhenger
    • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger samt opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
    • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
    • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
    • kan reflektere over problemstillinger knyttet til kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv
    • har innsikt i ulike presentasjonsformer og kunstformidlingsstrategier
    • kan lede seg selv og andre i kunstneriske utviklingsprosjekter og kunstformidlingsarbeid
  • Innhold

    Prosjekter i emnet

    Prosjekt 1: Kunst, rom og installasjon. Individuelt arbeid: I prosjektet vektlegges forholdet mellom konsept, kontekst og materiale og studentene arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til eget kunstnerisk uttrykk. I dette prosjektet står det praktisk-estetiske sentralt. I prosjektet inngår også en grunnleggende innføring i Material- og miljølære.

    Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper. Frittstående forberedende undervisningsøkter - gruppearbeid: Prosjektet retter seg mot formidling av samtidskunst. I prosjektet jobber studentene med målgrupperettet formidling i praksis og prosjektet inneholder en praksisuke.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Prosjekt 1: Kunst, rom og Installasjon (individuelt arbeid):

    • Et praktisk-estetisk arbeid.
    • En skriftlig, reflekterende tekst (om lag 1200 ord).

    Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper (gruppearbeid):

    • Praktisk gruppearbeid knyttet til formidling av samtidskunst.
    • Utarbeidelse av et eget formidlingsdesign til praksisuken.
    • En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
    • En muntlig og visuell gruppepresentasjon

    Det er krav om minst 80% deltagelse i obligatorisk undervisning.

    Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng:

    1. Et praktisk-estetisk arbeid.

    2. En formidlingstekst (om lag 200 ord).

    3. En akademisk tekst (om lag 3000 ord).

    Eksamensresultatet kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala: A-F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.