Programplaner og emneplaner - Student
KDK2110 Kunst, rom og formidling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art, Space and Dissemination
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- Pensum
- 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            VÅR 2021
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
- Programplan
- 
    InnledningEmnet fokuserer videre på utviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Emnet er organisert i form av to prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet. Fjerde semester av bachelorstudiet er et internasjonalt semester som er tilrettelagt for inn- og utveksling. 
- 
    Anbefalte forkunnskaperKD2000 Entrepreneurship in art and design. 
- 
    LæringsutbytteKunnskap Studenten - har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
- har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
- har forståelse for hvordan teori og kontekst påvirker praktisk-estetiske uttrykk og har kunnskap om kommunikasjon og formidling i ulike format og til ulike målgrupper
- har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet samt miljø, forbruk og materialvalg
- har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv
 Ferdigheter Studenten - kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan anvende prosjekt - og prosessbaserte arbeidsmåter i fagområdet
- kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig, skriftlig og praktisk-estetisk i konkrete sammenhenger
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger
 Generell kompetanse Studenten - har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger samt opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
- kan reflektere over problemstillinger knyttet til kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv
- har innsikt i ulike presentasjonsformer og kunstformidlingsstrategier
- kan lede seg selv og andre i kunstneriske utviklingsprosjekter og kunstformidlingsarbeid
 
- 
    InnholdProsjekter i emnet Prosjekt 1: Kunst, rom og installasjon. Individuelt arbeid: I prosjektet vektlegges forholdet mellom konsept, kontekst og materiale og studentene arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til eget kunstnerisk uttrykk. I dette prosjektet står det praktisk-estetiske sentralt. I prosjektet inngår også en grunnleggende innføring i Material- og miljølære. Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper. Frittstående forberedende undervisningsøkter - gruppearbeid: Prosjektet retter seg mot formidling av samtidskunst. I prosjektet jobber studentene med målgrupperettet formidling i praksis og prosjektet inneholder en praksisuke. 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerEmnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid. 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterProsjekt 1: Kunst, rom og Installasjon (individuelt arbeid): - Et praktisk-estetisk arbeid.
- En skriftlig, reflekterende tekst (om lag 1200 ord).
 Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper (gruppearbeid): - Praktisk gruppearbeid knyttet til formidling av samtidskunst.
- Utarbeidelse av et eget formidlingsdesign til praksisuken.
- En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
- En muntlig og visuell gruppepresentasjon
 Det er krav om minst 80% deltagelse i obligatorisk undervisning. Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent. 
- 
    Vurdering og eksamenEksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng: 1. Et praktisk-estetisk arbeid. 2. En formidlingstekst (om lag 200 ord). 3. En akademisk tekst (om lag 3000 ord). Eksamensresultatet kan påklages. 
- 
    Hjelpemidler ved eksamenAlle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 
- 
    VurderingsuttrykkGradert skala: A-F. 
- 
    SensorordningTo interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.