EPN-V2

KDK2110 Kunst, rom og formidling Emneplan

Engelsk emnenavn
Art, Space and Dissemination
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet fokuserer videre på utviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Emnet er organisert i form av to prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet.

Fjerde semester av bachelorstudiet er et internasjonalt semester som er tilrettelagt for inn- og utveksling.

Anbefalte forkunnskaper

Læringsutbytte

Emnet er forberedende prosjektperiode til arbeidet med bacheloroppgaven. Studenten blir veiledet til å finne egen identitet og visjon gjennom eksperimentering i et nytenkende konsept,

Det fokuseres på design og klesproduksjon i forhold til bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø, Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet.

Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.

Innhold

Prosjekter i emnet

Prosjekt 1: Kunst, rom og installasjon. Individuelt arbeid: I prosjektet vektlegges forholdet mellom konsept, kontekst og materiale og studentene arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til eget kunstnerisk uttrykk. I dette prosjektet står det praktisk-estetiske sentralt. I prosjektet inngår også en grunnleggende innføring i Material- og miljølære.

Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper. Frittstående forberedende undervisningsøkter - gruppearbeid: Prosjektet retter seg mot formidling av samtidskunst. I prosjektet jobber studentene med målgrupperettet formidling i praksis og prosjektet inneholder en praksisuke.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • skal ha kunnskap om lokale og globale strømninger for å genere nytenking, innovasjon og bærekraftige løsninger
  • er kjent med prosesser og metoder for planlegging og gjennomføring av komplekse designprosjekter
  • skal kunne anvende relevant fagterminologi og teori tilknyttet fagområdet

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og utvikle relevante bærekraftige designkonsepter i et lokalt og globalt perspektiv
  • kan gjennom å definere, modellere og analysere problemstillinger for å velge passende arbeid- og designmetode for eget arbeid
  • kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av prosjekter
  • kan videreutvikle og utdype sin egen profesjonelle praksis gjennom en praktisk og teoretisk tilnærming

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle nyskapende bærekraftige designkonsepter og produkter i et lokalt og globalt perspektiv
  • kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige
  • kan reflektere over sin egen faglig utvikling og relevante faglige - og yrkesetiske problemstillinger

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Prosjekt 1: Kunst, rom og Installasjon (individuelt arbeid):

  • Et praktisk-estetisk arbeid.
  • En skriftlig, reflekterende tekst (om lag 1200 ord).

Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper (gruppearbeid):

  • Praktisk gruppearbeid knyttet til formidling av samtidskunst.
  • Utarbeidelse av et eget formidlingsdesign til praksisuken.
  • En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
  • En muntlig og visuell gruppepresentasjon

Det er krav om minst 80% deltagelse i obligatorisk undervisning.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

Vurdering og eksamen

Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng:

1. Et praktisk-estetisk arbeid.

2. En formidlingstekst (om lag 200 ord).

3. En akademisk tekst (om lag 3000 ord).

Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen er innlevering av visuell dokumentasjon av praktisk arbeid med skriflig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensprosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe.

Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:

1. Visuell dokumentasjon bestående av:

  • Grafiske modeller av ulike prosjektdesign.
  • Dokumentasjon av arbeidsprosessen som viser, innhenting av innsikts materiale for det visuelle og skriftlige arbeidet, valg av arbeidsmetoder og verktøy og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt underveis i perioden

2. Skriftlig oppgave

Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk arbeidet, og skal omfatte om lag 1000 ord. Oppgaven leveres digitalt sammen med det praktisk arbeidet.

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Eksamensresultatet kan påklages.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Sensorordning

Bestått - ikke bestått