EPN

KDK2010 Kunst, formidling og eksperimentering Emneplan

Engelsk emnenavn
Art, Dissemination and Experiments
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet fokuserer på videreutviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. I emnet inngår en kortere innføring i grunnleggende vitenskapsteori og forskningsdesign som et tverrfaglig samarbeid med studieretningen mote og produksjon. Emnet er organisert i form av fire prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått KDK1200 Kunstformidling og visuelle uttrykksformer

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
  • har grunnleggende kunnskap om  innovative og eksperimenterende arbeidsmåter
  • har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
  • har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og formidling
  • har begynnende kjennskap til forsknings-og utviklingsarbeid innenfor fagområdet 
  • har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet 
  • har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan anvende prosjektbaserte arbeidsmåter i faget
  • kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i konkrete sammenhenger
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • har innsikt i etiske og opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet 
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
  • kan arbeide utprøvende og eksperimenterende

Innhold

Prosjekter i emnet

Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering - Found Objects

Om lag seks uker - individuelt arbeid: Prosjektet gir en grunnleggende innføring i samtidskunst med fokus på found objects og readymade-tradisjonen. Forholdet mellom praktisk-estetisk arbeid, formidling og anvendelsen av relevant teori står sentralt i prosjektet.

Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis Om lag 2 uker - gruppearbeid: I prosjektet jobber studentene med formidling i praksis, der forholdet mellom kunst, kontekst og betrakter problematiseres.

Prosjekt 3: Bevegelige bilder

Om lag fem uker - individuelt arbeid: Prosjektet gir en teknisk og refleksiv innføring i produksjonen av levende bilder i en kunstsammenheng.

Prosjekt 4: Vitenskapsteori og -forskningsdesign. 

Om lag én uke - gruppearbeid (fellesfag med studieretning Mote og produksjon): Prosjektet gir en grunnleggende innføring i vitenskapsteori og forskningsdesign og tar sikte på å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen i kunst og designfag. Undervisning i akademisk skriving inngår også som en del av prosjektet.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen foregår med vektlegging på progresjon, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Det forutsettes tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering - Found objects (individuelt arbeid):

  • Et praktisk-estetisk arbeid.
  • En akademisk tekst (om lag 2400 ord).

Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis (gruppearbeid):

  • Praktisk gruppearbeid knyttet til kunstformidling.
  • En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
  • En muntlig og visuell gruppepresentasjon.

Prosjekt 3: Bevegelige bilder (individuelt arbeid):

  • Et praktisk-estetisk arbeid.
  • En skriftlig, reflekterende tekst (om lag 1500 ord). 

Prosjekt 4: Vitenskapsteori og forskningsdesign (gruppearbeid):

  • Gruppearbeid knyttet til undervisningen
  • En muntlig og visuell gruppepresentasjon

Vurdering og eksamen

Et individuelt eksamensprosjekt som består av tre deler som utarbeides i sammenheng:

1. Et praktisk-estetisk arbeid.

2. En formidlingstekst (om lag 200 ord).

3. En akademisk tekst (om lag 1200 ord).

Eksamensoppgaven blir utlevert om lag fire uker før innleveringsfristen.

Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter A-F

Sensorordning

To interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Emneansvarlig

Kamilla Freyr

Emneoverlapp