EPN-V2

KARO6200 Karriereveiledning og karrierelæring: System- og samfunnsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Career Education and Counselling in a sociopolitical context
Studieprogram
Karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

KARO6200 fokuserer på karriereveiledning og karrierelæring som virkemiddel for vekst, i møte med samfunnsutfordringer. Det vektlegges systemforståelse, nettverksarbeid og utviklingsarbeid for å bidra til sosial inkludering innen arbeid og utdanning.

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til politiske føringer for og organiseringen av karriereveiledning i Norge og andre land
  • har grunnleggende kunnskap om fasene i utviklingsarbeid og endringsprosesser
  • har systemforståelse for utdanningsstrukturer og arbeidslivet

Ferdigheter

Studenten

  • kan forklare grunnleggende trekk i norsk arbeidsliv, utdanningsstruktur og alternative opplæringsløp
  • kan identifisere relevante samarbeidspartnere for karriereveiledning og utvikle funksjonelle nettverk
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid i karriereveiledningsfeltet

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i marginaliserte gruppers behov, utfordringer og muligheter knyttet til inkludering i arbeidslivet, utdanningsløp og sosialt fellesskap
  • verdsetter brukermedvirkning og bruker funksjonelle nettverk med relevante samarbeidspartnere for å legge til rette for karriereutvikling og livslang læring
  • holder seg faglig oppdatert og bidrar til egen utvikling gjennom refleksiv praksis

Innhold

Sentrale temaer i emnet:

  • Systemforståelse og tverrsektoriell nettverksarbeid
  • Organisering av karriereveiledningsfagfeltet i Norge og i andre land
  • Arbeidsliv, fagforeninger og arbeidsmarkedstiltak
  • Supported Employment og oppsøkende karriereveiledning
  • Utdanningsstruktur, alternative opplæringsløp og frafallsforebyggende tiltak
  • Rehabilitering og integrering av marginaliserte grupper
  • Gruppeprosesser og gruppeveiledning
  • Kjønnsroller i yrkes- og utdanningsvalg
  • Fremtidsperspektivet: utfordringer og muligheter

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Individuelt refleksjonsnotat knyttet til emnets tema. Omfang 300-400 ord eller videologg på 2-3 minutter.
  2. Studentene skal i grupper på 2-5 studenter planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Dette dokumenteres på følgende måter:
  • Utforme prosjektskisse og problemformulering. Skriftlig oppgave, omfang 400-800 ord.
  • Presentere resultater og erfaringer fra utviklingsarbeidet for medstudenter og inviterte gjester. Muntlig framlegg, 15-20 minutter pr gruppe.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Vurdering og eksamen

Individuell prosjekteksamen. I eksamensbesvarelsen skal studenten beskrive og drøfte erfaringer med utviklingsarbeidet i lys av relevant teori og studiets læringsutbytter.

Besvarelsen leveres enten som et skriftlig dokument på 2500-3500 ord eller som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 8-10 minutter.

Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.