EPN-V2

KARO6100 Karriereveiledning og karrierelæring: Grunnlag og prinsipper Emneplan

Engelsk emnenavn
Career Education and Counselling: basic principles
Studieprogram
Karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

KARO6100 legger til rette for utvikling av profesjonell karriereveilederkompetansen ved å introdusere sentrale begreper som karrierelæring, karrierekompetanse, grunnleggende valg-, kommunikasjons- og veiledningsteorier, lover og forskrifter, etiske retningslinjer, veiledningsmetoder, karriereverktøy (også digitale) og hjelpemidler.

Forkunnskapskrav

The course "Sustainable Design Approaches" introduces the ecological, social, and economic challenges that global society faces today and explores how designers can contribute to sustainable industrial production and everyday lifestyles through new design solutions. The course provides an overview of scientific sustainability principles as well as the political global goals (such as the Paris Agreement and the UN's Sustainable Development Goals, Agenda 2030). It further explores how these may be implemented in the design process.

Systems theory and thinking will introduce you to the elements of sustainability and explain the complexity of relations in socio-ecological systems. You will train your design methodology to find focus, identify needs, and define problems related to chosen tasks and user groups, as well as explore a set of design strategies in idea generation and the design of final solutions. Finally, you will be introduced to methods for evaluating products and services to discuss their contribution to sustainable development at both the product level and from a systemic perspective.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale begreper i karriereveiledningsfeltet
  • har kunnskap om ulike karriere- og veiledningsteorier
  • har kunnskap om rammer som regulerer karriereveiledningspraksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere behov og anvende hensiktsmessige aktiviteter, metoder, verktøy (også digitale) og hjelpemidler for karriereveiledning
  • kan variere mellom kommunikasjonsformer for å vinne tillit, utvikle relasjoner og skape trygge rammer for aktiviteter i karriereveiledning og karrierelæring
  • kan organisere, gjennomføre og evaluere ulike aktiviteter i karriereveiledning og karrierelæring

Generell kompetanse

Studenten

  • bruker egen kompetanse for å legge til rette for karrierelæring, kompetanseutvikling og livslang læring for fokuspersonene
  • holder seg faglig oppdatert og bidrar til egen utvikling gjennom refleksiv praksis
  • bruker etiske retningslinjer og er bevisst egen rolle som karriereveileder

Innhold

Sentrale temaer i emnet:

  • Grunnleggende karriere- og veiledningsteorier i et livslangt perspektiv
  • Lover, forskrifter og rammer for karriereveiledningspraksis
  • Veiledningsmetoder, verktøy og hjelpemidler, herunder digitale verktøy
  • Etiske retningslinjer og karriereveilederrollen
  • Forskjellige målgrupper og deres behov for karriereveiledning

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene på samlingene veksler mellom forelesninger, øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i studentgruppen. Mellom samlingene skal studentene arbeide med litteratur og studieoppgaver som vil bli knyttet til samlingenes tematiske innhold og reelle situasjoner fra praksisfeltet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Tre refleksjonsnotater ut fra oppgitte temaer og/eller problemstillinger knyttet til emnets innhold. Individuell oppgave. Hvert notat skal være på 900-1200 ord.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 1500-2500 ord.

Ny og utsatt eksamen

Til første ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven, ved senere forsøk må det skrives ny semesteroppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Group or individual written home examination, which consists of:

  • One written report. Describing an understanding of the theory, research and analyses approaches supporting a design practice for sustainability, as well as relevant design methodology and methods explored through a project of design practice. The report may vary according to the project and chosen format/layout, but between 10 and 40 pages are expected.

The examination result can be appealed.

Vurderingsuttrykk

No restrictions on examination resources

Sensorordning

Grade scale A-F.