Programplaner og emneplaner - Student
JB3310 Futures of journalism, needs and risks Course description
- Course name in Norwegian
- Futures of journalism, needs and risks
- Study programme
-
Bachelor Programme in Journalism
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten
- har spesialisert kunnskap innen et avgrenset faglig område og bred kunnskap om de praktisk estetiske fagenes egenart.
- har inngående kunnskap om prosess, teknikk og materialer innen selvvalgt tema
- har kunnskap om hvordan å dokumentere, presentere og formidle egen praktisk-estetisk undersøkelse
- har inngående innsikt i samfunnsaktuelle og tverrfaglige tema og de praktisk-estetiske fagenes handlingsrom innenfor disse.
Ferdigheter Studenten
- kan anvende og kritisk vurdere formale og visuelle virkemidler for å skape uttrykk, visuelle ytringer og funksjonell form.
- kan anvende innovative og kreative prosesser samt forskningsmetoder relevant for problemløsning, produktutvikling og praktisk-estetisk arbeid.
- kan anvende og kritisk vurdere materialer og teknikk i utvalgte medium og uttrykksformer.
- kan anvende relevante teorier som grunnlag for drøfting på en kritisk og reflektert måte.
Generell kompetanse Studenten
- kan kommunisere om kreativitet, nytenkning og innovasjon ut fra faglige erfaringer og forskningsbasert kunnskap.
- kan identifisere fagdidaktiske problemstillinger, ta stilling til og nyttiggjøre seg av forskning, relatert til design, kunst og håndverk.
Required preliminary courses
Undervisningen veksler mellom selvstendig arbeid, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. Det legges stor vekt på eget praktisk, utforskende arbeid innen valgt(e) områder. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.
Learning outcomes
Upon completion of the course, the student is expected to achieve the following learning outcomes defined in knowledge, skills, and general competence:
Kunnskap
The student has knowledge of
- important needs of journalism to be able to thrive as important to and relevant for different levels of society, as well as the needs of journalists in order to work professionally and credibly.
- central risks to journalism, both as a field and as a profession, internationally and in specific regions.
Ferdigheter
The student can
- identify how political context, legal framework, economic and sociocultural contexts can be used to strengthen or counteract the role of journalism
- discuss the pro and cons of the introduction of new technology and innovative solutions to journalistic practice
- identify and/or develop ways of securing the safety of journalists both in the field anddigitally
Generell kompetanse
The student
- understands how media policies and development may be of importance to the development of quality journalism
- can reflect, reason and justify ways in which journalism should be fact checked
- is aware of the risks and benefits of AI to the field of journalism
Teaching and learning methods
The students work in the following ways:
- Plenary lectures and debates
- Group work
- Presentations
The teaching takes place in person, on campus.
Course requirements
To qualify for the exam, the student needs to comply with the following work requirements:
·Work requirement 1:
Group work and presentation of no less than 10 minutes to the class of the situation of journalism - its needs and risks in a particular place.
Work requirement 2:
Presentation of term paper in draft form (minimum 2 pages) to the class, either individual or in pairs.
The purpose of these work demands is to share knowledge of relevance to the course to the rest of the class and to get feedback on drafts of the term paper.
All required coursework must be completed and approved by the given deadline for the student to take the exam. If the coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by a given deadline
Assessment
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Permitted exam materials and equipment
Tore Andre Ringvold
Grading scale
Grade scale A-F
Examiners
All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.