EPN-V2

JB2200 Non-fiction storytelling Course description

Course name in Norwegian
Journalistisk fortelling
Study programme
Bachelor Programme in Journalism
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler ulike forskningsdesign og metoder for innsamling og analyse av data i kvalitativ forskning. Tre sentrale metoder vektlegges: kvalitative forskningsintervju, deltakende observasjon og tekstanalyse. Analyse og tolkning av empiriske data vil være sentralt i undervisningen, i tillegg til dokumentasjon og formidling av kvalitativ forskning.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Studenten har kunnskaper om:

  • dramaturgiske modeller og fortellerteknikker
  • hvordan utvikle og formulere ideer for fortellende journalistikk
  • de ulike sjangre innen journalistikk

Studenten har ferdigheter til å:

  • formidle informasjon på en presis måte og med et levende språk tilpasset sjanger og medieplattform
  • utvikle egne journalistiske ideer
  • beherske tekniske programmer knyttet til det mediet studenten har valgt

Studenten har generell kompetanse til å:

  • reflektere kritisk over egen yrkesutøvelse
  • formidle journalistiske tekster på en engasjerende måte

Teaching and learning methods

Det veksles mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet.

Course requirements

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter

Assessment

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen over tre uker. Omfang 3000-3500 ord.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

En ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Patrick Kollman