EPN-V2

JB2000 Feature Journalism Course description

Course name in Norwegian
Featurejournalistikk
Study programme
Bachelor Programme in Journalism
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Studentene skal videreutvikle kunnskapene og ferdighetene de opparbeidet seg i innføringen i reportasjejournalistikk i andre semester. De skal beherske metoder, språk, stil og andre virkemidler i de ulike featuresjangrene, spesielt i reportasje og portrett, i skrift, lyd eller video.

Required preliminary courses

Bachelorstudiet i journalistikk har generelle progresjonsbestemmelser:

Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår. For å få tildelt praksisplass må første studieår være bestått. Bestått praksis er en forutsetning for videre studier.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • fortellerteknikk og ulike fortellermodeller
  • featurespråkets kjennetegn og andre virkemidler i featurejournalistikken
  • metoder i featurejournalistikken
  • featurejournalistikk i skrift, lyd og video

Ferdigheter

Studenten

  • behersker metoder, språk, stil og andre virkemidler i featuresjangrene reportasje og portrett.
  • kan fortelle med bilder
  • kan observere og skildre
  • kan reflektere over metodiske, fortellermessige og etiske sider ved featurejournalistikken.
  • behersker digitale verktøy og fortellerteknikker
  • kan distribuere saker i sosiale medier på en engasjerende måte

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle journalistiske fortellinger på en engasjerende måte
  • reflektere over hvilke faglige virkemidler som egner seg for formidling av journalistiske fortellinger
  • reflektere over egen rolle og ståsted, spesielt knyttet til observasjon, iscenesettelse og rekonstruksjon

Teaching and learning methods

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:

  • Produksjon for nett med skrift, lyd, foto og video.
  • Seminarer og forelesninger i plenum - faste lærere og aktuelle gjesteforelesere.
  • Undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver.
  • Gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum.
  • Individuell oppgaveløsning med tilbakemelding.

Course requirements

Det er tre obligatoriske oppgaver knyttet til emnet. Den første oppgaven er en liten produksjonsoppgave (reportasje). De to siste er store produksjonsoppgaver (reportasje og portrett), begge med et refleksjonsnotat på mellom fem og åtte sider.

Formålet med oppgavene er at studentene skal oppøve evnen til å praktisere teorien i emnet. Studentene skal løse produksjonsoppgavene med hovedvekt på det mediet de har valgt å spesialisere seg i (skrift, lyd eller video). Informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene framgår av undervisningsplanen, som gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart.

Studentene får veiledning i utviklingen av hver produksjon. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang. Alle tre oppgaver må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. For utfyllende opplysninger om arbeidskrav, se programplanens generelle del.

Assessment

Eksamen er en tre-dagers hjemmeeksamen. Den består av to deler, der del 1 er en av de to siste, store produksjonsoppgavene studenten har gjennomført i løpet av emnet og en refleksjon rundt dette arbeidet. Del 2 vil være en individuell teoretisk/analytisk oppgave.

Kandidaten velger fritt hvilken av de to store produksjonsoppgavene som skal leveres inn som eksamensarbeid.

Eksamensbesvarelsen vurderes samlet. Hvis enten del 1 eller 2 vurderes til karakteren F, vil den samlede vurderingen være stryk.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny og utsatt eksamen. Vurderingsformen vil da være den samme som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

The Bachelor’s Degree Programme in Occupational Therapy is a three-year programme of professional study (180 credits). Students who complete the programme are awarded the degree of Bachelor in Occupational Therapy, which forms the basis for authorisation as an occupational therapist in accordance with the Act relating to Health Personnel.

The programme description has been drawn up on the basis of the Regulations relating to a common curriculum for health and social care and the Regulations relating to national guidelines for occupational therapy education adopted by the Ministry of Education and Research. The programme was established under the Act relating to Universities and University Colleges and the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University. The Bachelor's Degree in Occupational Therapy has been internationally approved through certification by the World Federation of Occupational Therapists (WFOT).

In accordance with the Regulations relating to national guidelines for occupational therapy education Section 2, the purpose of occupational therapy education is to educate candidates with core competence in understanding and changing the interaction between the person, occupation and surroundings to promote health, participation and inclusion.

Occupational therapists use knowledge from occupational science that sheds light on the connection between occupation and health. In occupational theory, occupation refers to the everyday activities that people do that is meaningful, important or necessary for the individual. Examples include attending to personal hygiene, cooking, working, playing in kindergarten, biking, going for walks, meeting friends in a café or playing football. People who have, or are in danger of having, difficulties performing daily tasks are an important target group. The occupational therapist combines knowledge of methodology, medical knowledge, health and social science knowledge, technological and ergonomic competence. Facilitation of everything from simple interventions relating to users to advanced rehabilitation are part of practising the profession. Occupational therapists can also direct their efforts towards the general public through health-promoting work.

Occupational therapists use activity analyses and functional assessments to assess opportunities and limitations for activity. Goals and measures, which are undertaken and evaluated in close cooperation with the users, are then planned. An important part of the work is to facilitate learning. Occupational therapists are therefore required to possess educational competence in counselling and guidance. Communication and cooperation skills are fundamental for professional practice.

The occupational therapy programme at OsloMet uses the city as an arena for highlighting the importance of diversity and the right to occupation and participation for all people in society.

The study programme's content and structure (see below) takes its point of departure from the following six competence areas defined in the Regulations relating to national guidelines for occupational therapy education (Section 3):

  • Occupation and participation in everyday life
  • The professional practice of occupational therapy
  • Rehabilitation, habilitation and intervention
  • Accessibility, adaption and technology
  • Inclusion, participation and belonging
  • Innovation, development of the discipline and management

Relevance for working life

Occupational therapists work both at the individual, group and system level in many fields of the municipal and specialist health services. Occupational therapists work with people of all ages in public and private services, for instance home-based services, hospitals, rehabilitation centres, district psychiatric centres, the Norwegian Labour and Welfare Organisation, product development, occupational health services, kindergartens, school/education and user organisations. Occupational therapy also focuses on health-promoting work aimed at the general population, for instance by incorporating universal design when buildings are planned or facilitating group activities at activity centres.

Relevance for further education

A bachelor’s degree in occupational therapy qualifies for admission to several further education programmes and master’s degree programmes. Master’s degree programmes in the fields of occupational therapy or rehabilitation are particularly relevant. A completed master's degree qualifies candidates to apply for admission to PhD programmes, for example health sciences at OsloMet.

Examiners

The target group is everyone who wants to take a bachelor’s degree in occupational therapy in order to practise as an occupational therapist, or as the starting point for further studies.

Course contact person

Anders Gjesvik