EPN-V2

JB1650 Lokale journalister i en global verden Emneplan

Engelsk emnenavn
Local Journalists in a Global World
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Masterprosjektet tar utgangspunkt i masterfaget (fag 1) og skal være et profesjonsrettet og praksisorientert forskningsarbeid. Masterprosjektet skal ha innslag av praktisk skapende arbeid, dette inkluderer kunstnerisk og erfaringsbasert utviklingsarbeid. Masterprosjektet åpner for utprøving og forskning i praksisarenaen.

    Masterprosjektet skal demonstrere innsikt i aktuell forskning og teorier, metoder og tilnærminger som er relevante for prosjektets tema og problemstilling(er). Dette innebærer forskningsmessig behandling av de elementer som inngår i arbeidet, som problemstilling(er), empiri, metode, presentasjon, tolking og drøftingsperspektiv. Masterprosjektet skal inneholde både en teoretisk og en praktisk estetisk del. Retningslinjer for masteroppgaver ved fakultetet finner du her: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)

  • Forkunnskapskrav

    Fullført og bestått øvrige emner ved studiet, jamfør nasjonale retningslinjer for utdanningen; tilsvarende 255 studiepoeng.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten har kunnskap om

    • Presse- og ytringsfrihet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
    • Nyhetsproduksjon i skjæringsfeltet mellom det nasjonale og det globale

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • Utvikle et journalistisk prosjekt i samarbeid med internasjonale kilder
    • Reflektere over ulike tilnærminger til en aktuell global problemstilling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • forstår betydningen av ytrings- og pressefrihet og arbeidsvilkår som påvirkningsfaktorer i journalistikken
    • kan samarbeide med andre om større journalistiske prosjekter
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om design, kunst og håndverk som skolefag og forskningsfelt, nasjonalt, nordisk og internasjonalt
    • har inngående kunnskap om egen profesjon, lærerrollen, undervisning og læring innen fagområdet
    • har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder som er relevant for utdanningsforskning, med særlig vekt på praktiske og estetiske fag
    • har inngående kunnskap om forskningsetikk rettet mot utdanning og praktisk skapende arbeid

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan kritisk analysere og reflektere over faglige problemstillinger basert på kunnskap om undervisning, fagets egenart og verdigrunnlag
    • kan anvende avansert fagdidaktisk kunnskap som er relevant for et avgrenset tema på en selvstendig og reflektert måte
    • kan analysere eksisterende teorier, anvende relevante metoder for forskning og reflektere over etiske problemstillinger
    • kan anvende metoder for praktisk skapende arbeid i innovasjonsprosesser, design eller kreativ utforskning
    • kan formidle eget praktisk skapende arbeid ved hjelp av digitale medier og verktøy.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan kritisk anvende forskningsbasert, profesjonsrettet kunnskap til utforskning av nye problemområder
    • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementet
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidet med masterprosjektet er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning, praktisk estetisk arbeid og progresjonsseminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en individuell mappeinnlevering bestående av minst to nyhetssaker fra redaksjonsarbeidet inkludert et refleksjonsnotat på 4-6 sider. Omfanget av arbeidene i mappa spesifiseres i undervisningen.

    Mappa gis en samlet karakter.

    Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5 

    Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

    • Fremlegg av masterprosjektet for medstudenter og lærer på minst to fou-seminarer.
    • Deltagelse i planlegging og forberedelse av felles digital plattform for presentasjon av masterprosjektene.
  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Masterprosjektet gjennomføres individuelt og skal omfatte både praktisk estetisk arbeid og teoretisk skriftlig del.

    Praktisk estetisk arbeid

    Praktisk estetisk arbeid skal inngå i masterprosjektet. Studenten utarbeider en digital presentasjon for offentlig visning. Praktisk estetisk del teller 30% av samlet karakter.

    Skriftlig oppgave

    Teoretisk del av prosjektet skal være en skriftlig, forskningsmessig behandling av undersøkelsesfeltet og problemstilling(er). Omfang: 15.000-18.000 ord. Teoretisk del teller 70% av samlet karakter.

    Dersom masteroppgaven blir vurdert til F (ikke bestått) kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven én (1) gang.

  • Emneansvarlig

    Mathias Bohlin Falch.