EPN-V2

JB1610 Journalistisk håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Journalistic Craftsmanship
Studieprogram
Bachelorstudium i journalistikk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er en innføring i grunnleggende nyhetsjournalistikk, med vekt på verktøyene studentene skal bruke videre i studiet. Studentene skal også lære journalistisk research. Studentene får også en innføring i kjernebegreper som presseetikk og kildekritikk. Emnet er ment å inspirere og motivere studentene til journalistyrket.

Undervisningsspråket er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studentene skal tilegne seg kunnskap om medienes makt og samfunnsrolle. De vil lære om mediemakt, ytringsfrihet, medienes rolle i offentligheten, mediepåvirkning, mediemangfold og medierepresentasjon. De skal også tilegne seg god forståelse av skillet mellom journalistikk og kommunikasjon. Undervisningsspråket er norsk.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om medievitenskapens sentrale teorier om medienes makt, ytringsfrihet, medienes rolle i offentligheten og mediepåvirkning
  • Har grunnleggende forståelse av medienes samfunnsrolle
  • Har innsikt i medienes strukturelle rammevilkår, inkludert økonomi, politikk og teknologi
  • kjenner grunnleggende teorier om medierepresentasjon og mangfold

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over ulike former for mediemakt i offentligheten
  • kan anvende medievitenskapelige innsikter på aktuelle problemstillinger 
  • kan diskutere betydningen av medierepresentasjon og marginalisering   

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan reflektere over maktstrukturer i mediene og samfunnet
  • Har innsikt i mediefaglige teorier

Vurdering og eksamen

  • individuell pensumlesing
  • forelesninger i plenum
  • individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper

Undervisningen foregår fysisk på campus.

Hjelpemidler ved eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1 er en gruppeoppgave der studentene skal holde en presentasjon over et gitt medievitenskapelig tema. Formålet med oppgaven er å sette seg inn i en faglig problemstilling og bruke pensum og relevante eksempler for å besvare denne på en pedagogisk måte. Presentasjonen skal være på ca. 20 minutter. Alle medlemmene i gruppen vil få samme vurdering.

Arbeidskrav 2 er et individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet består av aktiv deltakelse på en fagdag om et journalistfaglig tema. Formålet med oppgaven er å få dybdeinnsikt i et sentralt tema knyttet til journalistikk og medienes makt i samfunnet gjennom innføringsforelesninger etterfulgt av praktiske arbeidsoppgaver.

Mer informasjon om innhold og tidsfrister for arbeidskravene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom studentene ikke gjennomfører arbeidskrav på grunn av sykdom eller annen tvingende grunn, kan faglærer gjøre en individuell vurdering.

Vurderingsuttrykk

Skoleeksamen på 6 timer

Sensorordning

Følgende hjelpemidler er tillatt: Pensumlitteratur, notater og forelesningspresentasjoner. Bruk av disse hjelpemidlene er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.