Programplaner og emneplaner - Student
JB1610 Journalistisk håndverk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Journalistic Craftsmanship
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i journalistikk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er en innføring i grunnleggende nyhetsjournalistikk, med vekt på verktøyene studentene skal bruke videre i studiet. Studentene skal også lære journalistisk research. Studentene får også en innføring i kjernebegreper som presseetikk og kildekritikk. Emnet er ment å inspirere og motivere studentene til journalistyrket.
Undervisningsspråket er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om nyhetsjournalistikk
- har grunnleggende kjennskap til presseetikk og kildekritikk
Ferdigheter
Studenten
- kan drive journalistisk research
- behersker ulike verktøy knyttet til redigering og publisering
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hvordan ulike medieplattformer fungerer
- kan reflektere over ulike medieplattformers funksjon og utvikling
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene arbeider på følgende måter:
- individuell pensumlesing
- forelesninger i plenum
- teknisk opplæring i grupper
- individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper
Undervisningen foregår fysisk, på campus.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er tre arbeidskrav tilknyttet emnet:
1) En praktisk produksjon - lyd. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal beherske verktøy knyttet til redigering og publisering av lyd, og få innsikt i viktige aspekter ved lydproduksjon
2) En praktisk produksjon - video. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal beherske verktøy knyttet til redigering og publisering av video, og få innsikt i viktige aspekter ved videoproduksjon
3) En praktisk produksjon - foto. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal beherske grunnleggende fotografering, og få innsikt i viktige aspekter ved fotografering.
For de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper studenten jobber med. Omfanget på de praktiske produksjonene vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig ved emnestart.
Studenter som ikke leverer til frister gitt i kursplanen, eller som er avtalt med faglærer, og/eller ikke møter på gjennomganger, mister retten til å få tilbakemelding på produksjonen. Alle tre arbeidskravene må være bestått for å gå opp til eksamen.
For å sikre studentenes læringsutbytte er følgende aktiviteter obligatoriske (verktøyopplæringer):
- Opplæring lyd (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke), samt gruppegjennomgang.
- Opplæring video (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke), samt gruppegjennomgang.
- Opplæring foto (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke), samt gruppegjennomgang.
- Opplæring publiseringsverktøy.
Formålet med de obligatoriske aktivitetene er å gi praktiske øvelser knyttet til pensum og teknisk opplæring. Studenter som ikke deltar på verktøyopplæringen, mister eksamensretten.
Det er også obligatorisk å delta på minst 80 prosent av forelesingene. Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten.
Ved fravær fra obIigatorisk verktøopplæring eller ved fravær utover 20 prosent av forelesningene, kan faglærer gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en fire timers skriftlig skoleeksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes intern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.