EPN-V2

IPHFORK2-09H International Public Health Emneplan

Engelsk emnenavn
International Public Health
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
International Public Health
Omfang
18.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Public health work is society's organized effort to maintain, improve and promote the population's health, both locally and globally. Interventions are directed towards factors that contribute to better health and factors that might represent a health risk. Public health work is concerned with reducing health inequalities through work on equity, accessibility and quality of services.

An increase in disease rates, long term conditions and lifestyle illnesses are expected in the future. This is a consequence of demographic changes and a result of people's health behaviour. Competence in interprofessional collaboration in both public and private sectors is crucial to meeting challenges.

Regulation: Lov om universiteter og høyskoler and Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

ECTS-Distribution

Theory and method

  • Part I: 0,5
  • Part II: 1,0
  • Sum ECTS: 1,5

Ethics

  • Part I: 0,5
  • Part III: 0,5
  • Part IV: 1,0
  • Sum ECTS: 2,0

Governance

  • Part I: 3,0
  • Part II: 3,0
  • Sum ECTS: 6,0

Communication

  • Part I: 0,5
  • Part III: 1,0
  • Part IV: 1,0
  • Sum ECTS: 2,5

Health Promotion & Preventative Work

  • Part I: 0,5
  • Part II: 1,0
  • Part III: 3,5
  • Part IV: 1,0
  • Sum ECTS: 6,0

Sum

  • Part I: 5,0
  • Part II: 5,0
  • Part III: 5,0
  • Part IV: 3,0
  • Sum ECTS: 18

Forkunnskapskrav

Bestått første studieår eller tilsvarende

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (Læringsutbytter merket med tre stjerner (***) vurderes i praksis):

 

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive patologiske prosesser ved metabolske tilstander, og ved skader og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet, og beskrive årsaksmekanismer og gjenkjenne risikofaktorer
  • redegjøre for ulike kliniske tilstander og relatere disse til skade og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet
  • redegjøre for sammenhenger mellom funksjonsforstyrrelser i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet og utførelse av dagliglivets aktiviteter

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • etablere allianse med pasient gjennom samhandling og kommunikasjon***
  • innhente relevante opplysninger om pasientrs helsetilstand, personlige faktorer og erfaringer gjennom samtale/anamnese og klinisk undersøkelse***
  • begrunne valg av undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for personer i ulike livsfaser med skade eller sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og/eller hjerte- og karsystemet, samt anvende disse
  • drøfte og fastsette mål, og planlegge fysioterapitiltak med utgangspunkt i pasientdemonstrasjon eller kasuistikk i samhandling med medstudent og faglærer  
  • foreslå og begrunne behandlings- og rehabiliteringstiltak for personer med sykdommer/skader i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte-karsystemet, i ulike livsfaser og i samarbeid med relevante faggrupper
  • gjennomføre og evaluere planlagte fysioterapitiltak i samråd med praksisveileder, samt redegjøre for sitt kliniske resonnement***
  • anvende kunnskap om mestring og utnytte pasientens ressurser i veiledning, undersøkelse og tiltak
  • dokumentere informasjon i pasientjournal i tråd med pasientjournalforskriften, og kan justere journal på bakgrunn av medstudenters og faglærers tilbakemeldinger
  • innhente informasjon om tekniske og ortopediske hjelpemidler, og med utgangspunkt i kasuistikker begrunne hjelpemidler og miljøtilpasning som fremmer bevegelse, aktivitet og deltakelse

 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • innhente forskningsbasert kunnskap relatert til en klinisk problemstilling
  • utføre arbeidsoppgaver i tråd med krav til faglig forsvarlighet, praksisstedets reglement (inkl. påkledning, hygiene og smittevern) og Norsk Fysioterapeutforbunds yrkesetiske retningslinjer***
  • identifisere og reflektere over faglige og etiske dilemma med bakgrunn i praksiserfaringer og drøfte ivaretakelse av pasientrettigheter

Arbeids- og undervisningsformer

The learning and teaching approach consists of group work supported by lectures, workshops, self-studies and field trips. Groups, consisting of approximately 5 students, focus on assignments facilitated by tutors. Every group member contributes to the creation and presentation of all assignments. Part I and part II include two assignments each while part III and part IV include one assignment. See the teaching plan for further details.

All parts of the course have a focus on interactivity in promoting knowledge exchange and on inter-professional collaborative dialogue, enhancing self-awareness in the professional role. The students will gain practice in decision-making and problem-solving, relating to client-centered and evidence-based practice.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

In order to fulfill the learning outcomes, interaction between students and tutors as well as interaction among students is deemed necessary.

The following activities are compulsory:

  • Group meetings with the tutor.
  • Group assignments.
  • Oral presentation of the assignments.

A minimum of 80 % attendance is required at group meetings.

All group assignments must be published on the course web site on Canvas. The assignments must be signed electronically by all members of the group.

Vurdering og eksamen

The work requirements must be fulfilled before the student can take the exam.

  • Examination content: Learning outcomes from part I, II, III and IV.
  • Examination form: Individual oral exam, 30 min.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1: Bestått/ikke bestått

Del 2 og del 3: Gradert skala A-F

Gradert skala kommer til uttrykk på vitnemålet.

Vurderingsuttrykk

Del 1: Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder, og eventuelt kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

Del 2: Ekstern sensor deltar i utformingen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier. Hver besvarelse kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.

Del 3) Muntlig eksamen: Det benyttes to sensorer ved muntlig eksamen. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av studentene.

Sensorordning

5 studiepoeng overlapp med FYSIO2100 Patologi og MENDI2100 Patologi, 15 studiepoeng overlapp med FYSIO2200 Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper og MENDI2300 Rehabilitering og habilitering.

Opptakskrav

Target group

The course is aimed at international students with a professional interest in International Public Health

Entry requirements

Completion of at least one year of undergraduate studies in a relevant area.