Programplaner og emneplaner - Student
IPHFORK2-09H International Public Health Emneplan
- Engelsk emnenavn
- International Public Health
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapiInternational Public Health
- Omfang
- 18.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Public health work is society's organized effort to maintain, improve and promote the population's health, both locally and globally. Interventions are directed towards factors that contribute to better health and factors that might represent a health risk. Public health work is concerned with reducing health inequalities through work on equity, accessibility and quality of services.
An increase in disease rates, long term conditions and lifestyle illnesses are expected in the future. This is a consequence of demographic changes and a result of people's health behaviour. Competence in interprofessional collaboration in both public and private sectors is crucial to meeting challenges.
Regulation: Lov om universiteter og høyskoler and Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
ECTS-Distribution
Theory and method
- Part I: 0,5
- Part II: 1,0
- Sum ECTS: 1,5
Ethics
- Part I: 0,5
- Part III: 0,5
- Part IV: 1,0
- Sum ECTS: 2,0
Governance
- Part I: 3,0
- Part II: 3,0
- Sum ECTS: 6,0
Communication
- Part I: 0,5
- Part III: 1,0
- Part IV: 1,0
- Sum ECTS: 2,5
Health Promotion & Preventative Work
- Part I: 0,5
- Part II: 1,0
- Part III: 3,5
- Part IV: 1,0
- Sum ECTS: 6,0
Sum
- Part I: 5,0
- Part II: 5,0
- Part III: 5,0
- Part IV: 3,0
- Sum ECTS: 18
Forkunnskapskrav
No prerequisites
Læringsutbytte
Dette emnet handler om hvilke rettslige problemstillinger som reiser seg når det offentlige inngår kontrakter. Det blir gitt en grunnleggende behandling av den alminnelig kontraktsretten og en problematisering av offentlig kontraktsinngåelse. I emnet behandles regler om inngåelse av kontrakter, fastlegging av kontrakters innhold, oppfyllelse og oppfølging, herunder følger av kontraktsbrudd, tolking av kontrakter, fullmaktslæren, det offentliges økonomiske ansvar for kontrakter som er inngått og hvilken adgang det er til å endre allerede inngåtte kontrakter. Valg av kontrakt som styringsverktøy ses også på. I tillegg blir spørsmål om, og eventuelt hvor langt, det offentlige har kompetanse til å bruke myndigheten sin som byttemiddel, eller som forhandlingsressurs ved avtaleinngåelse med private, analysert.
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne skal studenten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i kontraktsrettslige grunnprinsipper
- inngående kunnskap i alminnelig kontraktsrett
- innsikt i ulike typer kontrakter det offentlige inngår
- inngående kunnskap om spesielle rettslige problemsstillinger som reiser seg når det offentlige inngår kontrakter med private
- kjennskap til hovedtrekk i virkeområdet for regelverket om offentlige anskaffelser
- innsikt i hvilken betydning utviklingen i den internasjonale kontraktsretten har og kan få for norsk kontraktsrett
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere, systematisere og formulere kontraktsrettslige spørsmål
- analysere ulike kontrakter det offentlige inngår
- problematisere og drøfte sentrale teoretiske kontraktsrettslige problemsstillinger
- anvende aktuelle kontraktsrettslige regler på praktiske problemsstillinger
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosesser
- formidle og beherske fagområdets uttrykksformer
Vurdering og eksamen
Undervisningsopplegget er basert på forelesninger, gruppearbeid og selvstendig arbeid. Oppgaveløsning og refleksjoner rundt ulike kontraktsrettslige problemsstillinger og kontraktstyper er viktige elementer i undervisningen. Det forutsettes mye egenaktivitet i tilknytning til emnet.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Vurderingsuttrykk
Skriftlig skoleeksamen på 5 timer.
Sensorordning
Tillatte hjelpemidler til skoleeksamen er alle ukommenterte lover og forskrifter og ulike eksempler på avtaler o.l. angitt i forbindelse med undervisningen i emnet.
Opptakskrav
Information and communications technology (ICT) is conceived as the primary facilitator and driving force of most globalisation processes. As the world changes, so the field of ICT itself seeks out more nuanced definitions of culture and new methodologies for exploring, understanding and analysing them. As such, this course will give in-depth insight and knowledge into cultural differences and dimensions involving ICTs and will provide the students with the necessary knowledge and competencies such as cross-cultural collaboration, new thinking, knowledge-sharing and innovation processes to communicate, collaborate and resolve conflicts, now and in the future.