Programplaner og emneplaner - Student
INTER1200 INTERACT2 Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres Emneplan
- Engelsk emnenavn
- INTERACT2 Communication with Children, Youth and their Families
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern - deltidBachelorstudium i barnevernBachelorstudium i ergoterapiInteractBachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 0.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge» utgjør den andre modulen i universitetets undervisningsopplegg INTERACT.
INTER1200, «Kommunikasjon med barn og unge», gir studentene økt kunnskap om kommunikasjon og samhandling med barn og unge og deres foresatte. Som i INTER 1100 får studentene trening i å samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om temaer knyttet til barn og unges hverdag.
Det enkelte studieprogrammet innarbeider modulen på hensiktsmessig måte i sine program/emneplaner. Alle skal markere tydelig hvor i studiet INTER1200 inngår, slik at det er identifiserbart for berørte parter. Studentenes arbeidsbelastning for INTER1200 inklusive selvstudier er ca. 40 timer (1,5 stp.).
Læringsaktivitetene gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper.
Læringsutbytte
Etter gjennomført INTER1200 har studentene følgende læringsutbytter definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
· har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte
· kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem
· kan gjøre rede for betydningen avutforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge
Ferdigheter
Studenten
· kan gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge
· kan kommunisere anerkjennende med foresatte
Generell kompetanse
Studenten
· kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte
· har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte
Arbeids- og undervisningsformer
INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge» utgjør den tredje modulen i universitetets undervisningsopplegg INTERACT.
INTER1300 handler om å få økt bevissthet og kunnskap om hvordan man som framtidig profesjonsutøver kan samarbeide med andre profesjoner om og med barn, unge og deres foresatte. Utfordringer og muligheter i et slikt samarbeid inngår i denne modulen. Eksempler fra studentens praksisperioder vil være en sentral del av dette. I denne modulen vil det være et særlig fokus på barn og unge med utfordringer.
Det enkelte studieprogram kan innarbeide komponentene på hensiktsmessig måte i sine eksisterende program/emneplaner. Alle skal markere tydelig hvor i studiet INTER1300 inngår, slik at det er identifiserbart for berørte parter. Studentenes arbeidsbelastning for INTER1300 inklusive selvstudier er ca. 40 timer (1,5 stp.).
Læringsaktivitetene gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter gjennomført INTER1300 har studentene følgende læringsutbytter definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for ulike tverrprofesjonelle samarbeidsmåter i praksisfeltet
- kan gjøre rede for utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- med utgangspunkt i eksempler fra egen praksis analysere og vurdere tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser om og med barn og unge med utfordringer
- etablere et tverrprofesjonelt samarbeid for og med barn, unge og deres foresatte
Generell kompetanse
Studenten har
- en forståelse av grunnlaget for, og nødvendigheten av, tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og deres foresatte, og av eget profesjonelt bidrag i samarbeidet