Programplaner og emneplaner - Student
HETEK4100 Vitenskapsteori, etikk og vitenskapelig metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theory of Science, Ethics and Research Methods
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisinMasterstudium i farmasiMasterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter grunnleggende vitenskapsteoretiske aspekter og metoder som benyttes i planlegging, utførelse og formidling av forskningsprosjekter generelt. Det fokuseres dessuten på spesielle problemstillinger knyttet til helsevitenskapelig og medisinsk forskning, forskningsetikk og aktuell lovgivning.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi eller Masterstudium i farmasi.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte betydningen av de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjonene som har formet vårt syn på hva vitenskap er og bør være
- kan vurdere sentrale metodologiske tilnærminger til epidemiologisk og helsevitenskapelig forskning
- kan drøfte innhold og betydning av internasjonale konvensjoner og grunnlagsdokumenter som er relevante for helsevitenskapelig forskning og forskningsetikk
- kan kritisk vurdere og drøfte verdien av brukermedvirkning og både spesialisert og generell forskningsformidling
- kan vurdere muligheter for innovasjon og entreprenørskap i helsevitenskapelig forsknin
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive og drøfte nyere hovedretninger i vitenskapsteori
- kan anvende kunnskaper om studiedesign i prosjektplanlegging
- kan reflektere over og drøfte rettigheter og plikter som gjelder forskerrollen og prosjektledelse
- kan identifisere relevante metoder i kvalitativ og kvantitativ forskning og metodeutvikling
- kan drøfte aktuelle forskningsetiske problemstillinger i helsevitenskapelig forskning
- kan anvende, drøfte og referere til lover og retningslinjer om forskningsetikk og medisinsk og helsevitenskapelig forskning
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere kvalitet og relevans i vitenskapelige artikler
- kan sammenfatte, presentere og formidle helsevitenskapelig kunnskap
- kan identifisere relevante studiedesign i planlegging av forskningsprosjekter
- kan arbeide kunnskapsbasert på eget fagområde og bidra i tverrfaglige forskningsprosjekter
- kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for avtaler, registreringer og godkjenninger
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt, men suppleres med seminarer på campus i løpet av emnet.
Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, digitale gruppeoppgaver, selvstudier samt fordypnings- og refleksjonsoppgaver på seminar med relevante problemstillinger. I seminarene inngår muntlige fremlegg, der studentene får tilbakemelding fra medstudenter og faglærer på sitt gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
I dette emnet får studentene en innføring i markedsføring. Målet er å gi studentene innsikt i og forståelse for markedsføring som fag og yrke og få generell kunnskap om verktøy og virkemidler som brukes innenfor fagområdet. Videre skal emnet gi studentene innsikt i og forståelse av markedsføringsloven og bestemmelser i forbrukerkjøpsloven.
Undervisningsspråk er norsk.
Vurdering og eksamen
Ingen forkunnskapskrav
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter
- bred kunnskap om markedsføring og bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring, som produkt, pris, distribusjon og promotering
- kjennskap til forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan et tjenestedominant perspektiv gir en bedre forståelse av verdiskapning
- kunnskaper om omgivelser, økonomiske systemer og markeder, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering
- kunnskaper om markedsføringsloven og om forbrukerkjøpslovens bestemmelser om mangler og mangelsbeføyelser
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
- anvende markedsplanen med vekt på sammenhengen mellom de ulike virkemidlene i markedsføring
- anvende og integrere relevante modeller og analyser fra andre relevante fag
- sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
- ta stilling til forbrukeres rettsstilling og selgers rettigheter og plikter
Generell kompetanse
Studenten kan
- tilegne seg en helhetsforståelse av bedriftens plass i samfunnet
- forstå markedsførers ansvar overfor forbruker
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
- grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
- jobbe systematisk med analyse som grunnlag for å ta beslutninger
Vurderingsuttrykk
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, casediskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og deltakelse i simuleringsspill.
Sensorordning
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav: Arbeidskravet består av deltakelse i et bedriftssimuleringsspill innenfor markedsføring, der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Hoveddelen av simuleringsspillet vil foregå i klasserommet gjennom 2 forelesninger, men det kreves også noe arbeid (ca. to timer) mellom de to forelesningene for å skrive et obligatorisk refleksjonsnotat. Deltakelse i simuleringen bidrar så mye til oppnåelse av et avgjørende læringsmål: det å kunne anvende teori og verktøy i praksis - at studenter må være fysisk tilstede og delta i simuleringen på 1 av de 2 obligatoriske forelesningene for å få godkjent arbeidskravet. Bedriftssimuleringsspillet er en integrert del av undervisningen, og lisens må kjøpes på linje med annet pensum. Formålet med arbeidskravet er oppnåelse av noen av de viktigste læringsmålene i emnet, deriblant kunnskap om og ferdigheter i bruk av ulike analyseverktøy som brukes til å løse markedsføringsutfordringer, og ferdigheter innen markedsanalyse og planlegging, og valg av virkemidler. For studenter som ikke ønsker å delta i simuleringen eller har godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret eller alternativ versjon én gang innen angitt frist.
Emneoverlapp
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.