EPN-V2

HETEK4100 Vitenskapsteori, etikk og vitenskapelig metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Theory of Science, Ethics and Research Methods
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet omfatter grunnleggende vitenskapsteoretiske aspekter og metoder som benyttes i planlegging, utførelse og formidling av forskningsprosjekter generelt. Det fokuseres dessuten på spesielle problemstillinger knyttet til helsevitenskapelig og medisinsk forskning, forskningsetikk og aktuell lovgivning.  

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi eller Masterstudium i farmasi.   

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

    Kunnskap  

    Studenten  

    • kan drøfte betydningen av de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjonene som har formet vårt syn på hva vitenskap er og bør være
    • kan vurdere sentrale metodologiske tilnærminger til epidemiologisk og helsevitenskapelig forskning
    • kan drøfte innhold og betydning av internasjonale konvensjoner og grunnlagsdokumenter som er relevante for helsevitenskapelig forskning og forskningsetikk
    • kan kritisk vurdere og drøfte verdien av brukermedvirkning og både spesialisert og generell forskningsformidling
    • kan vurdere muligheter for innovasjon og entreprenørskap i helsevitenskapelig forsknin

    Ferdigheter  

    Studenten  

    • kan beskrive og drøfte nyere hovedretninger i vitenskapsteori
    • kan anvende kunnskaper om studiedesign i prosjektplanlegging
    • kan reflektere over og drøfte rettigheter og plikter som gjelder forskerrollen og prosjektledelse
    • kan identifisere relevante metoder i kvalitativ og kvantitativ forskning og metodeutvikling
    • kan drøfte aktuelle forskningsetiske problemstillinger i helsevitenskapelig forskning
    • kan anvende, drøfte og referere til lover og retningslinjer om forskningsetikk og medisinsk og helsevitenskapelig forskning

    Generell kompetanse   

    Studenten  

    • kan kritisk vurdere kvalitet og relevans i vitenskapelige artikler 
    • kan sammenfatte, presentere og formidle helsevitenskapelig kunnskap 
    • kan identifisere relevante studiedesign i planlegging av forskningsprosjekter
    • kan arbeide kunnskapsbasert på eget fagområde og bidra i tverrfaglige forskningsprosjekter
    • kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for avtaler, registreringer og godkjenninger 
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt, men suppleres med seminarer på campus i løpet av emnet.  

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, digitale gruppeoppgaver, selvstudier samt fordypnings- og refleksjonsoppgaver på seminar med relevante problemstillinger. I seminarene inngår muntlige fremlegg, der studentene får tilbakemelding fra medstudenter og faglærer på sitt gruppearbeid. 

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:  

    • Muntlig fremlegg i gruppe på 3-4 studenter 

    Dersom undervisningen går på engelsk, må fremlegget holdes på engelsk.

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager i gruppe på 3-4 studenter, inntil 4500 ord.  

    Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F  

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.

  • Emneoverlapp

    • 10 stp overlapp med MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode
    • 10 stp overlapp med MABIO4000 Vitenskapsteori, etikk og vitenskapelig metode