Programplaner og emneplaner - Student
G5SAM3400 Globale perspektiver, historie, samfunn og utvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- History, Society and Development in a Global Perspective
- Studieprogram
-
Samfunnsfag, 5.-10. trinnSkolefag for kroppsøving og idrettsfagGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se fagplanen.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om klima, miljø, ressurs og ressurskonflikter nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
- har kunnskap om nasjonal og internasjonal politikk, rettsvesen og økonomi
- har kunnskap om utviklingen i den globale verdensøkonomien og politiske, kulturelle, miljømessige og sosiale konsekvenser av denne utviklingen
- har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder i faget
- har kunnskap om relevant forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive og analysere livsformer og levekår i ulike deler av verden
- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt og globalt perspektiv, med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper
- kan fremme elevenes evne til nyskapning og kreativitet i arbeidet med samfunnsfaglige spørsmål
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
- kan bruke og vurdere relevansen av faglige hjelpemidler og uttrykksformer i samfunnsfag
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
- kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
- kan ta i bruk og veilede elever i sentrale samfunnsfaglige metoder
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i samfunnsfaget
Innhold
Se fagplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Individuelt, skriftlig arbeid knyttet til et studie av et land eller en region.
- Digital presentasjon i gruppe knyttet til arbeidet med USA.
Vurdering og eksamen
Individuell digital mappe. Studentene leverer tre arbeider til samlet vurdering i en digital mappe. Arbeidene kan ta utgangspunkt i arbeidskrav fra alle fire emnene. Krav til og vurderingskriterier for den digitale mappen gjøres kjent ved starten av studieåret.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Den digitale vurderingsmappen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.