EPN

G5SAM3400 Globale perspektiver, historie, samfunn og utvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
History, Society and Development in a Global Perspective
Studieprogram
Samfunnsfag, 5.-10. trinn / Skolefag for kroppsøving og idrettsfag / Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Innledning

Se fagplanen.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om klima, miljø, ressurs og ressurskonflikter nasjonalt og internasjonalt
  • har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
  • har kunnskap om nasjonal og internasjonal politikk, rettsvesen og økonomi
  • har kunnskap om utviklingen i den globale verdensøkonomien og politiske, kulturelle, miljømessige og sosiale konsekvenser av denne utviklingen
  • har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder i faget
  • har kunnskap om relevant forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive og analysere livsformer og levekår i ulike deler av verden
  • kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt og globalt perspektiv, med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper
  • kan fremme elevenes evne til nyskapning og kreativitet i arbeidet med samfunnsfaglige spørsmål
  • kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
  • kan bruke og vurdere relevansen av faglige hjelpemidler og uttrykksformer i samfunnsfag
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
  • kan ta i bruk og veilede elever i sentrale samfunnsfaglige metoder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i samfunnsfaget 

Innhold

Se fagplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Individuelt, skriftlig arbeid knyttet til et studie av et land eller en region.
  • Digital presentasjon i gruppe knyttet til arbeidet med USA.

Vurdering og eksamen

Individuell digital mappe. Studentene leverer tre arbeider til samlet vurdering i en digital mappe. Arbeidene kan ta utgangspunkt i arbeidskrav fra alle fire emnene. Krav til og vurderingskriterier for den digitale mappen gjøres kjent ved starten av studieåret.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Den digitale vurderingsmappen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.