Programplaner og emneplaner - Student
G5SAM3300 Norsk og europeisk eldre historie Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norwegian and European History until the beginning of the 19th Century
- Studieprogram
-
Samfunnsfag, 5.-10. trinnSkolefag for kroppsøving og idrettsfagGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se fagplanen.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge, og verden fra antikken til i dag
- har kunnskap om de lange linjer i historien, fra elvekulturer til det postindustrielle samfunn
- har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
- har kunnskap om hendelser og forhold i samtida i lys av maktforhold og menneskers handlinger og valg i nær og fjern fortid
- har kunnskap om ungdoms historieforståelse og historiebruk
- har kunnskap om sentrale fagdidaktiske metoder og teorier
- kjenner til undervisningspraksis og -utfordringer i samfunnsfag på 5.-10. trinn
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og vise innsikt i historiske prosesser
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elevene kan forholde seg aktivt og kritisk til digitale medier
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
- kan bruke og vurdere relevansen av faglige hjelpemidler og uttrykksformer i samfunnsfag
- kan lede elever i selvstendig arbeid innenfor fagets rammer
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
Innhold
Se fagplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse
- Fagartikkel med selvvalgt problemstilling knyttet til temaet «norsk historie».
- Skriftlig tekst om metakognitive læringsstrategier i omkring temaet Europa.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen med forberedelsestid. Studentene velger oppgave ut fra to oppgitte alternativer og forbereder seg i to timer før eksamen. Temaer kan hentes fra Emne 3 og 4. Nærmere retningslinjer for notater ved eksamen blir gitt ved studiestart.
Hjelpemidler ved eksamen
Inntil 30 paginerte sider egenproduserte notater fra forelesninger, seminarer, kollokvier, ekskursjoner og litteraturlesing kan benyttes ved to timers forberedelse til muntlig eksamen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.