EPN

G5SAM3300 Norsk og europeisk eldre historie Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian and European History until the beginning of the 19th Century
Studieprogram
Samfunnsfag, 5.-10. trinn / Skolefag for kroppsøving og idrettsfag / Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Innledning

Se fagplanen.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge, og verden fra antikken til i dag
  • har kunnskap om de lange linjer i historien, fra elvekulturer til det postindustrielle samfunn
  • har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
  • har kunnskap om hendelser og forhold i samtida i lys av maktforhold og menneskers handlinger og valg i nær og fjern fortid
  • har kunnskap om ungdoms historieforståelse og historiebruk
  • har kunnskap om sentrale fagdidaktiske metoder og teorier
  • kjenner til undervisningspraksis og -utfordringer i samfunnsfag på 5.-10. trinn

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over og vise innsikt i historiske prosesser
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
  • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elevene kan forholde seg aktivt og kritisk til digitale medier
  • kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
  • kan bruke og vurdere relevansen av faglige hjelpemidler og uttrykksformer i samfunnsfag
  • kan lede elever i selvstendig arbeid innenfor fagets rammer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn

Innhold

Se fagplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Fagartikkel med selvvalgt problemstilling knyttet til temaet «norsk historie».
  • Skriftlig tekst om metakognitive læringsstrategier i omkring temaet Europa.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen med forberedelsestid. Studentene velger oppgave ut fra to oppgitte alternativer og forbereder seg i to timer før eksamen. Temaer kan hentes fra Emne 3 og 4. Nærmere retningslinjer for notater ved eksamen blir gitt ved studiestart.

Hjelpemidler ved eksamen

Inntil 30 paginerte sider egenproduserte notater fra forelesninger, seminarer, kollokvier, ekskursjoner og litteraturlesing kan benyttes ved to timers forberedelse til muntlig eksamen. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.