Programplaner og emneplaner - Student
G5SAM3300 Norwegian and European History until the beginning of the 19th Century Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk og europeisk eldre historie
- Study programme
-
Social Sciences, Grades 5-10School Subjects for Physical Education and SportsTeacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. grade
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
For the final assessment, the student elaborates two works based on parts 2d and 2f of the digital portfolio. The task 2d must be between 2000 and 3000 words and the task 2f must be between 4-6 minutes.
The exam is in Spanish.
New/postponed exam
The resit/rescheduled exam is organised in the same way as the ordinary exam.
Required preliminary courses
1. Grammatical expertise in Spanish as a Second Language.
1.1. Spanish Grammar for Foreigners (I): common problems and their approach.
1.2. Grammar of Spanish for Foreigners (II): detection of mistakes and deadlocks.
1.3. Sayings, idiomatic expressions and idioms. The richness of the traditional and the metaphorical uses of language.
2. Communicative approaches and vocabulary teaching.
2.1. The relevance of register: adequacy and contextualisation. The pragmatics of speech.
2.2. Phraseology: straight and transferred uses. Colloquiality and precision.
2.3. The lexical increase: detail and connotation. Synonymies of everyday use and variety of terms for specificity.
3. Natural speech and oral Spanish in Spanish as a Second Language.
3.1. Diction, intonation and accent as correction marks.
3.2. The nuance: options and alternatives for an individualized expression of feeling and mood.
3.3. Oral Spanish in Spanish as a Second Language classroom: listening comprehension.
4. Culture and society in the Spanish-speaking world.
4.1. Short introduction to the History of Spain.
4.2. Political and territorial organisation: central state and autonomic system.
4.3. Leisure and time off: popular festivities and traditions.
Learning outcomes
Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.
Content
Eksamen er todelt. Del 1 består av den store reportasjen/dokumentaren samt en analyseoppgave (åtte til ti sider). Denne delen vurderes etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Etter at sensuren på del 1 er publisert, holdes del 2, som er en justerende muntlig eksamen, der kandidaten kan få spørsmål fra pensum, undervisning og/eller eksamen. Studentene må ha fått bestått karakter på del 1 for å kunne gå opp til del 2, muntlig eksamen. Karakteren fra del 1 kan til muntlig justeres ett trinn opp eller ned.
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan levere ny, utsatt eksamen. Kandidaten må da også fremstille seg til muntlig eksamen.
Teaching and learning methods
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.
Course requirements
Se omtale i emneplanen
Assessment
Se omtale i emneplanen
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i journalistikk har generelle progresjonsbestemmelser:
Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår. For å få tildelt praksisplass må første studieår være bestått. Bestått praksis er en forutsetning for videre studier.
Grading scale
Undervisningen består av forelesninger i teori og metode, individuelle oppgaver, gruppeoppgaver, gruppegjennomganger, selvstudium, feltarbeid og gruppearbeid. Feltarbeid i ukjent miljø tillegges særlig vekt, både metodisk og teoretisk.
Feltarbeidet skal fortrinnsvis foregå i utlandet, men kan også foregå i Norge. Feltarbeidet skal behandle en selvvalgt problemstilling som relaterer seg til en eller flere overordnete globale og/eller transnasjonale problemstillinger (fortrinnsvis økonomi, teknologi, migrasjon, urbanisering, sosial utvikling, miljø og/eller konflikt).
Studenten kan reise på feltarbeid alene, eller samarbeide med en medstudent. Samarbeid fordrer at vanskelighetsgraden på det journalistiske arbeidet heves, både hva angår innhold og teknisk utførelse.
Før avreise skal studentene gjennomføre et obligatorisk førstehjelpskurs i regi av utdanningen. Dersom en student kan dokumentere å ha gjennomført et slikt kurs tidligere, frafaller dette kravet. Manglende gjennomføring av kravet kan få konsekvenser for godkjenning av arbeidskrav 3 (se under).
Examiners
Emnet har totalt fem arbeidskrav.
Tre arbeidskrav er knyttet opp mot studentenes endelige eksamensarbeid, den internasjonale reportasjen (på selvvalgt medieplattform). Før feltarbeidet skal studentene levere tre individuelle oppgaver der hensikten er å forberede studentene både metodisk, kunnskapsmessig og praktisk.
- Den første individuelle oppgaven handler om å presentere en idé, et pensum og kilder/kontakter/eksperter (tre til fem sider).
- Den andre individuelle oppgaven er en fagtekst på ca. seks sider.
- I den tredje individuelle oppgaven presenterer studentene detaljerte planer for gjennomføringen (fire til seks sider). Det obligatoriske førstehjelpskurset inngår som et delkrav til godkjenning av dette arbeidskravet.
Det fjerde arbeidskravet er et gruppearbeid som er knyttet til fellespensum. Studentene får gruppevis ansvar for en del av pensum som de skal presentere for de andre studentene etter anvising av faglærer.
Det femte arbeidskravet er en individuell kommentar som knytter erfaringer i felt til en selvvalgt del av pensum. Her skal studentene vise at de klarer å knytte sine ulike felt til en global problemstilling. Kommentaren skal være publiserbar på Journalen.
Alle arbeidskravene må være gjennomført og godkjent før studentene kan gå opp til avsluttende, muntlig eksamen. Studenter som ikke får oppgaven godkjent, kan levere omarbeidet versjon én gang. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan studenten avtale en egen frist med faglærer.