EPN

G5ENG3100 Engelsk språklæring 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
English Language 1
Studieprogram
Engelsk, 5.-10. trinn / Skolefag for kroppsøving og idrettsfag / Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Innledning

Innføring i språklæring gir en første innføring i engelsk språk og struktur. Studenter skal selv utvikle sin egen språkkompetanse og språkforståelse så vel som å lære om ulike språklæringsteorier. Vurdering og tilpasset opplæring er et viktig fokus i tillegg til læreplananalyse og metodiske tilnærminger til språklæring i klasserommet. Utvikling og forståelse for de grunnleggende ferdighetene å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig og å kunne bruke digitale verktøy vil være sentrale i kurset.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
  • har kunnskap om barn og unges språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling
  • har innsikt i arbeidet med å videreutvikle de grunnleggende ferdighetene og tilrettelegge for progresjon i overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
  • har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
  • har kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
  • har kunnskap om engelsk som verdensspråk og utviklingen av dets rolle som kontaktspråk for mennesker fra ulike land og kulturer og dets betydning for internasjonalisering innen utdanning og arbeidsliv
  • har kjennskap til et vidt spekter av lærebøker og andre læringsressurser som kan brukes i opplæringen

Ferdigheter

Studenten

  • kan bevisstgjøre elevene om språkets oppbygning og veilede dem i deres språkutvikling, eksempelvis gjennom kunnskap om kontrastive problemer
  • kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig og være god språkmodell for elevene
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
  • kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid forankret i teori og egen erfaring, som fremmer videreutviklingen av de grunnleggende ferdighetene for alle elever
  • kan utøve en helhetlig vurderingspraksis og legge til rette for elevenes selvstendige språklæring ved å bevisstgjøre dem i valg av læringsstrategier
  • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
  • kan bruke digitale læringskilder og verktøy på en kritisk måte i egen kunnskapsutvikling og i pedagogisk arbeid med elever
  • kan aktivt gjøre nytte av elevenes erfaringer med engelsk
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
  • kan kritisk vurdere og bruke egnede lærebøker og andre læremidler

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Innhold

Engelsk for 5.-10. trinn er bygget opp av fire emner á 15 studiepoeng. Minste kompetansegivende enhet for dette faget er 60 studiepoeng. Studietilbudet er organisert med to emner om høsten og to emner om våren.

Emnene i høstsemesteret gir en innføring i språkopplæring og fagdidaktikk og i et rikt og variert utvalg av tekster både til personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning på mellom- og ungdomstrinnet. Emnene omfatter kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur og utvikling av egen språkferdighet, tekstkompetanse og produktive ordforråd. Språkets kulturelle forankring er også en del av emnet. Engelskundervisning for 5.-10. trinn, hva som kjennetegner elevene i denne aldersgruppen og deres språkutvikling er sentralt. I tillegg gir emnene innsikt i ulike læringsaktiviteter og arbeidsmåter.

Emnene i vårsemesteret bygger på emnene i høstsemesteret og gir rom for en større grad av faglig fordypning i språkopplæring og fagdidaktikk, samtidig som de gir innføring i et rikt og variert utvalg av tekster både til videre personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning på slutten av barnetrinnet og på ungdomstrinnet. Emnene gir dypere kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur, samtidig som språkferdighet, tekstkompetanse og produktivt ordforråd blir utviklet. Økt kunnskap om språkets kulturelle forankring er sentralt.

Kritisk vurdering av ulike sider ved engelskopplæring for 5.-10. trinn, spesielt med henblikk på problematikk knyttet til overgangen mellom trinnene, står sentralt. I tillegg gir emner ytterligere innsikt i en rekke inspirerende og læringsfremmende aktiviteter og arbeidsmåter. Engelsk settes i et historisk perspektiv, med mer komplekse tekster i ulike sjangere.

Engelsk språklæring 1

  • Innføring i språkopplæring.
  • Å være engelsklærer:
    • Språklæringsteorier.
    • Metoder.
    • Læreplananalyse.
  • Vurdering og tilpasset opplæring.
  • Grunnleggende ferdigheter - å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig og å kunne bruke digitale verktøy.

 Engelsk tekst og kultur 1

  • Innføring i tekst og kultur.
  • Å være engelsklærer:
    • Overganger mellom trinn.
    • Vurderingsverktøy og - former.
  • Vurdering og tilpasset opplæring.
  • Grunnleggende ferdigheter -  å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy.

Engelsk språklæring 2

  • Fordypning i språkopplæring.
  • Å være engelsklærer:
    • Varianter av engelsk.
    • Læringsstrategier.
  • læringsfremmende vurdering.
  • Integrert arbeid med grunnleggende ferdigheter.

Engelsk tekst og kultur 2

  • Fordypning i tekst og kultur.
  • Å være engelsklærer:
    • Historisk perspektiv.
    • Elevmangfold.
    • Faktorer som påvirker læring.
  • Faglig fordypningsarbeid.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav i emne 1 må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • To journal entries.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Læringen i engelskstudiet forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og utvikling av muntlige ferdigheter. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emnet har derfor følgende krav om deltakelse:

  • Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer i form av lydfiler.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Flerfaglighet

For å kunne gå opp til avsluttende eksamen i fagene i fjerde studieår kreves det deltakelse på den obligatoriske profesjonsrekka «Like før¿». Profesjonsrekka gjennomføres på studentenes fellestid eller på tidspunkter utover tider for fagstudiene. Innhold og fokus vil kunne variere noe fra år til år, og blir gjort kjent på studentenes årsplan.

Studieopphold ved Det norske studiesenteret i York

Et språkfag som engelsk henter naturlig nok det meste av sitt fagstoff fra ulike deler av den engelskspråklige verden, spesielt når det gjelder tekster og kulturkunnskap. Arbeidsspråket i studiet er engelsk. I tillegg er det lagt til rette for et studieopphold på en uke ved Det norske studiesenteret i York. Studentene får dermed anledning til å arbeide med det muntlige språket i en autentisk ramme. Studieopplegget i York betyr i realiteten forflyttet undervisning. Kostnader i forbindelse med studieturen dekkes av studentene selv. Studenter som av ulike årsaker ikke har anledning til å reise til York, gjennomfører et arbeidskrav som dekker tilsvarende del av studiet.

Vurdering og eksamen

Muntlig eksamen i gruppe. Det gis individuell karakter. 

Av praktiske hensyn vil gruppeeksamen kunne gjennomføres som individuell muntlig eksamen ved ny/utsatt eksamen.

Avsluttende karakter i Engelsk for 5.-10. trinn oppnås når G5ENG3100, G5ENG3200, G5ENG3300 og G5ENG3400 er gjennomført og bestått. Emnene vektes likt ved sammenslåing. Det gis bokstavkarakterer A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Det gis gradert karakter A-F.

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. 

Opptakskrav

Målgruppe

Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.

Opptakskrav

Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen.

Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.