Programplaner og emneplaner - Student
G1SAM3600 Det internasjonale samfunn med regionsfordypning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- International Studies with Regional Focus
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Eksamen vurderes av to interne sensorer.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Fagfordypningen i musikk og musikkdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk 1 og Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk 2.
Sentralt i fagfordypningen i musikk og musikkdidaktikk står forholdet mellom musikk og læring i et mangfoldig samfunn preget av stadig forandring. Fagfordypningen legger til rette for at studentene tilegner seg innsikt i sentrale teoretiske perspektiver innenfor musikkpedagogikk/musikkdidaktikk som forskningsfelt og utvikler forsknings- og utviklingskompetanse for dette feltet. Studentene skal istandsettes til å produsere ny kunnskap om hvordan praksis, forskning og teori samvirker i utviklingen av feltet, og til kritisk refleksjon over musikkundervisningens rolle i skolen. Spesialiseringen inneholder også elementer av praktisk musikkutøving.
Innhold
Emnet består både av arbeid med tekster og musikkutøving som munner ut i en konsertframføring. Temaer som behandles er sosiologiske, psykologiske, flerkulturelle og etiske perspektiver på musikkundervisning.
Arbeids- og undervisningsformer
Se opptakskrav i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i musikk og musikkdidaktikk
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i musikk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring i musikk
- har inngående kunnskap om forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk med relevans for vitenskapsområdet musikkdidaktikk
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på vitenskapsfeltet musikkdidaktikk og kan anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i musikkfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan på avansert nivå anvende prinsipper for musikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler musikkfagets didaktikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante musikkfaglige og etiske problemstillinger
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen
Vurdering og eksamen
Eksamen består av en skriftlig komponent og en muntlig komponent. Begge komponenter må være gjennomført for at vurdering skal kunne foretas.
- Den skriftlige komponenten: Den skriftlige komponenten er et skriftlig gruppearbeid på 6000-8000 ord knyttet til studietur. Nærmere beskrivelse av gruppens arbeidsoppgaver og gruppearbeidets innhold vil framkomme i undervisningsplanen. Studenter som ikke kan delta på studieturen får en tilpasset oppgave.
- Den muntlige komponenten: Den muntlige komponenten er en individuell muntlig eksamen knyttet til de skriftlige oppgavene. Eksamen avholdes etter innlevering av de skriftlige gruppeoppgavene.
Nærmere kriterier for presentasjon og vurdering av skriftlig oppgave og vurderingskriterier for muntlig eksamen blir utformet i samarbeid med studentene. Frister for publisering, tilbakemeldinger, innlevering og presentasjon framgår av semesterplanen som studentene får ved studiestart.
Avsluttende karakter i Samfunnsfag 2, 1.-7. trinn oppnås når G1SAM3500 og G1SAM3600 er gjennomført og bestått. Emnene vektes likt ved sammenslåing. Det gis bokstavkarakterer A-F.
Ved ny/utsatt eksamen må begge komponenter gjennomføres. Av praktiske hensyn vil gruppearbeidet kunne gjennomføres som et individuelt arbeid ved ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Framlegg og drøfting av forskningsartikkel på ca. 30 minutter i grupper på 2 eller 3. Denne arbeidsformen skal utvikle studentens evne til å sette seg inn i og drøfte kritisk innholdet i musikkdidaktisk forskningslitteratur.
- Framføring av konsertforedrag i grupper som avslutning på fordypningsprosjekt i musikkorientering. Varighet: 30 minutter. Dette er en utforskende og kreativ arbeidsform som fremmer vitenskapelig tenkemåte hos studenter og elever.
Vurderingsuttrykk
Individuell muntlig eksamen med 15 minutters presentasjon over selvvalgt tema basert på pensum, og 10 minutter til spørsmål fra pensum fra sensorer.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Presentasjonen på 15 minutter må være over et annet selvvalgt tema basert på pensum.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt.
Opptakskrav
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.