Programplaner og emneplaner - Student
G1SAM3500 Utviklingen av det moderne Norge Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norway, Post-Industrialization
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Samfunnsfag 2 består av to emner á 15 studiepoeng. Minste kompetansegivende enhet for dette faget er 30 studiepoeng. Studietilbudet er organisert med begge emner om høsten.
Studiefaget samfunnsfag omfatter fagdisiplinene historie og geografi og fagområdet samfunnskunnskap. Det faglige innholdet er organisert i emner der de tverrfaglige sammenhenger mellom disse fagene vektlegges. Faget settes inn i et fagdidaktisk perspektiv for å utvikle studentenes kompetanse til å undervise i samfunnsfag i grunnskolen på 1. - 7. trinn. Studiet skal kvalifisere til å kunne arbeide selvstendig med både fagspesifikke og didaktiske utfordringer.
Gjennom ulike tilnærmingsmåter til undervisning og didaktisk refleksjon skal studentene utvikle en lærerrolle som vil fremme elevenes samfunnsbevissthet og interesse for faget.
Arbeidet med samfunnsfag skal fremme studentenes kunnskap om og evne til å være medborger i et flerkulturelt samfunn. Studentene skal også oppøve sin evne til å bidra til slik opplæring i grunnskolen.
Veiledet praksisopplæring/praksisstudier
Veiledet praksisopplæring tilbys aktive studenter i grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn. Praksisopplæringen i utdanningen er veiledet og går over fire studieår. For nærmere informasjon om praksisopplæringen, se plan for praksisopplæring i grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn.
Praksisopplæringen i fjerde studieår er lagt til 1.-7. trinn. Hovedtema er skolen som organisasjon, det profesjonelle fellesskapet og samarbeid med foresatte og andre samarbeidende instanser. I det fjerde studieåret har praksisopplæringen et omfang på 10 dager.
Videreutdanningsstudenter har ikke veiledet praksis, men kan ha praksisrelaterte arbeidskrav.
-
Forkunnskapskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i G5MUS3100 kan avlegges:
- Deltakelse i gruppearbeid i forbindelse med fellesuken om det miljøbevisste menneske (tredje studieår).
- Deltakelse i arbeid og framføringer knyttet til den flerfaglige uken om entreprenørskap (tredje studieår).
- Arbeidskravsprøve i hørelære. Varighet: 1,5 timer.
- Innlevering og gjennomføring av tre arrangerings- og komposisjonsoppgaver, der bl.a. bruk av digital kompetanse inngår.
- Framlegg i fagdidaktikk i grupper på to og to studenter. Varighet: 45 minutter.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til -godkjent- eller -ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -ikke godkjent-, har anledning til maksimum én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er obligatorisk frammøte (minimum 80 prosent tilstedeværelse) i følgende emner:
- Spill på akkompagnementsinstrument.
- Metodiske emner inkludert klassesang og digital kompetanse.
- Hørelære og arrangering (dersom ikke annet er avtalt).
- Kor- og ensembleledelse.
Det vil normalt ikke gis fritak fra framføringer.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Kravet om deltakelse er knyttet til at læringen foregår i timene gjennom praktiske arbeidsmåter som musisering, komponering, sang, bevegelsesaktivitet, kor og lytting. Læringen er her avhengig av at studentene møter opp og deltar aktivt i undervisningen.
-
Læringsutbytte
Eksamenen er praktisk-metodisk og består av følgende tre komponenter. Alle komponenter må gjennomføres for at vurdering skal kunne foretas. Varighet: ca. 35 minutter. Det legges vekt på en helhetlig vurdering av studenten.
- Muntlig/praktisk eksamen i minimum tre praktiske arbeider fra kandidatens metodiske ferdighetsmappe. Ferdighetsmappen skal bestå av praktiske aktiviteter som kandidaten har jobbet med i løpet av studietiden. Deler av innholdet defineres av faglærerne, mens det øvrige velges ut av kandidaten selv. Nærmere detaljer om innholdskategorier og krav vil bli gitt ved studiestart. Varighet: 15 minutter.
- Individuell prøve i spill på akkompagnementsinstrument (piano eller gitar). På eksamen leverer kandidaten en repertoarliste på 5-7 stykker/sanger på hvert instrument. Kandidaten prøves i to stykker, hvorav ett er selvvalgt. Varighet: ca. 10 minutter.
- Individuell muntlig eksamen i emnets pensum i musikkorientering. Varighet: ca. 10 minutter.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Gradert karakter med A-F
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet.
-
Vurdering og eksamen
Målgruppe
Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn. I tillegg til dette kan også lærere som ønsker videreutdanning søke på studiet.
Opptakskrav
Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen og lærerutdanning for tospråklige lærere på HiOA, i tråd med utdanningenes programplaner. Særskilt opptak til Musikk 2 krever fullført Musikk 1 eller tilsvarende. Interne søkere som ønsker å ta Musikk 1 og 2 parallelt over ett år, kan søke om særskilt opptak.
For eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen.
Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Egenproduserte notater. Nærmere retningslinjer for notater ved eksamen blir gitt ved studiestart.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert karakter A-F.
-
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
Målgruppe
Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.
Opptakskrav
Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. I tillegg må søkeren ha fullført og bestått Samfunnsfag 1 i grunnskolelærerutdanningfor 1.-7. trinn eller tilsvarende.