EPN-V2

G1SAM3200 Samfunnsfag 1, vår Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Science 1, Spring Term
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Studiefaget samfunnsfag omfatter fagdisiplinene historie og geografi og fagområdet samfunnskunnskap. Det faglige innholdet er organisert i emner der de tverrfaglige sammenhenger mellom disse fagene vektlegges. Faget settes inn i et fagdidaktisk perspektiv for å utvikle studentenes kompetanse til å undervise i samfunnsfag i grunnskolen på 1.-7. trinn. Studiet skal kvalifisere til å kunne arbeide selvstendig med både fagspesifikke og didaktiske utfordringer, og det legges vekt på begynneropplæring.

Gjennom ulike tilnærmingsmåter til undervisning og didaktisk refleksjon skal studentene utvikle en lærerrolle som vil fremme elevenes samfunnsbevissthet og interesse for faget.

Arbeidet med samfunnsfag skal fremme studentenes kunnskap om og evne til å være medborger i et flerkulturelt samfunn. Studentene skal også oppøve sin evne til å bidra til slik opplæring i grunnskolen.

Veiledet praksisopplæring/praksisstudier

Praksisopplæringen i grunnskolelærerutdanningene er veiledet og går over fire studieår. I tredje studieår har praksisopplæringen et omfang på 30 dager. For nærmere informasjon om praksisopplæringen, se plan for praksisopplæring i grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn. For å sikre progresjon i praksisopplæringen er det beskrevet profesjonstemaer for de ulike studieårene.

Praksisopplæringen i tredje studieår er lagt til hele skolens barnetrinn. Hovedtema er skolen som organisasjon, det profesjonelle fellesskapet og samarbeid med foresatte og andre samarbeidende instanser.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge fra forhistorisk tid til i dag
  • har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
  • har kunnskap om og kan bruke samfunnsvitenskapelige grunnbegreper
  • har kunnskap om barn og unges rettigheter, demokrati og deltakelse
  • har kunnskap om norsk og internasjonal politikk og samfunnsinstitusjoner
  • har innsikt i de historiske forutsetningene for utviklingen av det norske demokratiet
  • har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
  • kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
  • har kunnskap om samfunnsinstitusjoner, nære fellesskap og ulike kulturer
  • har kunnskap om landskapsformene i dagens Norge og om hvordan man kan bruke slik kunnskap i opplæringen
  • har kunnskap om sentrale utviklingstrekk i Sàpmi
  • har innsikt i sentrale begreper og forhold knyttet til mangfold og identitet i det flerkulturelle Norge

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på 1.-7. trinn, tilpasset ulike grupper elever
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
  • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
  • kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial bakgrunn og kulturell bakgrunn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
  • har innsikt i barns forståelse av faget

Innhold

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Arbeids- og undervisningsformer

Ved å arbeide med emnet vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp, inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne kommunisere faglig på en effektiv og presis måte, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke og, til dels, utvikle matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon.Slike implementeringer er utelukkende motivert av å løse numeriske problemer og å forstå matematiske begreper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen forkunnskapskrav.

Vurdering og eksamen

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Ferdigheter:

Studenten kan

  • anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer.
  • forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal, volum, arbeid eller andre størrelser.
  • drøfte numeriske metoder for å løse likninger
  • drøfte metoder for å løse lineære likningssystemer ve
  • d hjelp av matriseregning.
  • gjøre rede for antall løsninger til et lineært likningssystem.
  • løse likninger hvor komplekse tall inngår.
  • drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse differensiallikninger av første orden.
  • forklare sentrale begreper som iterasjon og konvergens i forbindelse med numeriske metoder.

Kunnskap:

Dette krever at studenten kan:

  • bestemme deriverte og antideriverte for elementære funksjoner ved å bruke analytiske metoder.
  • med utgangspunkt i definisjonene bestemme tilnærmede numeriske verdier av deriverte og bestemte integral og vurdere nøyaktigheten av disse verdiene.
  • bruke deriverte til å løse optimaliseringsproblemer.
  • regne ut summer og produkt av matriser, invertere matriser og bestemme determinanter.
  • regne med komplekse tall
  • løse likninger ved å implementere numeriske metoder som halveringsmetoden og Newtons metode.
  • bruke Taylor-polynomer for å tilnærme funksjoner og bestemme feilen til visse numeriske metoder.
  • løse separable og lineære differensiallikninger av første orden ved hjelp av antiderivasjon.
  • finne numeriske løsninger av startverdiproblem ved hjelp av Eulers metode.
  • implementere grunnleggende numeriske algoritmer ved å bruke tilordning, for- og while-løkker, if-satser og liknende

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • overføre praktiske problem til matematisk form slik at de kan løses - analytisk eller numerisk.
  • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon.
  • bruke relevante matematiske metoder og verktøy for å løse numeriske problemer.
  • bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger.
  • vurdere resultater fra matematiske beregninger.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minst tre innleverte arbeider hvor bruk av programvare vil inngå.

Vurderingsuttrykk

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer

Eksamensresultat kan påklages.

Sensorordning

Gradert skala A-F.