EPN-V2

G1RLE3250 Religion, livssyn, etikk og fagdidaktikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Religion, Philosophies of Life, Ethics and Didactics
Studieprogram
Religion, livssyn og etikk 1, trinn 1-7
Religion, livssyn og etikk, trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn
Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fem timer.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Gradert skala A-F.

Innhold

Se fagplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

SYBA1200.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen, omfang ca. 30 minutter, med utgangspunkt i pensum fra emne 1 og 2.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterskala fra A til F.

Sensorordning

Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.

Opptakskrav

Målgruppe

Studenter i grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn. Lærere som ønsker videreutdanning.

Opptakskrav

Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen og lærerutdanning for tospråklige lærere på HiOA, i tråd med utdanningenes programplaner. Eksterne søkere må ha bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. Særskilt opptak til RLE2 krever fullført RLE1 eller tilsvarende. Interne søkere som søker særskilt opptak til RLE2 mens de fortsatt er aktive på RLE1, kan få opptak uten å ha fullført RLE1.

Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.