Programplaner og emneplaner - Student
G1PEL1100 Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The teachers facilitation of the students learning and development
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
Innledning
Avsluttende vurdering skjer i løpet av vårsemesteret gjennom innlevering av bacheloroppgaven.
Bacheloroppgaven leveres innen oppgitt frist. Oppgaven skal ha et omfang på om lag 7 000 ord og må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Bacheloroppgaven skal leveres digitalt. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering skal følge bacheloroppgaven ved innlevering.
Tittel og karakteren for bacheloroppgaven bli framhevet på vitnemålet.
Pedagogikk og elevkunnskap (60 studiepoeng) består av G1PEL1100, G1PEL2100, G1PEL3100 OG G1PEL3900. Eksamenskarakteren fra hvert emne vektes 25 prosent av avsluttende karakter og slås sammen til én samlet karakter for studieenheten.
Ny/utsatt eksamen
Dersom bacheloroppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny bacheloroppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen i Emne 4 er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert. Ved ikke bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved ny eksamen.
Læringsutbytte
Alle.
Innhold
Sentralt i emnet er bacheloroppgaven, som har et omfang på om lag 7000 ord. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. Bacheloroppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av et faglig problem som er relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Studentene kan velges å skrive en teoretisk oppgave, en empirisk oppgave eller en kombinasjon.
En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn. I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette velges ut og innhentes slik at det ikke krever samtykke fra foreldre, ekstern forskningsetisk registrering eller særskilt godkjenning.
Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet. Oppgaver innen praktiske fag kan ha med et vedlegg med utøvende eksempelmateriale.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsmåtene i studiet omfatter både undervisningstilbudet som blir gitt og studentenes måte å arbeide på. Studiets arbeidsmåter vil dekke et bredt spekter av erfaringer for studentene, både gjennom undervisning og eget arbeid med pensumstoffet.
Aktuelle arbeidsmåter er: Skriftlig og muntlig arbeid, individuelt og i grupper/klasse, digitalt arbeid og digitale læringsressurser og forskjellige former for øvelser, rollespill, casearbeid, formidling og presentasjon.
Undervisningen kan foregå i grupper, klasser eller trinn og være én - eller flerfaglig, eller som selvvalgte kurs. Det legges vekt på at arbeidsmåter i pedagogikk og elevkunnskap kobles til praksisopplæringen.
Praksisopplæring
Praksisopplæring i første studieår er lagt til skolens 1.-4. trinn og har et omfang på 30 dager. Hovedtema er lærerrollen, lærerarbeid og lærerens tilrettelegging for læring.
Profesjonstemaer
For at studentene skal kunne oppnå det forventede læringsutbyttet er noen nøkkeltema i hvert emne felles for undervisningen og praksisopplæringen (se praksisplanen). Profesjonstemaer for samarbeidet med praksisopplæringen i emne 1 (første studieår):
- Lærerrollen.
- Klasseledelse og kontaktlærerfunksjon.
- Læreplanarbeid.
- Betydningen av lærerens handlinger for å lede, stimulere, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på 1. ¿ 7. trinn.
Hovedområde for samarbeid med fagene i emne 1 (første studieår):
- Grunnleggende ferdigheter og begynneropplæring.
- Planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg med fokus på språk og læring.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:
Arbeidskrav
- Lærerintervju. Skriftlig notat, individuell oppgave.
- Flerfaglig oppgave med IKT-krav om begynneropplæring. Skriftlig og muntlig oppgave i gruppe.
- Planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg med fokus på språk og læring. Faglige og didaktiske begrunnelser. Gruppeoppgave. Det er knyttet IKT-krav til arbeidet.
- Elevvurdering, skriftlig notat. Individuell oppgave.
Temaovergripende arbeidskrav:
- Gjennomføring av kurs med tilhørende godkjent notat. Individuell oppgave.
- Planlegging av læring: 1) etablering av kollokviegruppe som skal planlegge og gjennomføre et miniseminar i undervisningen med godkjent tema, 2) individuell refleksjonslogg om arbeidet i gruppen og gjennomføring av seminaret, 3) obligatorisk deltakelse i seminarene.
Studentenes forsknings- og utviklingsarbeid
Studentene skal i løpet av studiet utvikle kompetanse til å forstå sammenhenger mellom relevant forskning og pedagogisk praksis og utvikle sin egen forsknings- og utviklingskompetanse.
Første studieår:
- Intervju som vitenskapelig metode.
- Lesing av forskningsartikler.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Underveis i studiet kan det også forekomme krav om deltakelse i andre faglige aktiviteter. Slike krav spesifiseres i undervisningsplanen. Studenten må selv sørge for at disse kursene er godkjent.
- Det vil være krav om deltakelse i alle fellesforelesninger. Fellesforelesningene er profesjonsrettede og tar i stor grad for seg tema som nyanserer og utdyper pensum. Det kreves et minimum på 80 prosent deltakelse på disse forelesningene i løpet av året. Det vil være mulig å ta igjen fravær ved to anledninger i løpet av året, i form av en flerfaglig kompensatorisk økt per semester. Form og innhold til samlingen presiseres av faglærere. Dersom man har fravær i 1. semester, må man møte på høstens kompensatoriske samling ¿ uansett fag. Detaljert oversikt over fremmøtekrav finnes i årsplanen.
- Deltakelse i flerfaglig periode om begynneropplæring.
Det er krav om deltakelse fordi det i denne perioden blir gitt en faglig introduksjon som vil være et nødvendig grunnlag for det videre lærerstudiet og yrkesprofesjonen. Gyldig fravær kan tas igjen ved oppmøte i undervisningen i en annen klasse. Dersom det ikke er mulig å ta igjen fraværet ved oppmøte, kan det gis en større kompensatorisk oppgave.
Praktisk estetisk dimensjon:
- Sang i skolen og stemmebruk, klassevise økter
- Dramakurs, klassevise økter
Studenter som av gyldig årsak ikke får deltatt på felleskursene har selv ansvar for å orientere seg om, og delta på, seinere tilsvarende kurs.
- Refleksjonsdagen i etterkant av praksisperioden
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen. Varighet ca. 20 minutter per student. Det benyttes to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur. Det gis gradert karakter (A-F). Eksamen gjennomføres i vårsemesteret første studieår.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Vurderingskriterier for emne 1 (muntlig eksamen)
- A: Fremragende. Fremragende prestasjon, som skiller seg klart ut. Vitner om særdeles god fagforståelse, selvstendig refleksjon og originalitet. Særdeles god struktur og sammenheng i fremstillingene.
- B: Meget god. Meget god prestasjon som ligger klart over gjennomsnittet. Studenten viser meget god fagforståelse og selvstendig refleksjon. Fremstillingene er sammenhengene og godt strukturert.
- C: God. Gjennomsnittlig prestasjon. Studenten viser alminnelig god fagforståelse og evne til selvstendig refleksjon. Studenten viser oversikt over det sentrale kunnskapsstoffet.
- D: Nokså god. Prestasjonen er under gjennomsnittet. Fremstillingene har mangler når det gjelder kunnskapsoversikt, strukturering, sammenheng og sentrering. Studentens forståelse og egen refleksjon over stoffet er overfladisk.
- E: Tilstrekkelig. Prestasjonen tilfredsstiller minimumskrav til kunnskapsoversikt og faglig forståelse. Det er store mangler i det som presenteres når det gjelder fagkunnskap og fagforståelse. Det er mangelfull sammenheng i fremstillingene.
- F: Ikke bestått. Prestasjonen tilfredsstiller ikke minimumskravene til kunnskapsoversikt, forståelse og til sammenheng i fremstillingene.
Pensum
Mye av pensumlitteraturen i emne 1 dekker ikke bare ett, men flere av temaene, fordi faglige temaer nødvendigvis overlapper hverandre.
Grunnboka som brukes over 2 år fordelt med relevante kapitler for læringsutbyttebeskrivelser for emne 1 og emne 2:
Lillejord S, Manger T, Nordahl S (2013) Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap
Bergen: Fagbokforlaget
Tema 1: Lærerens arbeid
Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. Kap.1
Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK06, Kunnskapsdepartementet
Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (Opplæringsloven), Kunnskapsdepartementet 1998
Tema 2: Læring og ledelse av læringsarbeid
Livet i skolen 1 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap. 3, 4, 5 6, 7, 8, 9 og 10
Livet i skolen 2 Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap kap.1, 2, 4, 5
Aasen J (2003) Flerkulturell pedagogikk ¿ en innføring, kap. 1, 2, og 4 Hamar: Oplandske bokforlag
Imsen G. (2006) Lærerens verden kap. 15 Oslo: Universitetsforlaget
Tema 3: læreplanarbeid og undervisning
Imsen G. (2006) Lærerens verden kap. 2, 7,8,9,11,13 Oslo: Universitetsforlaget
Temaovergripende pensum:
Pensumhefte i Pedagogikk og elevkunnskap 1
Dysthe, O., Hertzberg, F. og Løkensgaard Hoel, T. (2010) Skrive for å lære Oslo: Abstrakt forlag.
IKT : Bjarnø, Vibeke m.fl. (2009). DidIKTikk - Fra digital kompetanse til IKT i praktisk undervisning Bergen: Fagbokforlaget
Drama: Berggraf Sæbø, A. (1998) DRAMA - et kunstfag - Den kunstfaglige dramaprosessen i undervisning, læring og erkjennelse. Kap."Lærer i rolle" s.109- 131 Tano Aschehoug ISBN 82-518-3701-4
Opplæringsloven (Lov om grunnskolen og vidaregåande opplæring)
Læreplanverket for kunnskapsløftet (LK06)