EPN-V2

G1PEL1100 The teachers facilitation of the students learning and development Course description

Course name in Norwegian
Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling
Study programme
Teacher Education 1.-7. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Emnet setter søkelyset på læreres arbeid i møte med eleven, elevgruppen og lærestoffet. Hovedfokus er planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeidet. Betydningen av læreres handlinger for å lede, stimulere, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på 1. ¿ 7. trinn står sentralt og er hovedområdet for samarbeidet med praksisopplæringen.

Learning outcomes

Se under vurdering/eksamen.

Content

Temaer i emne 1

Tema 1: Lærerens arbeid:

  • Lovverk og styringsdokumenter.
  • Skolens oppgave og innhold.
  • Profesjonsetikk og undervisning.
  • Veiledning, omsorg og ansvar for elevenes læringsarbeid.
  • Pedagogisk forskning.

Tema 2: Læring og ledelse av læringsarbeid:

  • Læreforutsetninger og læringsformer.
  • Motivasjon og læringsstrategier.
  • Planlegging for læring.
  • Klasseledelse.
  • Læringsmiljø og relasjoner.
  • Veiledning.
  • Systematisk observasjon.

Tema 3: Læreplanarbeid og undervisning:

  • Læreplanarbeid og didaktikk.
  • Varierte arbeidsmåter.
  • Vurdering.
  • Vurdering av læremidler Digitale verktøy for lærerarbeidet.
  • LK 06 og lokalt læreplanarbeid.
  • Grunnleggende ferdigheter i LK 06.

Teaching and learning methods

Undervisningen består av forelesninger, skrivekurs og studentledede seminarer. Dette foregår fysisk på OsloMet og er ikke tilgjengelig digitalt. Emnet forutsetter høy grad av studentaktivitet.

Course requirements

Følgende arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:

Arbeidskrav

  • Lærerintervju. Skriftlig notat, individuell oppgave.
  • Flerfaglig oppgave med IKT-krav om begynneropplæring. Skriftlig og muntlig oppgave i gruppe.
  • Planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg med fokus på språk og læring. Faglige og didaktiske begrunnelser. Gruppeoppgave. Det er knyttet IKT-krav til arbeidet.
  • Elevvurdering, skriftlig notat. Individuell oppgave.

Temaovergripende arbeidskrav:

  • Gjennomføring av kurs med tilhørende godkjent notat. Individuell oppgave.
  • Planlegging av læring: 1) etablering av kollokviegruppe som skal planlegge og gjennomføre et miniseminar i undervisningen med godkjent tema, 2) individuell refleksjonslogg om arbeidet i gruppen og gjennomføring av seminaret, 3) obligatorisk deltakelse i seminarene.

Studentenes forsknings- og utviklingsarbeid

Studentene skal i løpet av studiet utvikle kompetanse til å forstå sammenhenger mellom relevant forskning og pedagogisk praksis og utvikle sin egen forsknings- og utviklingskompetanse.

Første studieår:

  • Intervju som vitenskapelig metode.
  • Lesing av forskningsartikler.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Underveis i studiet kan det også forekomme krav om deltakelse i andre faglige aktiviteter. Slike krav spesifiseres i undervisningsplanen. Studenten må selv sørge for at disse kursene er godkjent.

  • Det vil være krav om deltakelse i alle fellesforelesninger. Fellesforelesningene er profesjonsrettede og tar i stor grad for seg tema som nyanserer og utdyper pensum. Det kreves et minimum på 80 prosent deltakelse på disse forelesningene i løpet av året. Det vil være mulig å ta igjen fravær ved to anledninger i løpet av året, i form av en flerfaglig kompensatorisk økt per semester. Form og innhold til samlingen presiseres av faglærere. Dersom man har fravær i 1. semester, må man møte på høstens kompensatoriske samling ¿ uansett fag. Detaljert oversikt over fremmøtekrav finnes i årsplanen.
  • Deltakelse i flerfaglig periode om begynneropplæring.

Det er krav om deltakelse fordi det i denne perioden blir gitt en faglig introduksjon som vil være et nødvendig grunnlag for det videre lærerstudiet og yrkesprofesjonen. Gyldig fravær kan tas igjen ved oppmøte i undervisningen i en annen klasse. Dersom det ikke er mulig å ta igjen fraværet ved oppmøte, kan det gis en større kompensatorisk oppgave.

Praktisk estetisk dimensjon:

  • Sang i skolen og stemmebruk, klassevise økter
  • Dramakurs, klassevise økter

Studenter som av gyldig årsak ikke får deltatt på felleskursene har selv ansvar for å orientere seg om, og delta på, seinere tilsvarende kurs.

  • Refleksjonsdagen i etterkant av praksisperioden

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Assessment

Se under vurdering/eksamen.